• Lisa88

Bröllopsgåva istället för "bidrag till bröllopsresa

Hej!

Vi är bjudna på bröllop i sommar till en av mina vänner (gammal vän, vi umgås inte speciellt mycket längre) På bröllopsinbjudan står det att det är välkommet med bidrag till bröllopsresan. Jag tycker inte det känns riktigt bra att ge bort pengar i bröllopspresent. Jag har istället funderat på om man skulle kunna ge någonting som hör ihop med en resa om ni förstår vad jag menar. Någon som har något förslag på något sådant? Eller något annat? Eller ska vi helt enkelt ge pengar, och i så fall hur mycket?

Hoppas någon har nån bra idé! :D
  • Svar på tråden Bröllopsgåva istället för "bidrag till bröllopsresa
  • 100703 M och B
    Lisa88 skrev 2010-05-01 17:37:37 följande:
    Hej! Vi är bjudna på bröllop i sommar till en av mina vänner (gammal vän, vi umgås inte speciellt mycket längre) På bröllopsinbjudan står det att det är välkommet med bidrag till bröllopsresan. Jag tycker inte det känns riktigt bra att ge bort pengar i bröllopspresent. Jag har istället funderat på om man skulle kunna ge någonting som hör ihop med en resa om ni förstår vad jag menar. Någon som har något förslag på något sådant? Eller något annat? Eller ska vi helt enkelt ge pengar, och i så fall hur mycket?Hoppas någon har nån bra idé! :D
    Om ni får veta var de ska åka och kan kolla upp vilket hotell/resort de ska till så kan ni alltid boka t ex spa-behandling eller en utflykt åt dem nere på plats. Men tänk på att detta enbart går om ni kan få info om detta utan deras vetskap.. Om det är något värdparet vet eller den/de ni ska OSA till. :)

Ett par kompisar till oss fick första natten på sin bröllopsresa på ett riktigt lyxigt hotell med ett spa-paket av hennes bror med familj. Det var riktigt uppskattat!

(Jag har faktiskt till och med skrivit det som ett förslag på vår bröllopsblogg.)

At last my love has come along
  • Lisa88

Åh tack alla för ännu mer bra förslag!! :)

kan man köpa presentkort på forex alltså? köper man ett "svenskt" presentkort som man kan lösa in mot del valuta man vill ha?

• Tessthemess

Tokisen skrev 2010-05-02 10:39:20 följande:
      När våra bästa kompisar gifte sig förra året köpte vi presentkort på forex och la det i en tygkasse som vi hade lagt två handdukar, recept från landet dem skulle till och nån liten "leksak" dem kunde ha med sig på resan. Då blir d inte bara rena pengar utan nån mer tanke bakom.

Perfekt!

• Tokisen

Lisa88 skrev 2010-05-02 14:10:00 följande:
    Åh tack alla för ännu mer bra förslag!! :) kan man köpa presentkort på forex alltså? köper man ett "svenskt" presentkort som man kan lösa in mot del valuta man vill ha?

Japps, det e bara att säga vilket belopp i svenska du vill ha på presentkortet och sen kan dem växla in i vilken valuta dem vill

• Johanna Larsson

Jag röstar på presentkort på forex!!

• Jossebosse

Vi ska på bröllop i sommar där brudparet har önskat sig pengar i present.
    Men jag tycker det är så himla trist att bara komma med ett kuvert med pengar så jag har beställt en tavla av en tjej som gör jätteläckra grejer och sen skickar vi med lite pengar i paketet...
    Känns mycke roligare än att bara ge pengar.
    På det viset har dom ju något kvar.

• Trasan99

Vi önskade oss bidrag till resan och fick det i många roliga former. Ett par hade vikt sedlar så att det blev blommor och satt på en kvist, några hade fyllt en sparbössa med mynt. Några andra hade köpt en resguide där det inflikat satt en sedel med en lapp med text som "Inträde till ett museum" eller "ett glas vin på torget". Vi uppskattade verkligen att få pengar, nu blir det en riktigt ordentlig resa!

• BrudIda

Jag tycker det är rätt fult av brudpar att önska sig pengar, och att räkna med att få det så att man kan åka på bröllopsresa är ju inte klokt! Varför inte hålla det bröllop med bröllopsresa som man faktiskt har råd med istället?

Räkna med att gästerna ska finansiera bröllopet/bröllopsresan skulle jag aldrig ha mage att göra. Jag hoppas våra gäster ger oss saker som de tycker är roliga att ge bort och som betyder något mer än kronor....

• Sörön10
    BrudIda skrev 2010-07-05 11:41:18 följande:
    Jag tycker det är rätt fult av brudpar att önska sig pengar, och att räkna med att få det så att man kan åka på bröllopsresa är ju inte klokt! Varför inte hålla det bröllop med bröllopsresa som man faktiskt har råd med istället?Räkna med att gästerna ska finansiera bröllopet/bröllopsresan skulle jag aldrig ha mage att göra. Jag hoppas våra gäster ger oss saker som de tycker är roliga att ge bort och som betyder något mer än kronor....
    Okej, för dig betyder prylar mer, men inte får många andra! Varför ska man önska sig saker man inte behöver? Sånt som bara står i ett hörn och samlar damm? Sånt som till slut hamnar i en låda i förrådet eftersom man redan har en sån/inte vill ha en sån/inte behöver en sån/inte har plats för en sån??

Vi vill inte ha fler prylar! Vi har allt vi behöver och har inte plats för mer! Därför önskade vi oss att folk kom och ville de ändå ge en gåva önskade vi oss ett bidrag till den kommande bröllopsresan! 

Tycker det är så intressant med alla som dumförklarar andra oavsett om det gäller pengapresenter, brudöverlämning eller barnfritt! Det finns alltid för och emot. Ingen har mer rätt än den andra! 

Cred till dig dock som skrev "Jag tycker att..." Inte många som formulerar sig subjektivt! 

• Heloise

Vi önskade oss presenkort på en resebyrå, just för att vi ville komma iväg på en bröllopsresa. Klart vi hade haft råd att åka ändå, men efter 11 år tillsammans så är det inte mkt som saknas i vårt hushåll och det som saknas är inga saker som ajg skulle önska mig( kitchen aid a 6000 kr etc) av våra vänner, det är för mkt pengar.

Däremot ville vi inte önksa oss pengar eftersom det kändes lite "fel". Ett presentkort kan man inte lösa in mot pengar utan man måste utnyttja det, på så sätt vet våra gänner/ familj att deras presenter kommer att gå till bröllopsresan. Nu har det kommit jobb och bebis emellan oss och bröllopsresan, men det är sådant man inte riktigt kan styra över och presentkorten räcker i 5 år

Svar på tråden Bröllopsgåva istället för "bidrag till bröllopsresa