• ANToM

Vett & etikett kring riskastning?

Jag har en liten fundering kring detta med riskastningen.. På flera av de bröllop jag har varit på så har det, efter själva vigselceremonin, varit (ofta ett litet barn) som gått runt med en korg med små fina påsar med ris i till gästerna att kasta på brudparet när de kommer ut.

Jag undrar nu om det finns någon etikettsregel kring detta? För jag kan tycka att det är upp till gästerna själva om de vill ta med sig ris och kasta på brudparet. Själva kastningen ska ju symbolisera att man önskar dem lycka och välgång. 

Att ge sina gäster påsar med ris i är ju lite att tvinga dem att lyckönska en.. eller? Ungefär som att dela ut presenter till sina födelsedagskalasgäster som de kan ge till en när de kommer..

Hur tänker ni? Och är det någon som faktiskt VET vad etiketten säger om detta?

• Svar på tråden Vett & etikett kring riskastning?
  • Aleta

Fast är det helt oviktigt?
    Är det inte så att man blir provocerad eller tar illa upp för att det är en obehaglig sanning som det är enklare att blunda för och slippa bli påmind om?

På frågan: vågar jag åka till Thailand så är det inte alls konstigt att svara både att stränderna är underbara, att man sponsrar en diktatur, eller att man kan rida på elefanter och att man ökar utsläppen i världen genom att flyga dit.

Om ingen vågade berätta de obekväma sakerna i världen så skulle världen bli en mycket sämre plats.

Tessthemess skrev 2010-05-11 10:53:02 följande:
    Men egentligen är det inte endast denna tråden jag tycker att tråden urartar. Det gör de i de flesta. Tyvärr.Några exempel på sistonde är i en Vågar jag åka till Thailand - tråd..Mitt i alla kommentarer dyker det helt plötsligt upp en som "minnsann aldrig skulle åka och sponsra en diktatur med mina turistpengar"... Nähä liksom. Kul för dig. Bra dag idag? Blir min första tanke.Det är kanske som du säger att vissa är känsliga och tar saker personligt. Personligen blir jag dock lika besviken varje gång jag läser sådanna kommentarer just för att det är så onödigt oavsett om det är min fråga eller inte och oavsett om jag är med i diskussionen eller ej.

• mrsJR
    passionsblomman skrev 2010-05-10 19:36:12 följande:
    Själv brukar jag -eftersom jag är florist-ofta ta med mig rosenblad och andra blomblad. Då gör jag det ibland i en korg och brukar knata runt och säga "ta gärna en näve blad ifall ni inte har ris eller annat" Det brukar vara uppskattat. Annars tar jag med ris, och även då så att flera kan få ta.
    Vilket fint initiativ, jag tycker det är så vackert med rosblad  Hoppas vi får lika omtänksamma gäster som du.

• asfaltsbarn

På de bröllop jag varit på har det delatsut ris och såpbubblor, jag tycker det är jättebra, för vi är en hel del som är lite förvirrade och glömmer sånt.. Jag hade absolut inte tagit illa upp..

• Tessthemess

Aleta skrev 2010-05-11 12:44:03 följande:
    Fast är det helt oviktigt?Är det inte så att man blir provocerad eller tar illa upp för att det är en obehaglig sanning som det är enklare att blunda för och slippa bli påmind om? På frågan: vågar jag åka till Thailand så är det inte alls konstigt att svara både att stränderna är underbara, att man sponsrar en diktatur, eller att man kan rida på elefanter och att man ökar utsläppen i världen genom att flyga dit. Om ingen vågade berätta de obekväma sakerna i världen så skulle världen bli en mycket sämre plats.    

Det är klart att man måste kunna prata om de obekväma sakerna som sker i världen men i den tråden var nog alla medvetna om vad som pågår i Thailand och just den kommentaren var nog rätt onödig i just det sammanhanget.

Jag tror att det är sättet som vissa saker sägs på och inte självaste innebörden i det som sägs som kan tolkas som otrevligt. Men den kommentaren jag syftade på var bara det kort och spydig. Inget vidare bra sätt att kommunicera på eller speciellt schysst ton. Om personen i fråga ville få fram hur viktigt det var att tänka på att det är en diktatur och att man sponsrar diktaturen med sina turistpengar så kan det sägas på ett schysstare sätt, tycker jag. Budskap når oftast fram lättare om det är mindre aggressivitet i orden.

