• myfender

Hur gör ni med den vita "tronen"...

Detta kan ses som ett banalt inlägg, kanske onödigt men i allafall så rör det hur man lever till sammans på något sätt. Om inte annat så kanske vi killar kan få oss en tillrättavisning, i allafall jag gissar jag

Jag och min flickvän satt en kväll och diskuterade städning, och vi hamnade på ämnet "hur man städar toaletten".

Jag som levt som ungkarl i många år har givetvis städat min toalett som jag alltid har gjort och mina gäster har utan anmärkning använt min toa när behovet har funnits.

Jag berättade i allafall för min flickvän om hur jag brukade städa toan, vilket man kanske inte skulle ha gjort, för "det man inte vet, har man ingen aning om" så att säga.

Jag brukade ta min toa borste, skrubba handfatet med den först med godkänt skurmedel, för att sedan skura toa sitsen och sist själva toan med godkänt skurmedel. Sedan spolade jag av borsten i toan och hängde upp den på tork. Sen tog jag en trasa och torkade av handfatet först, sedan toasitsen och sist toalettens ring och utsida för att sedan skölja av trasan i handfatet och hänga den sedan på tork.

Min tjej tycker att detta är äckligt och oacceptabelt. Därför har jag fått acceptera tanken att kommer att måsta ändra mitt städsätt Min fråga är om det bara är jag som tycker att det inte är äckligt.

Till mitt försvar: Jag städar ju handfatet och toan med rengöringsmedel och då borde ju bakterierna dö av detta och därmed så blir det ju rent ändå så att säga.

Mitt försvar kanske inte håller Men är det någon (gärna killar och tjejer) som vill svara på mitt "banala inlägg"?

Är det bara jag på denna gjord som varit så äcklig? Hur städar du din toa?

/En kille som kapitulerat i denna fråga

• Svar på tråden Hur gör ni med den vita "tronen"...
  • Freja

Förlåt, men jag har inte läst igenom de fyrtio tidigare inläggen.
    Läste det första dock. _Äckligt_ att använda toaborsten någon annanstans än i toan!

Bidrar med Frejas toarengöring:

Först och främst är det städning av hemmet, inklusive dasset, en gång i veckan.
    När övriga bohaget är färdigputsat så återstår badrummet.
    Då byts kökstrasan ut mot en ny och den gamla svabbar rent handfat, badkar, dörrhandtag och övrig interiör. Sist av allt skrubbas toan. I med toarengöringsmedel (någon gång då och då körs klorin först) och sedan sprutas rengöringsmedel på toasits, knopp och lock.
    Den gamla trasan gör sitt jobb över stolen och slängs därefter i pedalhinken. Nu skrubbas insidan av stolen med toaborsten, vilken sköljs av genom spolning och ställs tillbaka i sin behållare snett bakom toan. Ett drag med vanligt toapapper över knopp, lock och sits fulländar arbetet, torkar bort det fuktiga som trasan lämnat efter sig och får toan att skina blankt.

/Freja :) Toarengöringsredovisning för första gången någonsin.

• CyberPet

Mr Oktober, låter som en kompis till mig. Vi var ett gäng, både tjejer och killar som knappt vågade hälsa på honom till slut. Det var en grön hinna av mögel i köket.

Så en dag när han var på jobbet hade en av killarna lånat hans nyckel och vi gick in ett gäng på 10 pers på 40 kvm och städade hela lägenheten från top till tå. Det var kliniskt rent så man kunde äta från golvet, till och med alla garderober var kliniskt rena.

När han kom hem blev han en aning förvånad. Det luktade så konstigt sa han (såpa) och när han sen såg vad vi gjort blev han jätteglad och efter det lyckades han faktiskt hålla undan skiten. Det var allt för övermäktigt för honom att ta itu med ALLT, men när vi hade gjort vår insats så orkade han hålla efter.

Nu har han till och med fru och barn, så han städade upp sig rejält bra. :)

Petra

• Cecilia2

Till trådstartaren:

(För jag läser inte alla inlägg i den här tråden, kan säga vad jag tycker till dig direkt ändå)

Jag har inga synpunkter på din städning. Lägger mig inte i hur min man städar toaletten eller lägenheten i övrigt, eftersom jag är glad att han så självklart städar. Då tycker inte jag att jag skall försöka lära honom hur man "städar på riktigt". Ett av de goda råd min mor gav mig inför äktenskapet .

Om det han gör är så fel att det duger får jag skylla mig själv om han tröttnar och överlåter det på mig. Det är väl inte hela världen hur man städar en toalett?

