• Lisa88

Bröllopsgåva istället för "bidrag till bröllopsresa

Hej!

Vi är bjudna på bröllop i sommar till en av mina vänner (gammal vän, vi umgås inte speciellt mycket längre) På bröllopsinbjudan står det att det är välkommet med bidrag till bröllopsresan. Jag tycker inte det känns riktigt bra att ge bort pengar i bröllopspresent. Jag har istället funderat på om man skulle kunna ge någonting som hör ihop med en resa om ni förstår vad jag menar. Någon som har något förslag på något sådant? Eller något annat? Eller ska vi helt enkelt ge pengar, och i så fall hur mycket?

Hoppas någon har nån bra idé! :D
  • Svar på tråden Bröllopsgåva istället för "bidrag till bröllopsresa
  • BrudIda

knyttan skrev 2010-07-06 10:31:10 följande:
    Jag bara undrar varifrån denna idé kommer att just för att man önskar sig pengar så har man egentligen inte råd att varken gifta sig eller åka på bröllopsresa??

Enligt vett och etikett ska presenten gå loss på det ungefärliga värdet av vad man tror att kuvertet på festen kostar. Så då kan man ju säga att brudparet möjligtvis kan "break even" på själva middagen, men inte får någonting över.

Så då kan man väl säga med BrudIdas (mfl, för jag vet att hon inte är ensam om detta sätt att resonera) logik, att man då gifte sig för att ha råd att flytta hemifrån.

Det står någonstans i början av tråden om att resan inte kommer att kunna genomföras om inte gästerna respekterar önskemålet om pengar...

Varför ska man "break even" på sitt bröllop? Om du ordnar nyårsfest och bjuder in grannarna, får de också betala vad maten kostar för att ni inte ska "gå back"?

Du kan säga vad DU tycker, men du behöver inte säga vad JAG tycker, det gör jag så bra själv.

Som avslutning kan jag tillägga att jag tycker det är okej att önska sig pengar, men att det är oförskämt att förutsätta att gästerna SKA ge pengar. Men jag har förstått att många här är riktiga bridezillas som tror att världen stannar bara för att de ska gifta sig.

• Nordiskbrud

Jag bara undrar varifrån denna idé kommer att just för att man önskar sig pengar så har man egentligen inte råd att varken gifta sig eller åka på bröllopsresa?? Att man s.a.s låter gästerna "finansiera" kalas och semester?? De flesta som gifter sig nuförtiden har en välordnad stabil ekonomi och jag kan tänka mig genom en liten enkel överslagsräkning att det de eventuellt "får in" som pengapresenter på bröllopet bara är en bråkdel av vad hela kalaset plus resan egentligen gått på. Enligt vett och etikett ska presenten gå loss på det ungefärliga värdet av vad man tror att kuvertet på festen kostar. Så då kan man ju säga att brudparet möjligtvis kan "break even" på själva middagen, men inte får någonting över. Förr i tiden (då allt var så mycket bättre och ärligare och mera äkta??) så gav man bröllopspresenter till brudparet för att de skulle kunna flytta ihop och starta sitt eget hushåll - därav de traditionella serviserna, brödrostarna, linnedukarna och matberedarna. Så då kan man väl säga med BrudIdas (mfl, för jag vet att hon inte är ensam om detta sätt att resonera) logik, att man då gifte sig för att ha råd att flytta hemifrån. Idag har de flesta klarat av det för egen maskin, så nuförtiden så gifter man sig för att ha råd att åka på semester? Utomlands är det på många håll snarare regel än undantag att ge pengar vid bröllop för att brudparet ska få en ekonomisk bas i sitt framtida liv. I Sverige har det av kulturella skäl länge ansetts ofint att ge pengar, en föreställning som nu är på väg att försvinna tack och lov.

Eller också är det precis det man har, råd. Och då har man även råd att köpa sig det man själv velat ha i form av grytorm glas, sänglinne, handdukar etc. Vi har tex råd att betala både resa och de saker vi vill ha och eftersom vi hellre ville välja våra saker till hemmet själva (och slippa springa runt för at byta eller skriva en tokdetaljerad önskelista) så önskade vi oss bidrag till vår resa. Något de flesta uppskattade och "respekterade".
    Eftersom "saker" är så mycket mer personliga än pengar så är det ju svårare att köpa, så att det blir rätt. Känns faktiskt mindre kul när man får se önselistor där det står tex 3 st stora "mellangrå" Lexinton badlakarn, 4 st svarta små lexinton badhandukar, 6 vinglas i den och den storleken från den tillverkaren i den modellen etc etc. Där kan man snacka om detaljstyrning! Och det är så mycket jobbigare tycker jag som gäst att följa en önskan om saker än bidrag.
    Och fråga mig inte varför men just till bröllops så verkar paren bara önska sig "lyxsaker" som de aldrig skulle köpa annars och som alla gäster kanske inte heller har råd med. För man vill ju ge något som paret önskar sig och det kanske man inte alltid har råd med (tänker särskilt på hur det var när jag själv studerade och budget var tunn). Nej, då är pengar till resa (sen ogillar även jag att man ska ge bidrag till hus eller festen tex) bättre eftersom man ger efter eget tycke men man ska då också ha möjlighet att donera beloppet anonymt.