Nu känns det som att jag har startat en tråd i en tråd i en tråd här.
    Det var inte meningen.

Allt jag ville ha sagt egentligen är att vi, i detta forumet, borde tänka till lite i hur vi formulerar oss (me included). Mycket kan som sagt misstolkas i text. När jag sitter och skriver här så skriver jag lugnt och är inte upprörd men någon annan kanske tolkar min text som att det är en k-pist som skrivit den? Vad vet jag? :)

• ZemraBullen

Rosenbladen lät jätte fint. Det är omtänksamt att ta med sig extra. Jag vet fortfarande inte hur jag skall göra, pratade lite med min bättrehälft och han pratade direkt om fåglarna. När jag sa att det är en myt så började han genast googla på ris och fåglar. Han är fin han. Får väll vänta tills han är nöjd med "farligt för fåglar?" frågan. Då kan vi ta en diskussion om vi ska dela ut eller inte.

Lycka till alla

Min bättre hälft och jag
  • Astro

Jag lärde mig en gång i tiden att om man kastar okot ris så äter fåglarna det. Sedan suger det okokta riset upp vätska i magen på fåglarna och sväller (precis som ris gör i en gryta med vatten). Detta kan vara potentiellt dödligt för småfåglarna eftersom det tar en stund innan riset sväller. Därför kommer jag inte dela ut något ris. Ev kommer jag dela ut solrosfrön.... eller rättare sagt, delegera utdelandet till någon annan.

• Astro

Och nu läste jag att det inte finns vetenskapliga bevis för det, men samtidigt tänker jag att solrosfrön måste vara nytigare än ris? Dessutom är det lite mjukar, så jag tänker mig att det inte kliar lika mycket .

• Flotten

Astro skrev 2010-05-11 19:22:55 följande:
    Och nu läste jag att det inte finns vetenskapliga bevis för det, men samtidigt tänker jag att solrosfrön måste vara nytigare än ris? Dessutom är det lite mjukar, så jag tänker mig att det inte kliar lika mycket .

OCH innan så kollar du naturligtvis med personalen i kyrka så att du får lov att kasta fågel och mus mat utanför kyrkan.

för övrigt så behöver ris VARMT vatten för att svälla så illa så att en fågelmage skulle spräckas, allt enligt ornitologerna

• Aleta

Om fåglar dör av att äta ris så kan det inte finnas en enda liten fågelrackare i Asien där de faktiskt odlar ris!
    Förmodligen finns det fåglar som lever på ris till och med.

• Astro

Tja, det låter ju bra då med fåglarna. Jag kommer kolla med kyrkan om vi bestämmer oss för att ordna med kastning av saker.

Lite OT: Hur är det med tuggummin i fågelmagar? Det är oxå en gammal skröna. När jag var liten fick jag veta att man inte ska spotta ut tuggumit på gatan, för en fågel kan tro det är en mask, äta upp det och dör (klistrar i hop magen, kan inte brytas ner etc). Som vuxen har jag tänkt att fåglar nog inte tar misste på tuggumin och mask, men däremot spottar jag inte tuggumin omkring mig för det ser så äckligt ut.

• Aleta
    Astro skrev 2010-05-15 09:28:52 följande:
    Tja, det låter ju bra då med fåglarna. Jag kommer kolla med kyrkan om vi bestämmer oss för att ordna med kastning av saker. Lite OT: Hur är det med tuggummin i fågelmagar? Det är oxå en gammal skröna. När jag var liten fick jag veta att man inte ska spotta ut tuggumit på gatan, för en fågel kan tro det är en mask, äta upp det och dör (klistrar i hop magen, kan inte brytas ner etc). Som vuxen har jag tänkt att fåglar nog inte tar misste på tuggumin och mask, men däremot spottar jag inte tuggumin omkring mig för det ser så äckligt ut.
    Jag fick alltid höra att det var för att de fastnade i tuggummit med näbben.

Man ska ändå inte spotta ut tuggummi eller snus eller fimpar. Det är så äckligt! (Fattar inte hur folk kan ha mage att trampa ner sina vidriga fimpar i marken utan att plocka upp dem - blääk.)

Svar på tråden Vett & etikett kring riskastning?