• Annasal

Är det ofint att önska sig bröllopspresenter?

Vet inte riktigt om jag hamnar i rätt bröllopsämne nu men jag undrar hur många av er som uttryckligen önskar er bröllopspresenter?

Hur många har skapat en "önskelista" (hur/var gör man det förresten) och hur många låter sina gäster själva välja om och vad de ska köpa???

Tacksam för svar

• Svar på tråden Är det ofint att önska sig bröllopspresenter?
  • Mathilda81

Vi är inte heller riktigt klara men de saker som jag vet kommer ingå är:

Vinglas (från Orrefors)
    Decanter (också Orrefors)
    Espressomaskin
    Kitchenaid
    Handdukar
    Juicepress
    Stekpanna (vår gick precis sönder???)
    Grytset

Det är saker som vi faktiskt skulle behöva ha hemma...men sen tillkommer ju saker som man inte visste om att man behövde :)

Återkommer för att fylla på allteftersom :)

• Mathilda81

Okej, nu har jag trimmat lite mer på vår önskelista. Vi har lagt upp allt på vår bröllopshemsida hos www.varbrollopslista.se men jag har lite känslig kontaktinfo så jag kan inte posta länken till sidan här :(

Spaweekend
    Ost- och vinprovning
    Choklad provning
    Termos (Stelton)
    Vattenkokare
    Kaffekokare
    Dvdspelare
    Laptop
    Kamera
    Kaffekoppar (Rörstrand)
    Skålar (Iittala)
    Tallrikar (Iittala)
    Bestickset (Iittala)
    Vinglas (Orrefors)
    Decanter (Orrefors)
    Espressomaskin
    Kitchenaid
    Handdukar
    Kökshanddukar
    Juicepress
    Stekpanna (vår gick precis sönder???)
    Grytset
    Bordslampa
    Kristallkrona
    Sängkläder
    Ljusstakar
    Reseväskor
    Vas (Kosta Boda)
    Strykjärn
    Strykbräda

Vad tycker ni?

• Coorala

Wow en sån bra önskelista! Nu fick jag ju en massa bra ideer! Tack Mathilda81 :)

• Mathilda81

Tack tack Coorala :)

Det gick ganska snabbt när vi väl satte igång. Dessutom hade www.varbrollopslista.se en massa att välja på :)

Men jag måste bara få ställa en lite generell fråga. En av mina vänner ska också gifta sig men hon skäms lite för att skapa en önskelista. Jag försöker övertala henne för det finns mycket som de skulle behöva och som de inte har haft råd med för att spara till bröllopet. Kan ni inte hjälpa mig lista några argument till varför man faktiskt ska skapa en önskelista så jag kan övertala henne???

• Peppo79

Hej alla
    ja det är supersvårt med presenter, och nästan alla av våra kommer att åka ganska långt för att kunna närvara plus att de antagligen måste bo över på hotell/vandrarhem, då käns det nästan lite VÄL att börja önska sig pengar oxå. vet inte hur man ska formulera det i inbjudan? tips ngn?
    Vi tänkte önska pengar till bröllopsresan isåfall, och ist för att skr kontonr i inbjudan ska vi ha ett "presentbord" på festen med lite tända ljus, en gästbok och en liten resväska man kan lägga i sina ev bidrag (presenter)

• KatjaB

vår gäster kommer alla få åka en bit och många sover även på vandrarhem, sen är det ju rent generell lite småpinsamt, tycker jag, att be om specifika dyra märkessaker eller rena pengar. Bröllop kan ju bli en hyfsat dyr historia för folk som ska ta sig dit, kanske köpa nya kläder osv, vi vill ju inte förstöra deras semesterkassa genom vårt bröllop..

Men, samtidigt vill man ju helst kanske inte ha 15 skålar, en massa kökssaker som vi redan har (jag är ju 28 år och har samlat på mig ett helt bohag och mer därtill)

Vi har skrivit såhär och då är det väldigt öppet med vad de vill sätta för prislapp på presenten 

Vad önskar ni er inte i bröllopsgåva?

Saker som tar plats i våra överfulla köksskåp.

Vad önskar ni er i bröllopsgåva då?

Romantik och äventyr! Sköna upplevelser står högst på önskelistan. Överaskningsprylar som vi inte visste att vi ville ha är fint förstås! Har ni fortfarande inga ideér är ett litet bidrag till bröllopsresan alltid trevligt. 

• Mathilda81

Jag kan också hålla med även om jag skapat en rejäl önskelista :) Dock har vi inställningen att önskelistan ska fungera som stöd för de som vill och kan handla presenter. Och det är av just den anledningen som KatjaB säger att man har hunnit samla på sig ganska mycket och ingen behöver 3 nya kaffegryggare när man redan har en :)

Upplevelser är också en klockren present!

Men förutom att man inte vill ha dubletter av skålar och kaffebryggare...har ni några fler argument som kan användas för att få en god vän att faktiskt skapa en önskelista?

• Mathilda81

Jättesmart! Så ni har i princip önskat er bröllopsresa...fast på ett snyggt sätt :)

• Zia 20090618

Scarborough81 - nej vad fiffigt! Vi har liknande bröllopsrese-planer och ska också ta oss till USA. Min blivande har varit lite "mindre på" det här med att önska sig pengar till resan men detta kanske han nappar på ;)

Svar på tråden Är det ofint att önska sig bröllopspresenter?