• Rufsas
    Jag bara undrar varifrån denna idé kommer att just för att man önskar sig pengar så har man egentligen inte råd att varken gifta sig eller åka på bröllopsresa?? Att man s.a.s låter gästerna "finansiera" kalas och semester?? De flesta som gifter sig nuförtiden har en välordnad stabil ekonomi och jag kan tänka mig genom en liten enkel överslagsräkning att det de eventuellt "får in" som pengapresenter på bröllopet bara är en bråkdel av vad hela kalaset plus resan egentligen gått på. Enligt vett och etikett ska presenten gå loss på det ungefärliga värdet av vad man tror att kuvertet på festen kostar. Så då kan man ju säga att brudparet möjligtvis kan "break even" på själva middagen, men inte får någonting över. Förr i tiden (då allt var så mycket bättre och ärligare och mera äkta??) så gav man bröllopspresenter till brudparet för att de skulle kunna flytta ihop och starta sitt eget hushåll - därav de traditionella serviserna, brödrostarna, linnedukarna och matberedarna. Så då kan man väl säga med BrudIdas (mfl, för jag vet att hon inte är ensam om detta sätt att resonera) logik, att man då gifte sig för att ha råd att flytta hemifrån. Idag har de flesta klarat av det för egen maskin, så nuförtiden så gifter man sig för att ha råd att åka på semester? Utomlands är det på många håll snarare regel än undantag att ge pengar vid bröllop för att brudparet ska få en ekonomisk bas i sitt framtida liv. I Sverige har det av kulturella skäl länge ansetts ofint att ge pengar, en föreställning som nu är på väg att försvinna tack och lov.
    Oj oj oj oj, det verkar vara många som tycker att detta är den största frågan i världen.

Enligt vett och etikett är det INTE som du säger. Man ska köpa present/ge bidrag tillresan efter förmågan, efter hur nära vän man är osv. INTE att det ska motsvara kuvertavgiften. Isf skulle min studerande syster inte kunna komma på vårt bröllop.

Tycker ärligt talat det är många fjanterier i denna tråden. Vi lever för fasen på 2000-talet. Ska det vara så svårt att acceptera att man inte vill ha linnédukar från farmor då? Oftast är man sambo i flera år innan man gifter sig och har redan allt man vill ha. Vi har definitivt råd med bräöölopsresan så vi har också skrivit (som någon ovan) att den största presenten är alla gästers närvaro. Men eftersom normala gäster brukar vilja ge något vill vi undvika att de ska leta ihjäl sig över hela stan för att till sist hitta ett par ljusstakar (som vi förmodligen aldrig skulle ha framme).

• Rufsas
    empa83 skrev 2010-07-06 15:33:25 följande:
    gött tjöt Rufsas! helt rätt!
  • Moirie

Artigast är väl att ge bort något som man vet är välkommet? Jag tycker att det är lite trist att ge bort pengar eller presentkort men samtidigt har det varit väldigt skönt att kunna fixa en present med några knapptryckningar över internet istället för att jaga runt på stan.

Vi hade en halvofficiell önskelista, som bara gavs ut av tärnan till de som frågade vad vi önskade oss. Alltså fick vi kanske ca 50 % presenter som var fritt påkomna av gästerna, 30 % som kom från listan och 20 % som var pengar eller presentkort. En bra blandning! Kul att se vad gästerna ville ge oss utan att ha sett någon lista. Praktiskt att få sånt vi behövde och skoj att handla saker vi ville ha från presentkort och pengar. 

Att presenten ska motsvara kuvertkostnaden är något av det dummaste jag hört! Ska bekanta som slagit på stort "förtjäna" en dyrare present än fattiga studentbästisen som gifter sig budget?

