• Martinaa

    Hjälp, jag kan inte sova! :(

    Jag har väl alltid mer eller mindre haft lite svårt att sova, framför allt våren/sommaren när det är så ljust ute, men nu är jag riktigt trött på det...bokstavligt talat. Ta inatt till exempel, jag vaknade klockan 5 och behövde gå på toaletten. "Skönt, nu blir det lätt att somna om" tänkte jag.

    Jo tjena...

    Låg och vred mig i två timmar tills jag var nära att börja gråta i ren frustration över att inte lyckats somna. Slumrade till lite sen men vaknade ändå vid åtta och låg vaken fram tills nio då klockan ringde och jag var DÖDSTRÖTT när jag skulle gå upp till jobbet. Jag orkar inte ha det så här. Händer inte varje natt, men när det väl händer så blir inte dagen så rolig direkt (småsur, känslig och lättirriterad). Jag har oftast inte större problem att somna på kvällen, utan problemet är att jag inte kan somna om om jag vaknar, oavsett om klockan är fem, sju eller åtta på morgonen.

    Nu är ju min största mardröm att natten innan bröllopet kommer bli så här. Jag kommer med all säkerhet ha jätteproblem att somna överhuvudtaget då jag säkert kommer vara nervös som aldrig förr, och vår bröllopsdag är ju inte en dag som jag vill gå runt och vara halvt illamående pga att jag sovit dåligt.

    Vart ska jag vända mig? Apoteket? Vårdcentralen? Sjukhuset?? Någon som har bra tips och råd?

  • Svar på tråden Hjälp, jag kan inte sova! :(
  • Bride in leather

    Varsågod:)

    Hoppas det löser sig.På bröllopsdagen vill man ju vara utvilad

  • Martinaa

    Bride in leather skrev 2010-04-04 18:56:44 följande:


    Varsågod:)Hoppas det löser sig.På bröllopsdagen vill man ju vara utvilad
    Verkligen! :)
  • Mörk Ängel

    En sömntablett går nog lätt att få tag på hos en läkare! Det finns ju också naturläkemedel som fungerar superbra för att somna. Min sambo beställde det från USA förut och jag märkte när han hade tagit sådana innan vi flyttade ihop för han började sluddra när han pratade (vi pratade alltid i telefonen innan vi somnade) och jag har också testat och somnar fint med hjälp av dem!

  • Rapsbrud

    Hm, känner igen det där med problem med att sova... För mig är det i och för sig själva insomningen som är problemet, har alltid 2000 tankar som snurrar runt i huvudet när jag ska somna! Lite jobbigt. Hoppas det löser sig så du får sova gott natten innan bröllopet.

  • Martinaa
    Rapsbrud skrev 2010-04-04 19:57:02 följande:
    Hm, känner igen det där med problem med att sova... För mig är det i och för sig själva insomningen som är problemet, har alltid 2000 tankar som snurrar runt i huvudet när jag ska somna! Lite jobbigt. Hoppas det löser sig så du får sova gott natten innan bröllopet.
    Ja det lär jag ju också ha kvällen innan bröllopet *huua*

    Ska gå till apoteket och prata med dem och se va de har i första hand.
  • Lyckliga013bruden

    När jag vaknar vid kl5 på morgonen så går jag upp, även om klockan inte ringt. Jag tänker att då vill kroppen gå upp och då gör jag det, brukar då bli trött och gå å lägga mig tidigare på kvällen. Det är lite jobbigt i två dagar sen har jag vant mig. Att ligga och vänta på att klockan ska ringa om ett par tre timmar tror jag är sämre, för då blir jag trött å sur när jag går upp.

    Svårt att somna på kvällen? Prova en lugn ostressig fotmassage. När jag eller min BM inte kan sova på grund av olika orsaker(stor jobb presentation, tenta, mm) så masserar den andre fötterna. Kan inte han sova så masserar jag hans fötter och tvärtom.

    i en tidning jag läste så tipsade de om hångel. Att hångla 15min innan insomning skulle vara bra. Vet inte om det funkar men hångel är ju alltid trevligt

  • Lyckliga013bruden

    När jag vaknar vid kl5 på morgonen så går jag upp, även om klockan inte ringt. Jag tänker att då vill kroppen gå upp och då gör jag det, brukar då bli trött och gå å lägga mig tidigare på kvällen. Det är lite jobbigt i två dagar sen har jag vant mig. Att ligga och vänta på att klockan ska ringa om ett par tre timmar tror jag är sämre, för då blir jag trött å sur när jag går upp.

    Svårt att somna på kvällen? Prova en lugn ostressig fotmassage. När jag eller min BM inte kan sova på grund av olika orsaker(stor jobb presentation, tenta, mm) så masserar den andre fötterna. Kan inte han sova så masserar jag hans fötter och tvärtom.

    i en tidning jag läste så tipsade de om hångel. Att hångla 15min innan insomning skulle vara bra. Vet inte om det funkar men hångel är ju alltid trevligt

  • Fårävvör

    Om det är ljuset som gör att du inte kan somna om, kanske en mörkläggande rullgardin vore något? Vi har en vit (men mörkläggande) från IKEA, ser ut som en helt vanlig rullgardin, men tar bort jättemycket ljus. Jag sover väldigt oroligt och drömmer skitskumma saker när det är för ljust, så jag klarar mig inte utan den!

