• Annasal

Är det ofint att önska sig bröllopspresenter?

Vet inte riktigt om jag hamnar i rätt bröllopsämne nu men jag undrar hur många av er som uttryckligen önskar er bröllopspresenter?

Hur många har skapat en "önskelista" (hur/var gör man det förresten) och hur många låter sina gäster själva välja om och vad de ska köpa???

Tacksam för svar

• Svar på tråden Är det ofint att önska sig bröllopspresenter?
  • Sebastiána
    Peppo79 skrev 2010-04-19 19:35:01 följande:
    Hej allaja det är supersvårt med presenter, och nästan alla av våra kommer att åka ganska långt för att kunna närvara plus att de antagligen måste bo över på hotell/vandrarhem, då käns det nästan lite VÄL att börja önska sig pengar oxå. vet inte hur man ska formulera det i inbjudan? tips ngn?Vi tänkte önska pengar till bröllopsresan isåfall, och ist för att skr kontonr i inbjudan ska vi ha ett "presentbord" på festen med lite tända ljus, en gästbok och en liten resväska man kan lägga i sina ev bidrag (presenter)
    Har samma dilemma. Hälften av gästerna reser lång och hälften bor nästgårds. Man kan ju inte skriva att vi bara önskar oss presenter av de som bor nära så jag tror att vi skriver något i stil med "Många åker långt och den bästa presenten vi kan få är att just du kommer på vårt bröllop! Om du ändå vill ge oss något annat finns en önskelista på vår webbsida." Där kommer vi att önska oss lite blandat: kontanter och presentkort i första hand eftersom också vi reser långt, men kanske även någon liten sak som inte är skrymmande.
  • Annasal

Scarborough81: Wow, det är ju en ritigt snygg sida ni gjort och VÄLDIGT fiffig önskelista!!! Hoppas du inte har nåt emot att jag snor din idé :)

• Mathilda81

Sillan - jag svarade precis i den andra tråden. Kort sagt: Väl varierad och mycket fin önskelista :)

• lillaskutt

Tycker också att det är en jätteväl varierad önskelista men håller också med Sebastiana att man måste utrycka det hela lite "ledigt" på inbjudan så gästerna verkligen förstår att det viktigaste är att de kommer. Men det hoppas man ju verkligen att de gör {#lang_emotions_laughing}

Hur stort bröllop kommer ni ha?

• Mindu

Vill man göra önskelista på cervera går man bara dit och skriver en lista :)

• Katarina Michael

Vi önskar oss "upplevelser" då vi redan har allt vi vill ha och de vi inte har köper vi ändå själva.

Önskar sig pengar känns fel...men upplevelser tyckte vi var passande

• Mathilda81

Cervera känns både tråkigt och omständigt...tycker jag {#lang_emotions_laughing}. Alla som vill handla måste hitta och gå till en Cervera butik (inte alla som bor i närheten av en tyvärr) och dessutom, det som hände mig, det mesta som fanns på önskelistan fanns inte i den lilla Cerverabutiken som vi gick till (slut på lager).

Föreslår att ni använder www.varbrollopslista.se

Där kan man önska sig allt från resepresentkort, upplevelser till glas & porslin och även hemelektronik.

Lycka till! :)

• Sillan1979

Håller med dig Mathilda81 fullt ut {#lang_emotions_laughing}

• MariaoStaffan

Instämmer med föregående talare {#lang_emotions_smile}

• JustMeAndMyLove

Vi kommer bara önska oss bidrag till resa, många tycker det är ofint som bara den! Men när vi gifter oss har vi vart sambos i 3 år och vi har allt vi önskar oss i prylväg, köksmaskiner och förådet är fullt med "bra att ha saker" som egentligen borde säljas eller slängas.

Förr gifte man sig INNAN man blev sambo och då var det guld att få bakmaskin, brödrost, damsugare och strykjärn då det är ganska dyrt att starta ett eget litet hem:) Men jag anser att tiden förändrats.

Tänker också sno Sebastianas ide där då vi har en del släkt som kommer resa från utlandet och redan lägger massa pengar på att bara komma på vår dag! Det om något är ju faktiskt den finaste gåva man kan få enligt mig, att vänner och familj tar sig tid och råd att resa långt för att fira vår dag tillsammans!

Vill tillägga att det inte alls är "fult" med önskelistor, det hjälper mycket till när man ska på bröllop, tycker det är otroligt svårt att köpa presenter och blir alltid glad när det finns tydliga önskelistor med olika presenter i olika prisklasser, var själv student när jag var på bröllop sist så jag skämdes lite över min "billiga" present. Så jag tänker prata med de jag vet har det tufft ekonomiskt och vara tydlig med att vi inte förväntar oss något annat än att de dyker upp :) Ett hemgjort kuponghäffte med hund/katt vakter och liknande fick jag senast i julklapp av min syster, tyckte jag var jättesmart och kul!

