• ANToM

Vett & etikett kring riskastning?

Jag har en liten fundering kring detta med riskastningen.. På flera av de bröllop jag har varit på så har det, efter själva vigselceremonin, varit (ofta ett litet barn) som gått runt med en korg med små fina påsar med ris i till gästerna att kasta på brudparet när de kommer ut.

Jag undrar nu om det finns någon etikettsregel kring detta? För jag kan tycka att det är upp till gästerna själva om de vill ta med sig ris och kasta på brudparet. Själva kastningen ska ju symbolisera att man önskar dem lycka och välgång. 

Att ge sina gäster påsar med ris i är ju lite att tvinga dem att lyckönska en.. eller? Ungefär som att dela ut presenter till sina födelsedagskalasgäster som de kan ge till en när de kommer..

Hur tänker ni? Och är det någon som faktiskt VET vad etiketten säger om detta?

• Svar på tråden Vett & etikett kring riskastning?
  • Aleta
    Tessthemess skrev 2010-05-02 12:27:34 följande:
      Det är verkligen supervanligt, iaf på de 20-tal bröllop jag varit på, att det finns rispåsar eller någon som delar ut ris. Men det var egentligen inte det mitt inlägg handlade om. Det jag ville få sagt var att 1. Brukar man inte vilja önska brudparet all lycka (med eller utan ris)? och 2. Ingen tvingar väl en att vara med att kasta?
    Jag har varit på fler än trettio bröllop och inte på ett enda av dem har det delats ut rispåsar.

Det har alltid varit gästerna själva som haft med sig ris och det brukar alltid vara någon som är förutseende och har en stor påse så att fler kan få om de vill ha eller har glömt.

• Tessthemess

Aleta skrev 2010-05-02 20:09:47 följande:
    Jag har varit på fler än trettio bröllop och inte på ett enda av dem har det delats ut rispåsar. Det har alltid varit gästerna själva som haft med sig ris och det brukar alltid vara någon som är förutseende och har en stor påse så att fler kan få om de vill ha eller har glömt.

Tänk vad olika det kan vara! :) Det verkar vara fifty-fifty i denna tråden.En del säger att det delas ut ris och andra säger att dom aldrig har varit med om det.

Hur som helst så blir det som det blir på de bröllop man går på och vill man inte kasta riset så behöver man alldeles säkert inte det.

• Matildes

Jag har en liten OT-fråga på det här ämnet. Det verkar ju vara en hel del i den här tråden som varit med om riskastning. Jag har varit på ett bröllop i mitt liv och då gick brudparet ut först. Sen kom alla andra och började kasta ris. Men jag har även fått uppfattningen av (kanske från amerikanska filmer, not sure) att folket börjar kasta ris när brudparet kommer UT ur kyrkan. Då borde gästerna gå ut först eller?

Hur fungerar det egentligen? Ni som vet {#lang_emotions_wink}

• hernameispekka

Matildes skrev 2010-05-02 23:22:36 följande:
    Jag har en liten OT-fråga på det här ämnet. Det verkar ju vara en hel del i den här tråden som varit med om riskastning. Jag har varit på ett bröllop i mitt liv och då gick brudparet ut först. Sen kom alla andra och började kasta ris. Men jag har även fått uppfattningen av (kanske från amerikanska filmer, not sure) att folket börjar kasta ris när brudparet kommer UT ur kyrkan. Då borde gästerna gå ut först eller?Hur fungerar det egentligen? Ni som vet

brudparet går ut ur kyrksalen men ej ut ur kyrkan och "gömmer sig" i ett sidorum tills gästerna gått ut. Sedan går de ut till sina gäster på kyrktrappan :)

• ANToM

Ja, som någon sa så verkar det vara lite 50-50 vad folk har för erfarenheter om detta...

Men jag har fått hjälp att reda ut mina tankar i alla fall. Jag kommer INTE att fixa små påsar, men däremot se till så att svärmor har en rejäl "bunke" med sig och att hon går runt och erbjuder dem som av någon anlending har glömt men som ändå vill kasta.

Tack för alla tankeväckande inlägg!!

• Augustivigsel

Angående detta med att komma ut ur kyrkan först eller sist, det beror mycket på hur kyrkan är byggd. Vissa kyrkor har en brudkammare eller något annat lämpligt rum där brudparet kan smita in tills gästerna har gått ut, för att sedan gå ut sist. Andra kyrkor har ingenstans där man kan smita undan och då får brudparet helt enkelt gå ut först.

Vi kommer inte att dela ut ris till våra gäster. Vi har känslan av att man då uppmanar folk att önska en välgång och lycka, men vi vill att det ska komma från dem. Enda problemet är att det på många bröllop idag delas ut ris, så vissa kommer säkert att låta bli att ta med eftersom de förväntar sig att någon fixat med det. För min del så är det inte något större problem om inte alla kastar, men visst inser jag att det kan kännas dumt för den som inte har något ris med sig.

• Flotten

Häromkring så stannar brudparet kvar i vapenhuset och de lyckönskas där av gästerna som då går ut ur kyrkan och sist kommer brudparet ut enkelt och lätt. Fiins många kyrkor utan "brudkammare" eller för den delen något annat ställe att gömma sig.

• Matildes

Ahaa okej! Tack ska ni ha! Får se om våran kyrka har någon brudkammare eller liknande, har inte tänkt på det..

Vi hade inte tänkt dela ut några rispåsar eller liknande i alla fall, har inte ens någon lust att få ris överallt {#lang_emotions_sunny}

En dryg släkting till mig skämtade om att han skulle kasta kokt ris! Skulle inte förvåna mig om han gjorde det ändå, haha! Usch och fy!

• Lyckliga013bruden
    Matildes skrev 2010-05-04 17:57:08 följande:
    Ahaa okej! Tack ska ni ha! Får se om våran kyrka har någon brudkammare eller liknande, har inte tänkt på det..Vi hade inte tänkt dela ut några rispåsar eller liknande i alla fall, har inte ens någon lust att få ris överallt En dryg släkting till mig skämtade om att han skulle kasta kokt ris! Skulle inte förvåna mig om han gjorde det ändå, haha! Usch och fy!
    Fast delar ni ut ris själva vet ni hur mycket de kommer kasta, delar ni inte ut så får ni troligtvis mer ris över er än ni trodde.
  • Matildes

Bara det inte är kokt så är jag nöjd {#lang_emotions_sunny}

Svar på tråden Vett & etikett kring riskastning?