• myfender

Hur gör ni med den vita "tronen"...

Detta kan ses som ett banalt inlägg, kanske onödigt men i allafall så rör det hur man lever till sammans på något sätt. Om inte annat så kanske vi killar kan få oss en tillrättavisning, i allafall jag gissar jag

Jag och min flickvän satt en kväll och diskuterade städning, och vi hamnade på ämnet "hur man städar toaletten".

Jag som levt som ungkarl i många år har givetvis städat min toalett som jag alltid har gjort och mina gäster har utan anmärkning använt min toa när behovet har funnits.

Jag berättade i allafall för min flickvän om hur jag brukade städa toan, vilket man kanske inte skulle ha gjort, för "det man inte vet, har man ingen aning om" så att säga.

Jag brukade ta min toa borste, skrubba handfatet med den först med godkänt skurmedel, för att sedan skura toa sitsen och sist själva toan med godkänt skurmedel. Sedan spolade jag av borsten i toan och hängde upp den på tork. Sen tog jag en trasa och torkade av handfatet först, sedan toasitsen och sist toalettens ring och utsida för att sedan skölja av trasan i handfatet och hänga den sedan på tork.

Min tjej tycker att detta är äckligt och oacceptabelt. Därför har jag fått acceptera tanken att kommer att måsta ändra mitt städsätt Min fråga är om det bara är jag som tycker att det inte är äckligt.

Till mitt försvar: Jag städar ju handfatet och toan med rengöringsmedel och då borde ju bakterierna dö av detta och därmed så blir det ju rent ändå så att säga.

Mitt försvar kanske inte håller Men är det någon (gärna killar och tjejer) som vill svara på mitt "banala inlägg"?

Är det bara jag på denna gjord som varit så äcklig? Hur städar du din toa?

/En kille som kapitulerat i denna fråga

• Svar på tråden Hur gör ni med den vita "tronen"...
  • Signatur

Urk för toaborsten i handfatet. Den hör hemma i "hålet" på toan och möjligtvis "bakpå" ringen om någon kille har skvätt ner den.
    Separata skrubbsvampar till toan och handfat/badkar.

• solkatten

Hej. Jag är flickvännen till signaturen
    My fender som startade debatten.
    Jag fick "hurven" när han berättade hur han städar toaletten. Äckligt. Nu vet han att flera tycker det är äckligt så han får
    allt ändra sin städvana.
    Själv använder jag toabortsen i hålet på
    toan (byter borsten när den börjar bli äcklig). Använder faktiskt toapapper med rengöringsmedel för övriga toan (min mamma gjorde så), allternativt spolar av toasitsen med rengöringsmedel i duschen. Men man kan också ha en trasa om man torkar det skitigaste sist. jag skulle nog också slänga trasan efteråt. I handfat, badkar har jag en annan trasa/svamp med Vim.

• Jema

Men Jj?, trasor är ju så billigt så varför ens bemöda sig med att lägga in dom ofräscha trasorna där man sedan tvättar kläder *ler*

Jema

• Mr Oktober 2003

Ellte.

Egentligen så är det väl sådant som borde följa mig och mina 2 kamrater i graven efter att ha läst den här tråden, men eftersom nu Myfender kunde bjuda på sig själv så kan väl knappast jag vara sämre ? :)

Jag bodde tillsammans med en fullblodspedant och en ... låt oss säga lite mindre diskintresserad herre, med mig själv någonstans i mitten. Vi tröttande på att den mindre diskintresserade parten aldrig diskade när det var hans tur så vi slutade helt sonika även vi med den sysslan. En vecka senare hade vi INGET porslin kvar förutom en uppsättning ätartiklar var som vi förvarade undangömda i våra rum. Alla annat odiskat porslin stod uppstaplat i hyllorna igen för att vi åtminstone skulle kunna få plats att laga mat. Efter ytterliggare en vecka la vi in disken i den diskansvariges säng, vilket tog skruv, han diskade en vecka senare efter att ha mellanlagrat disken på sitt golv.

Vad det gäller städning i övrigt så tog vi inte så hårt på det efter det att vi sanerat lägenheten första gången. Det tog oss 3 hela dagar (3 personer på en 5:a på 120 KVM), har aldrig sett nåt så skitigt i hela mitt liv. Vi hittade bla en 30 cm mumifierad råtta under diskbänken (ja, jag har bildbevis med korrekt skala :) I badrummet så rann vattnet undan väldigt dåligt i handfatet tack vara en hårmängd motsvarande en tennisboll som satt fast i vattenlåset. osv osv. När det väl var rent så kändes inte ens vänners smuts lika akut, vilket nog ladde ribban för städfrekevensen under de följande 1½ året :)

Personligen var jag mest nöjd med den ankarlinan vi spände upp i innerhallen för att ha någonstans att hänga tvätten. Av någon anledning så fick det min mor att se gråtfärdig ut när hon hälsade på... :D

• Ejnie

Jema,

inte för pengarna men för att sopberget är ENORMT och det inte behövs ytterligare sopor när det gär att göra rent grejorna istället...

• Jema

Ejnie, men då blir det ju istället en massa tvättförpackningar som ligger på sopberget och så slösar vi på ström, vatten mm.

Jema

• Jj?

Nä, det går inte mer vatten, energi eller tvättmedel om man lägger med EN trasa i en maskin som ändå ska tvättas

• Jema

Örk! *ryser*
    Toatrasor bland vanliga kläder/handdukar.

Jema

• Jj?

Jag är kanske något mindre äckelmagad än många andra, men jag jobbar på reningsverk... *ler*

• sunflower

Vi använder mirakeldukarna (originalen), och jag har ca 10-15 dukar. De färgade har jag som disktrasor och byter varje dag. De vita har jag som städtrasor. En gång i veckan tvättar jag dom i 95 grader i tvättmaskinen.

När jag städar badrummet har jag 3 olika trasor som jag städar med, en för speglar och hyllplan som jag sen städar handfat med. En för toaletten och en för duschen. Använder bara rengöringsmedel i toastolen för att lösa smuts i kröken.

Äckligt med toaborsten i handfatet (om man tappar en kontaktlins i handfatet, ska man ska plocka upp den då?).

Svar på tråden Hur gör ni med den vita "tronen"...