• ANToM

Vett & etikett kring riskastning?

Jag har en liten fundering kring detta med riskastningen.. På flera av de bröllop jag har varit på så har det, efter själva vigselceremonin, varit (ofta ett litet barn) som gått runt med en korg med små fina påsar med ris i till gästerna att kasta på brudparet när de kommer ut.

Jag undrar nu om det finns någon etikettsregel kring detta? För jag kan tycka att det är upp till gästerna själva om de vill ta med sig ris och kasta på brudparet. Själva kastningen ska ju symbolisera att man önskar dem lycka och välgång. 

Att ge sina gäster påsar med ris i är ju lite att tvinga dem att lyckönska en.. eller? Ungefär som att dela ut presenter till sina födelsedagskalasgäster som de kan ge till en när de kommer..

Hur tänker ni? Och är det någon som faktiskt VET vad etiketten säger om detta?

• Svar på tråden Vett & etikett kring riskastning?
  • minimis

Jag gjorde rispåsar idag. Jag hade ingen större tanke bakom det, utan kände bara att det var nåt jag skulle fixa o be min syster dela ut dem. Varför krångla till det, fundera inte utan gör det som känns spontant!

• fruMe

När vi gifte oss så frågade jag min mamma några dagar innan om hon hade lust att ta med lite extra ris. Hon tog uppgiften på fullaste allvar och hon o pappa hade roat sig med att knyta små fina tyllpåsar med ris till gästerna som de delade ut!
    De var jätteglada för "uppdraget" då vi inte bett om någon anna hjälp utan älskade att fixa allt själv!

Håller med föregående, ingen ide att krångla till det, gör som ni känner

• Nordiskbrud

Aleta skrev 2010-05-02 20:09:47 följande:
    Jag har varit på fler än trettio bröllop och inte på ett enda av dem har det delats ut rispåsar. Det har alltid varit gästerna själva som haft med sig ris och det brukar alltid vara någon som är förutseende och har en stor påse så att fler kan få om de vill ha eller har glömt.

Skriver under på det Och jag skulle tycka det vore konstigt om någon stod och delade ut

• Sebastiána
    Nordiskbrud skrev 2010-05-10 10:07:08 följande:
      Skriver under på det Och jag skulle tycka det vore konstigt om någon stod och delade ut
    Jag har varit med om båda. Fördelen med att dela ut är att man kan se till att det inte är alltför mycket ris i påsarna. Men som jag tidigare skrivit känns det konstigt att så att säga "beordra" gästerna att hylla en. Det känns extra positivt om man blir hyllad spontant och om gästerna glömt att ta med ris, ja då slipper man få en massa ris kastat på sig och det gör ju ingenting heller.

Däremot, om man inte FÅR kasta ris hur gör man då? Ska gästerna gå ihop och köpa t.ex såpbubblor (det går ju inte att köpa dem styckevis vad jag förstår)? Det är ju dessutom dyrt.

Inte vet jag.

• Tokstolla

Vi har alltid tagit med eget men de sista 10 åren har vi istället kastat fågelfrön (med tanke på fåglarna). =)

• Sebastiána
    Tokstolla skrev 2010-05-10 10:31:27 följande:
    Vi har alltid tagit med eget men de sista 10 åren har vi istället kastat fågelfrön (med tanke på fåglarna). =)  
    Med tanke på fåglarna kan man gott kasta ris. Det mår INTE dåligt av det!
  • Matildes

Men alltså vadå, om man delar ut rispåsar så vet man hur mycket ris som kommer kastas på en? Det förutsätter ju att gästerna vet om att det kommer delas ut rispåsar. Annars finns ju risken att man får dubbelt så mycket ris på sig för att gästerna tog med eget ris också =)

• kapellösa

Jag är kanske ytterst fånig, men jag blir lite provocerad när man kommer till kyrkan och får ditten eller datten nerkört i näven och efter cermonin ska det blåsas eller kastas på komando så fotografen får så bra bilder som möjligt. På ett bröllop där det var fågelfrö i den lilla utdelningspåsen sa jag "tack, men jag har ris med mig" varpå jag får till svar "men det är det här som ska kastas!". Min lust att kasta varesig det ena eller andra försvann ganska fort.

• minimis

Jag har inte skaffat fram riset med tanke på mig själv alls, utan för att underlätta för gästerna. Sen om de vill kasta eller inte kasta är deras sak. Förstår inte varför det ska bli så hätskt kring allt. Måste man sitta hemma o debattera om alla bestyr inför bröllopet, bättre man får köra efter sina känslor utan mer fundering o så blir det som det blir!

Svar på tråden Vett & etikett kring riskastning?