• ANToM

Vett & etikett kring riskastning?

Jag har en liten fundering kring detta med riskastningen.. På flera av de bröllop jag har varit på så har det, efter själva vigselceremonin, varit (ofta ett litet barn) som gått runt med en korg med små fina påsar med ris i till gästerna att kasta på brudparet när de kommer ut.

Jag undrar nu om det finns någon etikettsregel kring detta? För jag kan tycka att det är upp till gästerna själva om de vill ta med sig ris och kasta på brudparet. Själva kastningen ska ju symbolisera att man önskar dem lycka och välgång. 

Att ge sina gäster påsar med ris i är ju lite att tvinga dem att lyckönska en.. eller? Ungefär som att dela ut presenter till sina födelsedagskalasgäster som de kan ge till en när de kommer..

Hur tänker ni? Och är det någon som faktiskt VET vad etiketten säger om detta?

• Svar på tråden Vett & etikett kring riskastning?
  • passionsblomman

minimis skrev 2010-05-10 18:37:17 följande:
    Jag har inte skaffat fram riset med tanke på mig själv alls, utan för att underlätta för gästerna. Sen om de vill kasta eller inte kasta är deras sak. Förstår inte varför det ska bli så hätskt kring allt. Måste man sitta hemma o debattera om alla bestyr inför bröllopet, bättre man får köra efter sina känslor utan mer fundering o så blir det som det blir!

Det här tycker jag är underligt. det kommer ofta ofta ofta just sådana här inlägg, där någon alldeles förfärad tycker att "allting alltid blir hätskt" eller "ett jäkla liv" eller "värsta tjafset".
    När jag läser exempelvis den här tråden så ser jag inenting alls som är hätskt. Bara olika åsikter och synvinklar.
    visst i allsinsdar kan man planera bröllop helt och hållet efter egt huvud utan att öht blanda in andra männisor-och det gör säkert fler än man kan tro när man är medlem på BT.
    Men om det inte fanns något behov av samtal, diskussioner och olika sorters input runt bröllop, festfixande, traditioner och "hur man gör" i olika lägen, så skulle ju forumet knappast finnas?

Vad gäller hets och så vidare, så börjar jag luta starkt åt slutsatsen att väldigt många medlemmar fullständigt saknar vana av att diskutera och helt blandar ihop korten.
    att bara få medhåll är knappast realistiskt. Att inte få medhåll är inte samma sak som att bli påhoppad eller att någon är hätsk, går till personangrepp eller är otrevlig.

Att inte alltid få medhåll-och framförallt att någon ibland ifrågasätter varför man resonerar på ett visst sätt, kan däremot vara obekvämt-fast i längden ganska viktigt och nyttigt.
    Tycker jag.

• minimis

Nu syftade jag på kommentaren ovan min att bli lite provocerad av att få ditten och datten nerkört i näven.

Hätskt eller inte, men att bli provocerad kring hur folk arrangerar sina bröllop tycker inte jag känns helt bra i magen!

• passionsblomman

minimis skrev 2010-05-10 19:25:24 följande:
    Nu syftade jag på kommentaren ovan min att bli lite provocerad av att få ditten och datten nerkört i näven. Hätskt eller inte, men att bli provocerad kring hur folk arrangerar sina bröllop tycker inte jag känns helt bra i magen!

Som gäst när man kommit med sitt ris för att lyckönska och hylla brudparet, kan jag mycket väl förstå om man plötsligt inte tycker det är så vidare kul längre om det visar sig att det man gjör av gädje inte duger, för brudpartes önskan var att bli hyllad på annat vis. Det kan väl verkligen vara värt att tänka på.

Det är stor skillnad på att bli beordrad att göra en viss sak, än att bli erbjuden.

Själv brukar jag -eftersom jag är florist-ofta ta med mig rosenblad och andra blomblad. Då gör jag det ibland i en korg och brukar knata runt och säga "ta gärna en näve blad ifall ni inte har ris eller annat" Det brukar vara uppskattat. Annars tar jag med ris, och även då så att flera kan få ta.

• ZemraBullen

Knepigt det här.

Jag kan hålla med både "för" och "emot".

Måste få sova på saken{#lang_emotions_laughing}

God natt alla

Min bättre hälft och jag
  • minimis

Jag har inte tänkt att beordra nån iaf, men ris finns för dem som vill ha. Och de som inte är där för att lyckönska oss har faktiskt inte där att göra.

