• Lisa88

Bröllopsgåva istället för "bidrag till bröllopsresa

Hej!

Vi är bjudna på bröllop i sommar till en av mina vänner (gammal vän, vi umgås inte speciellt mycket längre) På bröllopsinbjudan står det att det är välkommet med bidrag till bröllopsresan. Jag tycker inte det känns riktigt bra att ge bort pengar i bröllopspresent. Jag har istället funderat på om man skulle kunna ge någonting som hör ihop med en resa om ni förstår vad jag menar. Någon som har något förslag på något sådant? Eller något annat? Eller ska vi helt enkelt ge pengar, och i så fall hur mycket?

Hoppas någon har nån bra idé! :D
  • Svar på tråden Bröllopsgåva istället för "bidrag till bröllopsresa
  • Sebastiána

Förstår dig precis. Jag tycker inte heller om att ge bort pengar eller presentkort, men ibland är det det enda födelsedagsbarnet, eller vem man nu ger present till, vill ha.

Tja, vad har du tänkt dig? Solcreme? Kommer du på något som de definitivt kommer att ha nytta av kan du ge det annars tror jag det ändå är bäst att ge dem det de önskar. Jag hoppas verkligen att vi inte får glas i present. Vi får inte ens plats med alla de vi har nu. Vi skulle INTE bli glada för fler även om de var nog så fina.

• bobods

Vi har önskar oss pengar i bröllopspresent, och jag hoppas våra gäster respekterar det önskemålet, för annars kommer vi nog på någon bröllopsresa i nuläget. Vi önskar oss inte pengar till resa för att vi inte vill ha presenter - vi önskar oss pengar till resa för att det är det vi verkligen behöver. Jag tycker man ska respektera det önskemålet - men man kan ju ge någon mer, som en "rolig grej!" T.ex. solkräm och en solhatt, där några sedlar ligger i hatten, eller någon sådant. 

Du frågar också hur mycket pengar som är brukligt, och det varierar ju såklart med din ekonomi och din relation till brudparet. Från 300/person och uppåt tycker jag är en bra riktlinje till bröllop.

• bobods

* för annars kommer vi nog INTE IVÄG på någon bröllopsresa, skulle det stå

• Troll10

Vi har önskat oss en resehandbok om platsen vi ska till!

• Martinaa

Jag håller med bobods och Sebastiana. Vi önskar oss också presentkort på resebyrå för att vi behöver inte (vill inte ha) mer handdukar, brödrostar, uppläggningsfat eller glasskålar. 

Det enda jag kan komma på annars är en stor resväska som man behöver till resan, men kanske inte har.

• JollyO

Varför känns det inte riktigt bra? Visst är det lite tråkigt men... Har ni tänkt lägga mindre på present än vad ni vill ge i pengar?  Jag tycker inte att ni behöver ge mer än 500 kr. En 500-lapp ser ju jämt och bra ut också.

Mitt förslag är att ni skriver vad pengarna ska gå till tex middag eller drinkar vid poolen om ni vill att det ska kännas mer på riktigt och lite roligare.

När det mig personligen så hoppas jag verkligen att vi inte får massa presenter för vi har redan fullt hus! Lakan, porslin, allt! Alla lådor och garderober är redan fulla i vår lilla två liksom...

Min vän är min och jag är hans
  • Lisa88

Hej igen!

Tack för alla svar. känns som jag blivit klokare nu! det får helt enhelt bli pengar. ni har helt rätt i att det är bäst att acceptera deras önskan. som ni säger kanske de redan har det de vill och inte ens kan komma iväg på någon resa annars, så nu känns det helt rätt att ge ett bidrag till resan så som de vill. både förslagen om att ge pengarna i en solhatt och att skriva vad pengarna ska gå till var superbra. något sådant får det bli! :) tack igen!

• Tokisen

Lisa88 skrev 2010-05-02 10:30:38 följande:
    Hej igen! Tack för alla svar. känns som jag blivit klokare nu! det får helt enhelt bli pengar. ni har helt rätt i att det är bäst att acceptera deras önskan. som ni säger kanske de redan har det de vill och inte ens kan komma iväg på någon resa annars, så nu känns det helt rätt att ge ett bidrag till resan så som de vill. både förslagen om att ge pengarna i en solhatt och att skriva vad pengarna ska gå till var superbra. något sådant får det bli! :) tack igen!

När våra bästa kompisar gifte sig förra året köpte vi presentkort på forex och la det i en tygkasse som vi hade lagt två handdukar, recept från landet dem skulle till och nån liten "leksak" dem kunde ha med sig på resan. Då blir d inte bara rena pengar utan nån mer tanke bakom.

• chokladmonstret

vill man inte ge svenska pengar så kan man ju alltid växla in till den valör som dom behöver till resan=)

• Nicossambo

Annars kan man om man nu vet vart de ska åka på bröllopsresa kolla upp ungefär vad tex aktiviteter kostar kanske pengarna är till en snorklingsutflykt, eller elefantridning, middag på stranden.

Svar på tråden Bröllopsgåva istället för "bidrag till bröllopsresa