Tessthemess skrev 2010-05-11 07:35:14 följande:
Jag tycker dock att det är många trådar här i forumet som ofta leder till lite "Peka finger på andra" - trådar just för att nästan alla (jag skulle faktiskt vilja säga att majoriteten som befinner sig här) inte alltid vet vad vissa saker betyder.Det kan så vara att många missförstånd uppstår pga att det är text vi läser och att man inte ser gester och ansiktsuttryck samt hör tonläget. Men ofta tycker jag att det är någon eller några som liksom "hoppar på" några andra. Som liksom "märker ord".Just för att man inte alltid vet vad vissa saker betyder gällande traditioner inom bröllop så betyder det dock inte att man inte har koll på Sverige och dess historia i övrigt. Om man dessutom "tror på allvar" att det går till som i filmerna.. kan man inte få tro det gällande vissa saker då? Man har förmodligen tolkat det på sitt sätt och egentligen skadar det väl ingen annan? Jag förstår att trådstartaren ville veta om etikettsregeln gällande riskastning men nånstans på vägen känns det som att det har ändrats till att slå på fingrarna på dom som väljer att dela ut ris eller tycker att det är helt ok. Och tidigare i denna tråden skrev jag att "det är hur vanligt som helst" och genast var det nån som märkte ord och började tjafsa om den biten. Men för MIG är det verkligen hur vanligt som helst och enligt många andra (inklusive trådstartaren) verkar det också vara det. Det är väl 50-50 och då är det inte speciellt ovanligt, enligt mig.Jaja! Strunt samma. Så synd bara att det finns så många Bridezillas och andra experter som klankar ner på andras val bara.
Jag tror snarare att problemet är att man inte
vill höra något annat än det man tror själv. Väldigt många tar allt som kritik. T ex när du säger att det är hur vanligt som helst, måste alla hålla med dig då? Om man bara håller med så kommer alla som läser att tro att det är sanningen. Hur ska man kunna bilda sig en uppfattning om någonting om man inte får se flera sidor av saken?
Jag blir inte ett dugg provocerad av att du säger att det är hur vanligt som helst eller att folk delar ut ris, bubblor osv. till höger och vänster.
Däremot så tycker jag att jag vill ge min syn på saken genom att tala om att trots den mängd bröllop jag har varit på så har jag inte varit med om det ännu. (Att sedan kyrkvaktmästare och liknande personer säger vad de ser tycker jag är jättebra, de om några ser ju många olika typer av bröllop.)
Sedan tycker jag dessutom att det är helt onödigt, men det är bara en åsikt, jag säger inte att det är onödigt och om man tycker att det är toppen så provocerar det inte mig heller.
Jag tycker inte ens att det är en speciellt viktig fråga, men jag tar TS på allvar och därför svarar jag efter bästa förmåga. Om jag bara jamsar med så har jag inte hjälpt henne att bilda sig en egen uppfattning eller spegla vad en del av hennes gäster säkert kommer att tycka.
Det är inte farligt att diskutera och att tycka helt diametrala åsikter betyder inte att man tycker illa om varandra eller att man inte respekterar varandra.