• Tessthemess

Jag måste säga att det är helt otroligt vilka debatter det kan bli om rätt små och egentligen inte så viktiga saker i detta forumet. Ibland kan man tycka att vissa läser in alldeles för mycket i precis ALLT. Att det hela tiden hänvisas till det ena eller andra gamla förlegade sättet med saker och ting. Det är så mycket som anses vara fel när det gäller bröllop att man faktiskt blir mörkrädd.

Måste allt alltid följa en massa gamla regler och betyda samma sak nu som då? Kan man inte bara få göra saker utan att det skall läsas in en massa saker i det? Vi tolkar alla saker och ting olika och jag tror helt ärligt inte att ett enda par som har valt att dela ut ris på bröllopet gör det för att "tvinga" någon att önska dem lycka till precis som majoriteten som faktiskt kastar riset inte heller tänker på någon gammal betydelse bakom självaste kastandet. Just då och där tror jag faktiskt att de flesta mest kastar för att "det gör man på bröllop". Den person som blir sur för att det delas ut rispåsar på ett bröllop för att den då på något sätt blir "tvingad" till att lyckönska brudparet fokuserar, enligt mig, på helt fel saker och borde kanske ta och slappna av lite? Det finns otroligt mycket värre saker här i livet!

• passionsblomman

När en fråga ställs så tydligt som den i TS här, så är det ju verkligen inte konstigt om samtalet framigenom tråden kommer att handla om just vad som är traditionen/brukligt och vad för olika erfarenheter folk har. Det spelar ju ingen roll om det gäller en detalj som riskastning eller om hur man gör med presenter eller vad som helst.
    Just den här tråden-som många andra har ju startats för att få mer kunskap om just precis traditioner. (För det mesta så ligger det i just traditioners natur att de är rätt gamla.)
    Det frågas initialt om etikettsregler, men jag tror det egentligen ger mer att veta lite om hur traditionerna sett ut.

Det är definitivt nytt i vårt land med alternativ som bubblor, blomblad och annat. En del i det har förmodligen myten om fåglarnas död pga ris. En annan del är säkerligen den nu oerhört starka trenden att så många vill gra något unikt och annorlunda (och sedemera gör ungefär likadant dvs följer nya flugor och trender) Den största trendmakaren av alla är tveklöst Hollywood och serier som Sex and the city har ett enormt genomslag på vad kvinnor vill ha. Det märks antagligen oavsett om man är sömmerska eller florist, frisör eller make-upartist.

Det är inte fult eller elakt att berätta om hur sake har gått till förr i världen och det är ingen som säger att för att det så har gjorts skall det så evinnerligen göras. Däremot vet jag att det finns fler med mig som tycker det är lite tråkigt att det inte verkar finnas någon som helst kunskap om eller förankring i vårt egna lands historia och traditioner. man tror på allavar att det man sett på film är "så det går till".

• Tessthemess

Jag tycker dock att det är många trådar här i forumet som ofta leder till lite "Peka finger på andra" - trådar just för att nästan alla (jag skulle faktiskt vilja säga att majoriteten som befinner sig här) inte alltid vet vad vissa saker betyder.

Det kan så vara att många missförstånd uppstår pga att det är text vi läser och att man inte ser gester och ansiktsuttryck samt hör tonläget. Men ofta tycker jag att det är någon eller några som liksom "hoppar på" några andra. Som liksom "märker ord".

Just för att man inte alltid vet vad vissa saker betyder gällande traditioner inom bröllop så betyder det dock inte att man inte har koll på Sverige och dess historia i övrigt. Om man dessutom "tror på allvar" att det går till som i filmerna.. kan man inte få tro det gällande vissa saker då? Man har förmodligen tolkat det på sitt sätt och egentligen skadar det väl ingen annan?

Jag förstår att trådstartaren ville veta om etikettsregeln gällande riskastning men nånstans på vägen känns det som att det har ändrats till att slå på fingrarna på dom som väljer att dela ut ris eller tycker att det är helt ok. Och tidigare i denna tråden skrev jag att "det är hur vanligt som helst" och genast var det nån som märkte ord och började tjafsa om den biten. Men för MIG är det verkligen hur vanligt som helst och enligt många andra (inklusive trådstartaren) verkar det också vara det. Det är väl 50-50 och då är det inte speciellt ovanligt, enligt mig.

Jaja! Strunt samma. Så synd bara att det finns så många Bridezillas och andra experter som klankar ner på andras val bara.