• Astro
    Nordiskbrud skrev 2010-07-06 12:04:23 följande:
      Eller också är det precis det man har, råd. Och då har man även råd att köpa sig det man själv velat ha i form av grytorm glas, sänglinne, handdukar etc. Vi har tex råd att betala både resa och de saker vi vill ha och eftersom vi hellre ville välja våra saker till hemmet själva (och slippa springa runt för at byta eller skriva en tokdetaljerad önskelista) så önskade vi oss bidrag till vår resa. Något de flesta uppskattade och "respekterade".Eftersom "saker" är så mycket mer personliga än pengar så är det ju svårare att köpa, så att det blir rätt. Känns faktiskt mindre kul när man får se önselistor där det står tex 3 st stora "mellangrå" Lexinton badlakarn, 4 st svarta små lexinton badhandukar, 6 vinglas i den och den storleken från den tillverkaren i den modellen etc etc. Där kan man snacka om detaljstyrning! Och det är så mycket jobbigare tycker jag som gäst att följa en önskan om saker än bidrag. Och fråga mig inte varför men just till bröllops så verkar paren bara önska sig "lyxsaker" som de aldrig skulle köpa annars och som alla gäster kanske inte heller har råd med. För man vill ju ge något som paret önskar sig och det kanske man inte alltid har råd med (tänker särskilt på hur det var när jag själv studerade och budget var tunn). Nej, då är pengar till resa (sen ogillar även jag att man ska ge bidrag till hus eller festen tex) bättre eftersom man ger efter eget tycke men man ska då också ha möjlighet att donera beloppet anonymt.
    Det där med att de önskar sig lyxsaker kan verkligen slå fel. En kompis gick på bröllop för några år sedan, brudparet hade då önskat sig delar till en servis. Min kompis som var singel hade nätt och jämnt råd att köpa en enda tallrik ur servisen. Hon tyckte det var fruktansvärt, speciellt som brudparet dessutom öppnade paketen på festen. Kul, när många lagt ihop till ett jämnt antal koppar eller fat, att vara den som kom med en enda.

Jag kommer inte bli förbannad om folk ger oss saker istället för pengar, men eftersom vi nu föredrar ett bidrag till reskassan just för att lägenheten redan är fullpackad med husegeråd, tavlor och annat så skrevvi ut det. 

Heja Rufsas förresten! Du är himla bra på att ryta till när det behövs .

• Rufsas
    Astro skrev 2010-07-06 21:08:54 följande:
    Heja Rufsas förresten! Du är himla bra på att ryta till när det behövs .
    Haha! Vad ni är roliga. Jag måste erkänna att jag läste tråden bra länge innan jag kände att jag var tvungen att säga ifrån.
  • Oktoberbrud2010

Även om jag tycker det är ganska kul att leta presenter, så kan jag inte förstå varför man inte skulle respektera en önskan från den man ska ge presenten till. Det finns ju massor med sätt, som beskrivits ovan att göra ett bidrag till det ena eller andra lite roligare.

Vi kommer önska oss presentkort, vi har tänkt köpa en glasservis men har inte bestämt oss för någon speciell sort. Och tycker det verkar enklare att välja en när vi vet vilken budget vi kommer ha för det (presentkort och egna pengar). Dessutom är det så otroligt mycket lättare att frakta hem ett gäng presentkort, än en hel glasservis i från vår festlokal....

• Snigel Bee

Jag brukar faktiskt ge just pengar eller presentkort på födelsedagar me eller om jag vet nåt de önskar sig! Är studerande och har inte så mkt pengar så ibland är det jobbigt att ge presentkort el pengar men samtidigt så vet ja att de används verkligen till just nåt de vill ha! Annars känns det som om jag bara kastar bort pengarna på att tex köpa nåt pryl som personen inte ens behöver!

Vi hade verkligen behövt pengar som present till resan men kan inte me o fråga efter det! Önskar nästan att jag hade kunnat för mer prylar till våran lägenhet på 26 kvm behövs verkligen inte! :S

• SueAnne

Snigel Bee skrev 2010-07-07 11:56:45 följande:
    Jag brukar faktiskt ge just pengar eller presentkort på födelsedagar me eller om jag vet nåt de önskar sig! Är studerande och har inte så mkt pengar så ibland är det jobbigt att ge presentkort el pengar men samtidigt så vet ja att de används verkligen till just nåt de vill ha! Annars känns det som om jag bara kastar bort pengarna på att tex köpa nåt pryl som personen inte ens behöver! Vi hade verkligen behövt pengar som present till resan men kan inte me o fråga efter det! Önskar nästan att jag hade kunnat för mer prylar till våran lägenhet på 26 kvm behövs verkligen inte! :S

Om ni vet vart ni skall åka kan ni ju alltid hitta aktiviteter eller liknande där och skriva upp det på önskelistan. Alltså: drink vid poolen, dyklektion, inträde till museum osv.
    Så får ni en grej av varje person. Fortfarande pengar, men på ett litet annat sätt.

Eller presentkort på en specifik resebyrå, så är det inte heller "rena pengar". Tänk isf på att välja en resebyrå, en kompis som gifte sig fick från tre olika! :-O

Svar på tråden Bröllopsgåva istället för "bidrag till bröllopsresa