Bröllopsgåva istället för "bidrag till bröllopsresa
Hej!
Hej!
Att fler och fler bröllop blir som stora dockteatrar där brudparet drar i snören.
De bestämmer vad du ska ha på dig.
De bestämmer med vem du ska konversera med under middagen.
De bestämmer om du ska ha present eller kontanter med dig.
En lyckad fest i min smak är där alla trivs och har kul, och framför allt känner sig bekväma. De 3 punkterna ovan är alla punkter som minimerar chansen till detta enligt min åsikt.
När ni firar vänner/familj som fyller år, ger ni alltid pengar då också? För ni "ger väl inte mottagaren något de inte blir glada för"? Vågar nästan påstå att ni faktiskt ger bort presenter till folk ganska ofta. Varför är ett bröllop annorlunda än någon annan högtidsdag? Det är väl knappast så att alla köper en brödrost till brudparet nu för tiden?
Vad gäller dina tre punkter så är det lustigt hur olika man kan tycka.
Punkt 1, vad man ska ha på sig. Ja, jag tycker att det är lättare att gå på fest om det finns en klädkod, har både känt mig över- och underklädd på fester utan.
punkt 2, ja, bordsplacering gör man ju inte för att bestämma vem folk ska prata med utan för att försöka sätta folk som har något gemensamt ihop, men undvika att folk klickar ihop sig i sina gamla vanliga gäng.
punkt 3, har jag redan bemött i första stycket här.
Vi tycker alla olika helt enkelt, och om du BrudIda tycker bättre om fester utan klädkod, önskelista och bordsplacering, då skippar du de grejerna helt enkelt. Och då blir säkert ditt bröllop kanon, just för att du gjort som du tycker var bäst!
Kan tillägga att jag undviker att ge bort saker, just för att de flesta jag känner redan har det mesta de behöver. Jag köper hellre något ätbart, en flaska vin eller lite lyxigare bad/duschprofukter. Men det är ju bara min åsikt .
Ja, men det är väl jättebra saker att ge bort! En present kan ju vara mer än en brödrost.
Det är inte fel att ÖNSKA sig visa saker eller pengar som kan användas till bröllopsresa. En ÖNSKAN är inte detsamma som ett krav.
1) De bestämmer INTE vad du ska ha på dig. Det kan stå en klädkod i inbjudan och det ger en fingervisning om vilken högtidsnivå det är på festen och vad man kan förvänta sig att andra kommer att ha på sig. Det är inget krav att klä sig enligt klädkoden.
2) De bestämmer INTE vem du ska konversera med. Du behöver inte prata med dina bordsgrannar alls. En bra bordsplacering tar hänsyn till vilka du brukar vilja konversera med samt vilka du troligtvis skulle trivas att konversera med. Är det bättre att folk får sitta var de vill så att enstaka gäster som inte känner så många andra hamnar själva i stora sällskap som bara pratar om sitt?
3) De bestämmer INTE vilken gåva du ska ge. De ÖNSKAR sig en viss sorts gåva. Du kan ge det du vill.
Och var har du fått det ifrån att detta skulle vara nytt? Klädkod och bordsplacering var ju t.o.m. vanligare förr!
På våran inbjudan skrev vi att den största gåvan är deras närvaro men vill man ge en gåva så är en donation till vår bröllops resa välkommet.
Jag har haft en av dotterns dagis tanter att göra en sparbörsa av papper (ballong inuti).
Den föreställer en måne med ett brudapar på toppen och bikupor = Honeymoon :)
Den är verkligen häftig :)
Jag bara undrar varifrån denna idé kommer att just för att man önskar sig pengar så har man egentligen inte råd att varken gifta sig eller åka på bröllopsresa?? Att man s.a.s låter gästerna "finansiera" kalas och semester?? De flesta som gifter sig nuförtiden har en välordnad stabil ekonomi och jag kan tänka mig genom en liten enkel överslagsräkning att det de eventuellt "får in" som pengapresenter på bröllopet bara är en bråkdel av vad hela kalaset plus resan egentligen gått på.
Enligt vett och etikett ska presenten gå loss på det ungefärliga värdet av vad man tror att kuvertet på festen kostar. Så då kan man ju säga att brudparet möjligtvis kan "break even" på själva middagen, men inte får någonting över.
Förr i tiden (då allt var så mycket bättre och ärligare och mera äkta??) så gav man bröllopspresenter till brudparet för att de skulle kunna flytta ihop och starta sitt eget hushåll - därav de traditionella serviserna, brödrostarna, linnedukarna och matberedarna. Så då kan man väl säga med BrudIdas (mfl, för jag vet att hon inte är ensam om detta sätt att resonera) logik, att man då gifte sig för att ha råd att flytta hemifrån. Idag har de flesta klarat av det för egen maskin, så nuförtiden så gifter man sig för att ha råd att åka på semester?
Utomlands är det på många håll snarare regel än undantag att ge pengar vid bröllop för att brudparet ska få en ekonomisk bas i sitt framtida liv. I Sverige har det av kulturella skäl länge ansetts ofint att ge pengar, en föreställning som nu är på väg att försvinna tack och lov.