• myfender

Hur gör ni med den vita "tronen"...

Detta kan ses som ett banalt inlägg, kanske onödigt men i allafall så rör det hur man lever till sammans på något sätt. Om inte annat så kanske vi killar kan få oss en tillrättavisning, i allafall jag gissar jag

Jag och min flickvän satt en kväll och diskuterade städning, och vi hamnade på ämnet "hur man städar toaletten".

Jag som levt som ungkarl i många år har givetvis städat min toalett som jag alltid har gjort och mina gäster har utan anmärkning använt min toa när behovet har funnits.

Jag berättade i allafall för min flickvän om hur jag brukade städa toan, vilket man kanske inte skulle ha gjort, för "det man inte vet, har man ingen aning om" så att säga.

Jag brukade ta min toa borste, skrubba handfatet med den först med godkänt skurmedel, för att sedan skura toa sitsen och sist själva toan med godkänt skurmedel. Sedan spolade jag av borsten i toan och hängde upp den på tork. Sen tog jag en trasa och torkade av handfatet först, sedan toasitsen och sist toalettens ring och utsida för att sedan skölja av trasan i handfatet och hänga den sedan på tork.

Min tjej tycker att detta är äckligt och oacceptabelt. Därför har jag fått acceptera tanken att kommer att måsta ändra mitt städsätt Min fråga är om det bara är jag som tycker att det inte är äckligt.

Till mitt försvar: Jag städar ju handfatet och toan med rengöringsmedel och då borde ju bakterierna dö av detta och därmed så blir det ju rent ändå så att säga.

Mitt försvar kanske inte håller Men är det någon (gärna killar och tjejer) som vill svara på mitt "banala inlägg"?

Är det bara jag på denna gjord som varit så äcklig? Hur städar du din toa?

/En kille som kapitulerat i denna fråga

• Svar på tråden Hur gör ni med den vita "tronen"...
  • jesslin*fru*

Ok, eftersom det är jag som städar badrum/toa hos oss så ska jag berätta hur jag gör.
    Jag använder enbart toaborsten till toastolen(hålet). Slänger i både rengöringsmedel och wcrent fast inte samtidigt. Brukar alltid göra det två gånger. Använder en svamp till badkar/handfat där jag tar rengöringsmedel. Och har en som jag använder till själva toastolen(fast inte själva hålet). För jag håller med din flickvän. Toaborsten hör hemma i hålet och inte i handfatet. *s*

• Nean

Gör du verkligen rent handfatet med toaborsten eller skojar du?? Då blir det ju "bajsbaciller" där man borstar tänderna. Uaaaack!! Vad äckligt! Fast samtidigt jättekul, jag skrattar som en dåre. Och samma trasa till handfat och toalett - ett absolut no no.

Förstår din flickvän - det är nog dags att ändra på städvanorna när det gäller badrumsstädning. Du skulle nog bara ha varit tyst när ni började diskutera...

• Linnie

Usch, nej, aldrig toaborsten någon annanstans än i toan! Jag har en speciell trasa till toan också, och den skulle jag aldrig använda på handfatet. Jag kanske är kinkig, men det händer ju faktiskt att tandborsten ligger på handfatet, och då vill jag ha toastolens bakterier (och andra snuskigheter) låååååångt därifrån!

• Pixie

Hej Myfender!
    Jag håller nog också med din flicvän... Toaborsten hör hemma i själva skålen, ej i handfatet... Jag städar toan hos oss också, så jag ska berätta hur jag gör (inte helt olikt jesslin*fru*). Först gör jag rent handfatet med rengöringsmedel och skrubbar med svamp och sköljer av med en blöt trasa och sedan torkar jag av med en torr trasa. Jag vet inte om jag är uberpedant, men jag brukar ta med en gammal tandborste i skarvar där det är svårt att komma åt (tex där kranen sitter), där kan det annars bli rena paradiset för bakterier.. Toan gör jag på följande sätt: sprutar ned den med rengöringsmedel. Börjar med att skrubba skålen (=hålet) med toaborsten. Därefter gör jag rent resten av toan med en svamp, sköljer av med en blöt trasa och torkar torrt med en torr trasa. Även här kan tandborsten få komma fram på vissa ställen...

• tippa

Äckligt!!! Håller med din flickvän - ändring behövs. Inser oxå att jag borde höra med min man hur han gör när han städar toan...

• tumapa

Hej!!!

Kul, kul...
    Jag och min man har oxå skilda arbetssätt vad gäller städning, och det gäller ju oxå toastädning.

Jag tycker INTE att man kan använda samma trasa till toa och handfat och ABSOLUT inte toaborsten. Jag har lite problem vad gäller just toaborstar, jag vill helst ha en ny borste varje månad (minst), jag vet inte vad andra tycker men min man tycker att jag bara är nojjig....
    Jag tar en trasa till toastol och sittring, toaborsten till hålet och handfatet har en helt annan trasa/borste. När vi hade badkar fick handfatet och badkaret dela trasa

fniss, kul inlägg!!!

• Jennie med ie

Tja, inte använder jag toaborsten på annat ställe än toaletten i alla fall.. Det kvittar hur mycket rengöringsmedel man än har, toaborsten och dess baciller hör inte hemma i handfatet.

Jag har en röd trasa som toaletten torkas med, och så toaborsten nere i såklart. Röd trasa = alltid toalett här hemma, det sitter i sen extraknäcket som lokalvårdare *ler* Blå trasa = handfat.

Med jämna mellanrum tar jag också av hela ringen och locket och tvättar av i dushen, så man kommer åt alla små skrymslen också.

• Ellte

*skrattar* Jag kan väl erkänna att jag absolut inte använder samma svamp att tvätta de två "ringarna" i toaletten! Ännu mindre samma i handfatet som i toan! :D

• emy

Håller med de flesta, ditt sätt att städa är ohygieniskt. Själv städar jag inte som de ovan. Skurar tvättställ och badkar med kalklösande rengöringsmedel och en gammal diskborste (väl rengjord), det växer nämligen massor med bakterier i svampar då de ej går att rengöra ordentligt och torkar inte upp ordentligt mellan varven. Sedan sköljer jag av med duschen, golvet kan man ta med gummiraka efter att man skurat.

Toan tar jag med trasa, som enbart används till den, "hålet" med toaborsten. F.ö. hade jag och m2b en diskussion om hur ofta man ska byta toaborste - så fort den ser äcklig ut menar jag, han tyckte man skulle skura upp den (?). Det får han göra själv i så fall...

• Jema

Först av allt använder jag samma, nya trasa/svamp till badkaret som till handfatet, det tycker inte jag spelar så stor roll + vim eller något annat rengöringsmedel.

Därefter använder jag klorin + WcAnka till toaletten och ibland även Vim till själva porslinet/"spolgrejen". Jag använder BARA borsten till själva hålet. Sedan använder jag en trasa/svamp till det övriga. OBS! Tar alltid locket + sittdynan först innan jag använder den till det understa, om ni förstår hur jag menar

Jag kastar ALLTID städtrasan efter varje städning, då jag INTE vill ha en massa skitiga toatrasor liggande i städskrubben.

Jema

Svar på tråden Hur gör ni med den vita "tronen"...