• Aleta
    Tessthemess skrev 2010-05-11 07:35:14 följande:
    Jag tycker dock att det är många trådar här i forumet som ofta leder till lite "Peka finger på andra" - trådar just för att nästan alla (jag skulle faktiskt vilja säga att majoriteten som befinner sig här) inte alltid vet vad vissa saker betyder.Det kan så vara att många missförstånd uppstår pga att det är text vi läser och att man inte ser gester och ansiktsuttryck samt hör tonläget. Men ofta tycker jag att det är någon eller några som liksom "hoppar på" några andra. Som liksom "märker ord".Just för att man inte alltid vet vad vissa saker betyder gällande traditioner inom bröllop så betyder det dock inte att man inte har koll på Sverige och dess historia i övrigt. Om man dessutom "tror på allvar" att det går till som i filmerna.. kan man inte få tro det gällande vissa saker då? Man har förmodligen tolkat det på sitt sätt och egentligen skadar det väl ingen annan? Jag förstår att trådstartaren ville veta om etikettsregeln gällande riskastning men nånstans på vägen känns det som att det har ändrats till att slå på fingrarna på dom som väljer att dela ut ris eller tycker att det är helt ok. Och tidigare i denna tråden skrev jag att "det är hur vanligt som helst" och genast var det nån som märkte ord och började tjafsa om den biten. Men för MIG är det verkligen hur vanligt som helst och enligt många andra (inklusive trådstartaren) verkar det också vara det. Det är väl 50-50 och då är det inte speciellt ovanligt, enligt mig.Jaja! Strunt samma. Så synd bara att det finns så många Bridezillas och andra experter som klankar ner på andras val bara.
    Jag tror snarare att problemet är att man inte vill höra något annat än det man tror själv. Väldigt många tar allt som kritik. T ex när du säger att det är hur vanligt som helst, måste alla hålla med dig då? Om man bara håller med så kommer alla som läser att tro att det är sanningen. Hur ska man kunna bilda sig en uppfattning om någonting om man inte får se flera sidor av saken?

Jag blir inte ett dugg provocerad av att du säger att det är hur vanligt som helst eller att folk delar ut ris, bubblor osv. till höger och vänster.
    Däremot så tycker jag att jag vill ge min syn på saken genom att tala om att trots den mängd bröllop jag har varit på så har jag inte varit med om det ännu. (Att sedan kyrkvaktmästare och liknande personer säger vad de ser tycker jag är jättebra, de om några ser ju många olika typer av bröllop.)

Sedan tycker jag dessutom att det är helt onödigt, men det är bara en åsikt, jag säger inte att det är onödigt och om man tycker att det är toppen så provocerar det inte mig heller.

Jag tycker inte ens att det är en speciellt viktig fråga, men jag tar TS på allvar och därför svarar jag efter bästa förmåga. Om jag bara jamsar med så har jag inte hjälpt henne att bilda sig en egen uppfattning eller spegla vad en del av hennes gäster säkert kommer att tycka.

Det är inte farligt att diskutera och att tycka helt diametrala åsikter betyder inte att man tycker illa om varandra eller att man inte respekterar varandra. 

• Tessthemess

Nej, alla måste inte hålla med mig när jag skriver saker men det jag menar är att det ofta uppstår en slags "verbal dragkamp". Om jag skriver att det har skett på de 20 tal av de bröllop jag har varit på så kommer nån vaktis och säger att på de 30 bröllop hon/han har jobbat på så har det aldrig hänt.

Jag skrev aldrig att det ALLTID är på ett visst sätt, bara att det var "hur vanligt som helst". Och det är det ju på ett sätt... om det inte finns rispåsar så är det ju supervanligt att någon delar ut ris. Jag menar att det är hur vanligt som helst att riset finns och delas ut och jag förstår, personligen inte, hur folk kan bli provocerade av det.

Men egentligen är det inte endast denna tråden jag tycker att tråden urartar. Det gör de i de flesta. Tyvärr.

Några exempel på sistonde är i en Vågar jag åka till Thailand - tråd..

Mitt i alla kommentarer dyker det helt plötsligt upp en som "minnsann aldrig skulle åka och sponsra en diktatur med mina turistpengar"...

Nähä liksom. Kul för dig. Bra dag idag? Blir min första tanke.

Det är kanske som du säger att vissa är känsliga och tar saker personligt. Personligen blir jag dock lika besviken varje gång jag läser sådanna kommentarer just för att det är så onödigt oavsett om det är min fråga eller inte och oavsett om jag är med i diskussionen eller ej.

Svar på tråden Vett & etikett kring riskastning?