• Lisa88

Bröllopsgåva istället för "bidrag till bröllopsresa

Hej!

Vi är bjudna på bröllop i sommar till en av mina vänner (gammal vän, vi umgås inte speciellt mycket längre) På bröllopsinbjudan står det att det är välkommet med bidrag till bröllopsresan. Jag tycker inte det känns riktigt bra att ge bort pengar i bröllopspresent. Jag har istället funderat på om man skulle kunna ge någonting som hör ihop med en resa om ni förstår vad jag menar. Någon som har något förslag på något sådant? Eller något annat? Eller ska vi helt enkelt ge pengar, och i så fall hur mycket?

Hoppas någon har nån bra idé! :D
  • Svar på tråden Bröllopsgåva istället för "bidrag till bröllopsresa
  • BrudIda

Sörön10 skrev 2010-07-05 11:51:51 följande:
    Okej, för dig betyder prylar mer, men inte får många andra! Varför ska man önska sig saker man inte behöver? Sånt som bara står i ett hörn och samlar damm? Sånt som till slut hamnar i en låda i förrådet eftersom man redan har en sån/inte vill ha en sån/inte behöver en sån/inte har plats för en sån?? Vi vill inte ha fler prylar! Vi har allt vi behöver och har inte plats för mer! Därför önskade vi oss att folk kom och ville de ändå ge en gåva önskade vi oss ett bidrag till den kommande bröllopsresan!  Tycker det är så intressant med alla som dumförklarar andra oavsett om det gäller pengapresenter, brudöverlämning eller barnfritt! Det finns alltid för och emot. Ingen har mer rätt än den andra!  Cred till dig dock som skrev "Jag tycker att..." Inte många som formulerar sig subjektivt! 

Fast jag har väl inte dumförklarat någon?

Däremot tycker jag att det är fel att räkna med att gästerna ska finansiera bröllop eller bröllopsresa. Presenter är något man får, inget man kallt räknar med. Möjligen att man på något sätt kunde formulera sig fint i inbjudan att "man inte vill ha fler prylar", men att lägga till att pengar alltid är välkommet gör ju bara att gästerna känner sig tvingade att ge just pengar.

Det känns lite bortskämt att bestämma vilka presenter man vill ha och inte.

• Blivande fru Swärdh

Det är väl upp till brudparet att bestämma vad dem önskar sig. Nästan alla har redan en massa prylar till hemmet, varför ha mer som bara ska samla damm? 

Förstår inte att jag läser att folk tycker det är "fel" att vilja ha en gåva till bröllopsresa om det är vad brudparet önskar sig. Bröllop kostar en hel del och vad finare än att kunna (alla tillsammans) ge dem en resa om det är vad dem önskar sig? Jag skulle unna dem att kunna vila upp sig efter massa planering. Man går ju inte på bröllop så ofta så säger dem att dem önskar sig pengar borde man inte gå emot det. Sluta snåla.

• Blivande fru Swärdh

Man kan alltid ge presentkort från t.ex. Forex eller resecheckar om man inte vill ge kontanter. 

• Nåvah

Jag tycker att man ska respektera den önskan brudparet (eller jubilaren) har, även om man själv tycker att det är en tråkig present.

Jag ska också på bröllop där brudparet önskar sig bidrag till resan, varför inte vara med och bidra till deras förhoppningsvis underbara resa??

Varför lägga ner x- antal timmar på en present som DU tycker är rolig...när det inte är DU som ska ha den...mottagaren kanske inte alls uppskattar gåvan...

• BrudIda

Blivande fru Swärdh skrev 2010-07-05 17:37:11 följande:
    Det är väl upp till brudparet att bestämma vad dem önskar sig. Nästan alla har redan en massa prylar till hemmet, varför ha mer som bara ska samla damm?   Sluta snåla.

Visst, önska sig kan man ju till både jul och födelsedag (och för all del bröllop), men man kan ju knappast rynka på näsan om man inte får precis det man har önskat. Snacka om bortskämt!

Snålhet handlar det inte om, en present kanske blir dyrare än det man hade lagt i kontanter?

• BrudIda

Blivande fru Swärdh skrev 2010-07-05 17:38:02 följande:
    Man kan alltid ge presentkort från t.ex. Forex eller resecheckar om man inte vill ge kontanter. 

Det är ju ingen större skillnad mot rena kontanter.

• BrudIda

Nåvah skrev 2010-07-05 17:42:21 följande:
    Jag tycker att man ska respektera den önskan brudparet (eller jubilaren) har, även om man själv tycker att det är en tråkig present.Jag ska också på bröllop där brudparet önskar sig bidrag till resan, varför inte vara med och bidra till deras förhoppningsvis underbara resa??Varför lägga ner x- antal timmar på en present som DU tycker är rolig...när det inte är DU som ska ha den...mottagaren kanske inte alls uppskattar gåvan...

Man köper väl inte en presnt bara för att man själv tycker den är rolig? Förhoppningsvis har man en tanke med den, att den ska passa mottagaren! Jag hoppas verkligen att vi får presenter med en tanke bakom, det ska bli himla kul att bli överraskad!

• Blivande fru Swärdh

Du får helt enkelt respektera att alla är olika och inte vill ha samma sak när det gäller presenter. Du önskar dig presenter med en tanke bakom och andra pengar till sin resa. Svårare än så är det inte. :)

• Rufsas

BrudIda, du verkar verkligen brinna för den här frågan.

Jag och min Fästis har redan allt vi vill ha i hem- och hushållsväg och önskar oss därför bidrag till vår bröllopsresa. Vi HAR råd med resan men vi har själva varit på bröllop och vet hur skönt det är att som gäst inte behöva leta ihjäl sig efter en "fyndig" present samt att man bidrar till deras minne av en resa. Det är ju ändå så att gästerna vill ge någonting. Så vad är det som du reagerar så starkt över?

• Astro
    BrudIda skrev 2010-07-05 13:26:01 följande:
      Fast jag har väl inte dumförklarat någon? Däremot tycker jag att det är fel att räkna med att gästerna ska finansiera bröllop eller bröllopsresa. Presenter är något man får, inget man kallt räknar med. Möjligen att man på något sätt kunde formulera sig fint i inbjudan att "man inte vill ha fler prylar", men att lägga till att pengar alltid är välkommet gör ju bara att gästerna känner sig tvingade att ge just pengar. Det känns lite bortskämt att bestämma vilka presenter man vill ha och inte.
    Jag räknar inte med att gästerna ska finansiera varken bröllop eller resa. Vårt bröllop kostar totalt mellan 60-70.000 inkl resa.

Däremot har vi redan alla prylar vi behöver och vi kände inte för att behöva le och var glada över presenter som vi inte har användning för. Istället skrev vi på vår inbjuda att "Vi har ingen önskelista då vi redan samlat på oss det mesta man kan behöva. Vill ni ändå gärna ge oss en gåva är ett bidrag till bröllopsresan varmt välkommet".

De flesta vill inte komma utan gåva till ett bröllop. De flesta vill heller inte ge bort något som mottagaren inte blir glad för. Då är det väl bättre att rakt ut säga vad man vill ha och inte?

Svar på tråden Bröllopsgåva istället för "bidrag till bröllopsresa