• Ellte

Cecilia2: Det är väl bra om man kan tänka så... Personligen har jag dock svårt för tanken att tvätta ansiktet eller tvätta upp en t-shirt i ett handfat där en toaborste varit...och jag är ändå inte sååå rädd för baskelusker ;)

• Nyfiken gul , nu fru

Mr Oktober:
    Fullständigt underbart!! Jag dör av skratt!!! :D
    Undrar om du bodde ihop med min ex-man??? Precis som det såg ut hos er , så såg det ut hemma hos oss när jag varit på semester en vecka.... HUGA!!

Apropå städa badrum: Att tvätta trasan efter badrumsstäd är ju exakt likadant som att tvätta diskhanduken från köket????

Jag har en trasa+svamp för varje grej i badrummet. Toa, handfat och badkar. Skurar med vanlig grönsåpa. Använder vim enbart för kalkfläckar och enstaka vidrigheter som magsjukor.
    Toaborsten är helig för toan. Har en alldeles egen borste för handfatet, köp två diskborstar för en 10:a och offra den ena i badrummet.

ungefär var 6:e vecka skuras badrummet från golv till tak då mattor, handdukar och duschdraperier tvättas i maskin. Fronten till badkaret lyfts ner och alla avlopp rensas.

• Cecilia2

Det man inte vet har man inte ont av... osv...

• Fru W

Oj oj toaborsten i handfatet! Nä jag håller med, den hör inte hemma där.

Jag brukar spara trasiga handdukar, strumpor och sånt som ändå ska slängas och städa med. Då slänger jag dem jag tvättat av toan.

En annan sak som jag tycker är äckligt är när någon spillt på golvet och torkar med disktrasan. Samma trasa använder man sen för att torka av barnets mun med. Har ni varit med om det? Yäck!!!

• Freja

Jag anser också att disktrasan inte skall användas till golv eller dylikt.
    Dessutom tycker jag att det är otroligt äckligt när barnen blir avtorkade kring munnen med disktrasan, oavsett om den varit på golvet eller inte.

Men sån är jag
    /Freja :)

• Tanja

Tvätta duschdraperiet och badrumsmattan var sjätte vecka? Uj... där ligger man i lä..

• Cecilia2

Jag är uppenbarligen en riktigt lortgris . Jag får skylla på min mamma. Hon hade städmani. Jag revolterar!

• H2O

Jag bodde 6 månader med tre killar och en annan tjej. Jag och den andra tjejen hade eget badrum och killarna hade ett separat.

Kan säga att under de 6 månaderna städade killarna inte deras badrum EN ENDA GÅNG. Sen när vi flyttade åkte jag på städning av det badrummet - BLÄÄÄÄÄÄ! Könshåren låg som en matta och toaletten ska vi inte prata om. Usch och fy, är förvånad att de inte åkte på en massa otrevliga sjukdomar...

(jag använde givetvis långa plasthandskar....och jag duschade nog i trettio minuter efter den städningen...skrubba skrubba....)

• cookie

Har inte läst allt, så jag kanske upprepar nåt nån redan har sagt, men iallafall:

Toaborsten har inget i handfatet att göra. Vanliga rengöringsmedel hemma är inte bakteriedödande (förutom klorin, och det får man egentligen inte hälla i avloppet). Däremot så dör bakterier då de torkar ut, de behöver fukt för att trivas, men direkt efter städningen måste ditt handfat vara en bakteriehärd av gigantiska mått.

Den vanligaste anledningen till att folk blir sjuka beror på att de fått i sig bakterier som kommer från fekalier (bajs, alltså). Detta beror på att alla kanske inte är så duktiga på att a) tvätta händerna efter toabesök eller b) toastädning... Så kommer nån med smutsiga händer och ta på ett dörrhandtag, sen kommer nästa, tar i samma dörrhandtag och går och fikar... Man blir lite mörkrädd, inte sant?

• Grönkulla

Hur har jag kunnat missa denna underhållande tråd. Det verkar som att man tryggt kan besöka de flestas badrum & toaletter trots allt!
  • Lucifer

Skrattar så jag gråter åt Mr Oktobers anekdoter. Min man var tidigare sambos med två killar och de hade det också himla äckligt. När disken hopade sig och det blev mycket fick strykbrädan agera diskställ... uäck. Dammet låg som ett lager i hela lägenheten.

• Electric Lady

Det är jätteäckligt att tvätta handfatet med toaborsten, eftersom det är b a j s på den!!!

Det ska tilläggas att jag inte är det minsta rädd för baciller eller är städgalen eller så. Men det här är helt fel.

Svar på tråden Hur gör ni med den vita "tronen"...