• Annasal

Jag håller verkligen med! Det absolut viktigaste är att de man bjuder in kommer och är glada! Inte att man får rätt presenter. Vi har ändå skapat en rejäl önskelista för att göra det lite lättare för de gäster som vill handla en bröllopspresent. Vet själv hur jobbigt det kan vara speciellt om man inte känner brudparet så bra.

• Linfröt

Vi skickade med ett följebrev med inbjudan som ser ut som följer..

Lite info

Meddela gärna XXX senast den 15 maj på tel. XXX om du funderar på något av följande;

Jag/vi vill gärna följa med den buss som avgår från XXX (kyrkan) till XXX kl 15.00 den 25 juli

Jag/vi vill gärna komma hem igen och därför åka med tillbaka från XXX till XXX

kl. 01.15    

Jag är mat-allergisk mot XXX och blir en mycket gladare festdeltagare om jag erbjuds något alternativJ

Jag funderar lite över vad brudparet önskar sig och vill gärna ha tips

Har då lämnat en lista till min mamma..

• Brautchen

Vi valde att inte skriva något om presenter i inbjudan. På hemsidan lade vi sedan upp en uppdatering med formuleringen "För er som frågat oss om vi önskar oss något finns det nu en önskelista på xxxx.se".
    Tycker ni det var en ok formulering? Inte för "girigt"?

• evejo427

Vi har önskat oss bidrag till bröllopsresa och vi skickade med en dikt med inbjudan för att informera om detta. Vi har fått mycket positiv respons på detta då många uttryckte att det var bra för då slapp de tänka på vad de ska ge i bröllopspresent.

En del som går på bröllop köper ändå andra saker än vad som står på listan, de kanske inte hittar något på listan som de vill köpa.

Jag tycker inte att det är girigt att önska sig bidrag, tycker det är mer girig att önska sig en massa saker som man ändå inte vill ha. Jag och min sambo har bott ihop länge och har köpt allting som vi vill ha. Vad ska jag med en kristallskål till t.ex.? Kändes konstigt att vi skulle krysta ihop en lista på saker... Nä, det känns rätt att önska sig bidrag, sen hur stort det är blir ju upp till gästerna!

• Katarina Michael
    Brautchen skrev 2010-07-01 12:04:41 följande:
    Vi valde att inte skriva något om presenter i inbjudan. På hemsidan lade vi sedan upp en uppdatering med formuleringen "För er som frågat oss om vi önskar oss något finns det nu en önskelista på xxxx.se". Tycker ni det var en ok formulering? Inte för "girigt"?
    Nja ligger mitt i mellan. Hade nog låtit bättre om ni skrivit, "Om ni vill ge oss något så har vi nu lagt upp en önskelista på xxxx.se"

Låter faktiskt lite om ni förväntar er presenter...fast mycket beror oxå på vad ni önskat er för något, har ni önskat er små saker (för runt 100kr) till stora så är de mer okej än om ni bara önskat er stora och lite dyrare saker. För nästan alla ger alltid något i present, men alla har inte råd med en dyrare och de är väl mer dem som kan ta illa upp om de inte finns någor i deras prisklass, för då blir de som ni förväntare er bara dyrare saker...hoppas du förstår vad jag menar?

• Katarina Michael
    evejo427 skrev 2010-07-01 12:46:42 följande:
    Vi har önskat oss bidrag till bröllopsresa och vi skickade med en dikt med inbjudan för att informera om detta. Vi har fått mycket positiv respons på detta då många uttryckte att det var bra för då slapp de tänka på vad de ska ge i bröllopspresent.En del som går på bröllop köper ändå andra saker än vad som står på listan, de kanske inte hittar något på listan som de vill köpa. Jag tycker inte att det är girigt att önska sig bidrag, tycker det är mer girig att önska sig en massa saker som man ändå inte vill ha. Jag och min sambo har bott ihop länge och har köpt allting som vi vill ha. Vad ska jag med en kristallskål till t.ex.? Kändes konstigt att vi skulle krysta ihop en lista på saker... Nä, det känns rätt att önska sig bidrag, sen hur stort det är blir ju upp till gästerna!
    De är ju lite så att idag gifter man sig senare och oftast har man redan eget boende och har oftast införskaffat sig allt man behöver, så då blir de med present oftast svårare så att bidrag till något på olika visa gör de mycket enklare, samtidigt som dem som inte har råd att ge så mycket tycker de är jobbigt då man kan se vad man ger i direkt pengar...

Svar på tråden Är det ofint att önska sig bröllopspresenter?