• ANToM

Vett & etikett kring riskastning?

Jag har en liten fundering kring detta med riskastningen.. På flera av de bröllop jag har varit på så har det, efter själva vigselceremonin, varit (ofta ett litet barn) som gått runt med en korg med små fina påsar med ris i till gästerna att kasta på brudparet när de kommer ut.

Jag undrar nu om det finns någon etikettsregel kring detta? För jag kan tycka att det är upp till gästerna själva om de vill ta med sig ris och kasta på brudparet. Själva kastningen ska ju symbolisera att man önskar dem lycka och välgång. 

Att ge sina gäster påsar med ris i är ju lite att tvinga dem att lyckönska en.. eller? Ungefär som att dela ut presenter till sina födelsedagskalasgäster som de kan ge till en när de kommer..

Hur tänker ni? Och är det någon som faktiskt VET vad etiketten säger om detta?

• Svar på tråden Vett & etikett kring riskastning?
  • Niini

Kan ju bli lite tokigt att gästerna tar med sig riset då många idag väljer att använda annat än ris (ex. bubblor eller rosenblad). Tycker nog brudparet ska stå för sånt o vill man inte kasta är det bara att säga nej :) Vi kommer i vilket fall som helst inte ha påsar så det räcker åt alla 90 gäster.

• MallaA

Jag tycker inte heller att man som brudpar ska fixa riset till bröllopsgästerna, Det får de ta med sig själva. Och skulle det sen vara så att ingen har med sig något och ingen därför kastar något på oss så gör inte det oss något. Det kanske till och med är skönt att slippa ha kliande riskorn lite här och där... :)

Om man däremot önskar att använda bröllopsbubblor eller likanande så får man nog ordna med det själv.

• idajohanna82

Nja jag håller inte med, på nästan alla de bröllop jag varit på så har de delat ut ris, så därför tar jag inte med eget. Det behöver ju inte vara brudparet själva som delar ut (även om de har köpt riset, men det är det ju ingen som vet) utan en släkting/vän. Så det är väl inget konstigt om en vän tycker: hjälp mig att lyckönska brudparet!

Jag tycker bara det är omtänksamt att ge ris till gästerna, så blir det inte pinsamt om de glömt, vilket är lätt hänt... 

• Flotten

Etiketten, eller snarare traditionen säger att gästerna lyckönskar brudparet med riskastning. Alltså så har gästen med sig ris själv.

OBS

kyrkan kan ha synpunkter på riskastning, gnagare och annat gillar att bli matade men vaktmästarna gillar inte att få in djuren i kyrkan.

somliga kyrkor har flera bröllop efter varandra och då ser det bara skräpigt ut (jo vissa har bröllop med en timmes mellanrum och då hinner man inte städa imellan)

bröllopsris(specialköpt) blir en kletig sörja om det regnar på det och om man trampar i det och sedan trampar på ex mattor så blir det stämpelavtryck

blomblad är vackert när de seglar ner över brudparet, riktigt fult däremot när 100 gäster trampat omkring i dem

små rispåsar som delas ut innan gudstjänsten finns också, ni har ingen aning om hur många klåfingriga personer det finns som öppnar dessa I kyrkan oops!

• Jessika81

Om man har rispåsar som matchar färgtemat så är det ju rätt uppenbart att man har fixat dem själv... Jag tycker också att det är gästernas sak att ta med ris om de vill, det skullle kännas konstigt om vi fixade med det.

Flotten hade ju många bra anledningar till att struna helt i riskastning :)

• Flotten

Jessika81 skrev 2010-05-02 00:33:04 följande:
    Om man har rispåsar som matchar färgtemat så är det ju rätt uppenbart att man har fixat dem själv... Jag tycker också att det är gästernas sak att ta med ris om de vill, det skullle kännas konstigt om vi fixade med det. Flotten hade ju många bra anledningar till att struna helt i riskastning :)

Ja det hade jag kanske men sluta för den saken skull inte att kasta ris, på rätt ställe och av egen vilja!{#lang_emotions_smile}

• Tessthemess

ANToM skrev 2010-05-01 09:01:39 följande:
    Själva kastningen ska ju symbolisera att man önskar dem lycka och välgång.  Att ge sina gäster påsar med ris i är ju lite att tvinga dem att lyckönska en.. eller?
    Men...brukar man inte vilja önska brudparet lycka och välgång???

Det kan man iofs göra även utan att kasta ris eller annat men jag känner personligen att du kanske läser in lite mycket i just detta? Vill du inte kasta ris så behöver du ju inte det. Har personligen aldrig varit på ett bröllop där någon tvingat en till att kasta riset. Att dela ut ris innan eller efter kyrkan är ju hur vanligt som helst och det är sällan det finns påsar som räcker till precis alla ändå.
  • Flotten

Jag måste dementera Tessthemess påstående om att det är "hur vanligt som helst" att rispåsar finns på bröllop, som vaktmästare har jag kanske? varit med på fler bröllop en de flesta andra och det är INTE vanligt med de här påsarna, det förekommer precis som en mängd annat som ventileras här inne men för den skull är det inte vanligt.

• Tessthemess

Flotten skrev 2010-05-02 12:14:51 följande:
    Jag måste dementera Tessthemess påstående om att det är "hur vanligt som helst" att rispåsar finns på bröllop, som vaktmästare har jag kanske? varit med på fler bröllop en de flesta andra och det är INTE vanligt med de här påsarna, det förekommer precis som en mängd annat som ventileras här inne men för den skull är det inte vanligt.

Det är verkligen supervanligt, iaf på de 20-tal bröllop jag varit på, att det finns rispåsar eller någon som delar ut ris. Men det var egentligen inte det mitt inlägg handlade om. Det jag ville få sagt var att 1. Brukar man inte vilja önska brudparet all lycka (med eller utan ris)? och 2. Ingen tvingar väl en att vara med att kasta?

• Lyckliga013bruden

När kompisar och närmase familjen undrade över riskastning så ringde jag kyrkan och frågade, sen sa jag att de är okej för kyrkan att kasta ris, rosblad eller såpbubblor. Men att vi som brudpar inte kommr fixa med det, så vill de kasta ris rosblad, såpbubblor eller något annat som inte skadar oss eller kläderna så är det okej, men att det får fixa sådant själva för att för oss spelar det ingen roll.

Jag önskar att jag försett gästerna med småpåsar med LITE ris i istället. Gästerna hade tgit med massor av ris, att släpet blev nästan täckt av allt ris. Näve efter näve kastades.
    Förser man gästerna med riset vet man hur mycket ris man kommer få i klänningen, håret, sängen, skorna mm

Svar på tråden Vett & etikett kring riskastning?