• myfender

Hur gör ni med den vita "tronen"...

Detta kan ses som ett banalt inlägg, kanske onödigt men i allafall så rör det hur man lever till sammans på något sätt. Om inte annat så kanske vi killar kan få oss en tillrättavisning, i allafall jag gissar jag

Jag och min flickvän satt en kväll och diskuterade städning, och vi hamnade på ämnet "hur man städar toaletten".

Jag som levt som ungkarl i många år har givetvis städat min toalett som jag alltid har gjort och mina gäster har utan anmärkning använt min toa när behovet har funnits.

Jag berättade i allafall för min flickvän om hur jag brukade städa toan, vilket man kanske inte skulle ha gjort, för "det man inte vet, har man ingen aning om" så att säga.

Jag brukade ta min toa borste, skrubba handfatet med den först med godkänt skurmedel, för att sedan skura toa sitsen och sist själva toan med godkänt skurmedel. Sedan spolade jag av borsten i toan och hängde upp den på tork. Sen tog jag en trasa och torkade av handfatet först, sedan toasitsen och sist toalettens ring och utsida för att sedan skölja av trasan i handfatet och hänga den sedan på tork.

Min tjej tycker att detta är äckligt och oacceptabelt. Därför har jag fått acceptera tanken att kommer att måsta ändra mitt städsätt Min fråga är om det bara är jag som tycker att det inte är äckligt.

Till mitt försvar: Jag städar ju handfatet och toan med rengöringsmedel och då borde ju bakterierna dö av detta och därmed så blir det ju rent ändå så att säga.

Mitt försvar kanske inte håller Men är det någon (gärna killar och tjejer) som vill svara på mitt "banala inlägg"?

Är det bara jag på denna gjord som varit så äcklig? Hur städar du din toa?

/En kille som kapitulerat i denna fråga

• Svar på tråden Hur gör ni med den vita "tronen"...
  • Lotten

*skrattar högt* Jag trodde att det var en självklarhet att man inte använde toa-borsten någon annanstans än i just toan. Måste nog snacka med min blivande om detta - tänk om han också gör så.

• H2O

Håller med alla ovan att toaborsten hör till hålet i toastolen och ingenting annat!! Separat trasa/borste till övriga delar av toalettstolen (med rengöringsmedel) och andra trasor/borstar till handfat och badkar.

Och så WC-duck till under kanten vid toahålet....

Plus en sån där behållare som spolar ner lite doftmedel (rengöring) vid varje spolning.

• Isolde

När jag bodde ensam och hade liten kombinerad dusch och toalett brukade jag köra en allmän rengöring -- väggar, golv, handfat, toalettstol -- genom att klä av mig, duscha hela badrummet (inte lampan, förstås) och sen skura allt med såpa och skurborste. Allt minus insidan på toaletten, som jag tog med toalettborsten och WC-anka. För det dagliga torkandet använde jag samma trasa för handfat, toalettutsida och sits (byter trasor ofta dessutom) men aldrig att jag torkade insidan med den trasan... hu! Där kommer bara toaborsten.

Numera är det mest sambon som sköter toarengöringen, och han använder ALDRIG toaborsten i handfatet.

• Jane

Toaborsten i handfatet, skojar du?
    Jag tar t.o.m bort toalocket, skrubbar in det med vim och sköljer av det _varje_ gång jag skurar toan. Lite hysteriskt, jag vet, men locket sitter löst så det går fort. Inte nog med det, jag brukar hälla ned propplösare i avloppen rätt ofta för att lösa upp allt hår och hudavlagringar som ligger där. Jag är nog en stor städpedant Jag och min man satte oss ned och gick igenom städrutinerna eftersom vi hade så olika "prioritering" och jag fick förklara varför jag tycker det är viktigt att vara nogrann. Torka av listerna tyckte han tex var helt onödigt att göra mer än en gång om året, medan jag som är dammallergiker anser det livsviktigt...
    Efter vår lilla pow-wow där vi helt enkelt satte standarden så går städningen som på räls hemma hos oss, och inga sura miner hos någon av oss mer.

• Åsa

Usch för att använda toaborsten där man sitter och i handfatet. Låter rätt så ohygieniskt måste jag säga. Man får ju liksom inte bort allt som sitter i toaborsten bara genom att skölja den i spolvattnet. En toaborste ska endast användas i själva toaletten och inte runt om och där man sitter.

Till handfatet och resten av toaletten går det bra att använda en scotsh-brite (eller hur det stavas) och diskmedel. Under själva stolssitsen så brukar jag spruta på rengöringsmedel och torka bort det med papper, efter det tar jag scotsh-briten med rengöringsmedel på och till sist torkar jag bort medlet med en blöt trasa, ev. sköljer av den sista omgången rengöringsmedel i duschen.

• Tanja

Hahaha, nä ingen bajsborste i handfatet. Vi har skilda trasor, borstar och svampar till de båda ändamålen. När jag städar toan lyfter jag av hela toasitsen och skurar den i duschen, sen tvättar jag och duschar av själva porslinet. Toaborsten används bara i själva skålen.

• Ejnie

Bortsett från att jag inte heller använder toaborsten annat än i hålet - använder ni KLORIN för att göra rent toan med??!!

Visst det blir rent av sig själv (det fräter bort det mesta!), men det är starka grejer som ni häller rätt i avloppet!

Tänk på att det inte "försvinner i tomma intet" utan hamnar i våra vattendrag förr eller senare. Visserligen finns ju reningsverk, men de kan inte ta bort allt och göra hur rent som helst - VI måste också hjälpa till genom att använda nedbrytningsbara medel för rengöring. Till dem hör INTE Klorin!

• Jj?

TAck Enjie! I toalettstolen skall bara sådant som har gått igenom kroppen (plus TOALETTpapper förstås)

Inga starka kemikalier, inga hårstrån, INGA tops, INGA mensskydd, inget hushållspapper.

• CyberPet

Effektiv karl, men tänk på hur många baciller finns i toaborsten. En toaborste ska man ju helst byta ofta också, kanske inte lika ofta som man byter tandborste men ofta med tanke på att man inte precis kan få en toaborste ren.

Så använd borsten i toaskålen och sen använd en annan trasa för övriga ytor i badrummet. Glöm heller inte att rengöra dessa trasor efter rengöringen. Vissa kan till och med lägga en trasa eller svamp i blöt i något starkt rengöringsmedel efteråt. Men det tycker jag är lite väl överdrivet, jag drar bara igenom lite extra rengöringmedel i rent vatten och så får det vara.

Petra

• oktober 2003

det enda jag tänkte var "herregud, hoppas att jag inte känner dig!" :D

det man inte vet om skadar en inte sägs det, och jag tvivlar på att dina gäster visste att du städar badrummet med din toaborste... äckligt i kvadrat helt enkelt.

Svar på tråden Hur gör ni med den vita "tronen"...