  • Martinaa
    Fårävvör skrev 2010-04-04 21:44:34 följande:
    Om det är ljuset som gör att du inte kan somna om, kanske en mörkläggande rullgardin vore något? Vi har en vit (men mörkläggande) från IKEA, ser ut som en helt vanlig rullgardin, men tar bort jättemycket ljus. Jag sover väldigt oroligt och drömmer skitskumma saker när det är för ljust, så jag klarar mig inte utan den!
    Har faktiskt tänkt på det med. Just inatt var det inte det som var problemet då det fortfarande var mörkt klockan fem.
  • NoCh

    Lite tips jag fått från professionella rådgivare:
    -gå upp om du inte kan sova så kommer kroppen förr eller senare att kräva sin rättmätiga sömn
    -håll dig till samma gå-upp-tid, även fast du går o lägger dig vid olika tider
    -försök i snitt att hålla en 8 timmars natt sömn.

    Detta kan vara tradigt och kännas larvigt till en början, men jag lovar att det hjälper!

    träning på eftermiddagen är också ett bra sätt att få kroppen riktigt trött!

    lycka till!

  • Moirie

    Finns många bra självhjälpsböcker där man kan få råd om hur man kan förbättra sin sömn med hjälp av kognitiv beteendeterapi. (Råden ovan är bra och brukar ingå).

    Ofta kan det bli en ond cirkel där man är så nervös för att sova dåligt vilket gör att om man inte somnar eller somnar om snabbt så blir man väldigt uppe i varv och då blir det ännu svårare att somna.

    Lycka till!

  • Ailurus

    Vissa yogacentra har kurser i yoga nidra, djupavslappning. Det brukar jag ta till när jag inte kan sova. Man spänner hela kroppen jättehårt några sekunder 2-3 gånger och sen ligger man och "känner av" alla kroppsdelar - fingrar, armar, tår, ben, mage, ansiktsmuskler osv medan man ligger på rygg utan kudde. När man har gått igenom hela kroppen är man så avslappnad att det känns som om man svävar!

  • Lorran

    Personligen tycker jag inte du ska försöka få tag på någon receptbelagd sömnatablett natten före bröllopet. Och om du gör det så föreslår jag att du prövar den någon eller några nätter före. Min erfarenhet av sömntabletter är att man dagen efter kan känna sig som en zombie. Alltså jag menar inte "lite seg" utan som en lobotomerad snigel ungefär. Det beror helt på hur DIN kropp bryter ner tabletten. Ett par gånger har jag mått rejält illa dagen efter och i vissa fall tillochmed kräkts. Du kommer med största sannolikhet ha tillräckligt med fjärilar i magen den dagen.

    Däremot kan du pröva apotekets sömnhjälpmedel. Inte så starka och kan nog hjälpa lite iaf. Om du kör receptbelagt så skulle jag rekommendera Theralen. Så milt att man ger det till barn i vissa fall. Dessutom verkar ju dina svårigheter ligga mer i att behålla sömnen än att somna in.

    Om du nu skulle vakna på den viktiga natten så kan du prova att klä på dig mjukiskläder, gå till vardagsrummet med extremt mysig filt, öppna ett fönster (om det inte för kallt) sätt på en film med låg volym som du knappt hör och lägg dig i soffan och blunda och lyssna på mummlet. Inte emd avsikten att somna utan för att ja, lyssna på mummlet.För eller senare kommer du somna om därför att det är så avslappnat och att du inte "borde" somna med tvn på, kläderna på, fönstret öppet och i soffan. Kan vara värt ett fösrök kanske.

    Lycka till

  • Rufsas

    Jag har exakt samma problem som TS och jag kör nu Sömnhjälpen - Apotekets "sömnprgram". Har precis börjat så jag kan inte säga så mycket om det än.

    Men jag tycker generellt det är bättre att gå till roten av problemet än att knapra piller.

    Hur som helst önskar jag dig lycka till!

  • CeKe

    Mm, om det är just ljuset som är det jobbigaste, går det att sätta in rullgardiner eller nåt annat mörkt för fönstrena? Det hjälper massor för mig i alla fall och det är ju den enklaste av enkla lösningar....

  • Rosvägen

    Hade en riktigt tuff tid ett tag då jag käkade sömntabletter.
    Det negativa är att man ofta kunde känna sig så tung i huvudet på morgonen!
    Så satsa på den grundläggande orsaken till problemet och uteslutningsmetoden tills det att det inte finns något annat än sömntabletter kvar att välja på.
    Många som lämnat fina tips här ovanför!

  • CeKe

    Kom på en till sak... Jag hade sömnproblem för nåt år sedan, som berodde på stress. Jag tog hjälp i form av samtal för att få ordning på saker och ting. Då fick jag helt enkelt en restriktion som innebar att jag inte fick gå och lägga mig innan kl 12 och sedan skriva upp varje morgon/kväll när jag gick och la mig, hur lång tid det tog att somna, hur många gånger jag vaknade under natten etc och vad som snurrade i huvudet när jag låg vaken.

    Terapeuten pratade bland annat om att när man har som problem att inte kunna somna, tänker man lätt på att man ska gå och lägga sig tidigt, ligger och vrider och vänder på sig etc och fokuserar så mycket tankekraft på att man itne kan somna så man helt enkelt inte kan somna för att tankarna är i full fart kring promlemet. han menade på att jag skulle gå och lägga mig när jag var trött och försöka få färre timmars bra sömn istället för många timmars orolig sömnlöshet. Det hela gick även ut på att jag inte skulle sova hela förmiddagarna på helgerna, utan försöka få in en rutin på när jag gick och la mig samt gick upp på morgnarna. Kan va en sak att tänka på...

    Nu sover jag som en stock Men har lärt mig att jag ska gå och lägga mig när första tröttheten kommer och inte stanna uppe och bli övertrött. Då har jag svårt att somna!

Svar på tråden Hjälp, jag kan inte sova! :(