• Aurelia

    det här med barn - så svårt!

    Sitter, som vanligt (höll jag på att säga...) och grubblar på frågan skaffa barn vs inte skaffa barn. Hur ska man kunna veta vad man vill? Hur ska man kunna veta om man kommer trivas som mamma när man har noll erfarenhet av hur det är? Och så ta ett beslut för livet som inte går att ångra... Lätt är det inte. Vet inte om jag skulle orka med stressen, ansvaret, engagemanget... men att inte skaffa barn och på sätt och vis hamna "utanför" normen och utanför det sätt som de allra flesta lever på känns inte lockande heller. Hur tänker ni? Jag är över 30 och kan väl inte grubbla hur länge som helst.

  • Svar på tråden det här med barn - så svårt!
  • minimis

     


    Duchess skrev 2010-06-04 00:36:34 följande:
    Jag behöver inte förvränga. Du skriver ju klart och tydligt t ex att: "..du kan ju inte veta om din lycka varit fullkomlig förrän du fått barn..." "..men jag tror ändå, att hur lyckliga ni än må vara, det finns fickor i er som aldrig kan fyllas ut utan barn. Visst kan ni vara lyckliga på ert vis, men känslan av ett eget barn kan nog inte ersättas".  Jag tycker att det är väldigt tydligt att du inte anser att mitt liv och min lycka är fullkomlig eftersom jag inte har barn. Och det är helt OK. Du får tycka det.     

    och vice versa skrev jag också

  • Duchess
    minimis skrev 2010-06-04 00:38:16 följande:
      och vice versa skrev jag också
    Du har varit tydlig. Och, som sagt, det är helt okej. Du får ha din åsikt, och du får gärna utmana mig på det här området. Jag har haft det här samtalet med många andra, och det är inte känsligt för mig personligen eftersom jag är trygg i mitt livsval. 
  • minimis

    Jag är nog lite halvöppen i frågan. Är inte sämre än att jag kan öppna mig! Som sagt kan inte av oss veta vad som är det fullkomliga!

  • minimis

    Tack för att jag får ha mina åsikter!!!! Men det verkar ändå känsligt i ditt sätt o skriva, men det kanske beror på "behov" av att behöva försvara sig.

    Men nu lämnar jag detta. Ha det så bra!!

  • Duchess
    minimis skrev 2010-06-04 00:43:25 följande:
    Jag är nog lite halvöppen i frågan. Är inte sämre än att jag kan öppna mig! Som sagt kan inte av oss veta vad som är det fullkomliga!

    Jag tror att det fullkomliga är olika saker för olika personer. För en del är det att få barn, för en del är det att inte få barn. Vissa måste bestiga Himalaya för att tycka att livet varit fullkomligt, medan andra tycker att det är en tillräckligt stor utmaning att åka bergbanan på Liseberg. Det viktiga är att man hittar sin egen väg och att man respekterar både sitt eget och andras val. 

  • Duchess
    minimis skrev 2010-06-04 00:45:32 följande:
    Tack för att jag får ha mina åsikter!!!! Men det verkar ändå känsligt i ditt sätt o skriva, men det kanske beror på "behov" av att behöva försvara sig.Men nu lämnar jag detta. Ha det så bra!!
    Det har varit känsligt för mig tidigare i livet. Idag är jag äldre (fyller 40 om några månader) och har haft de här samtalen tillräckligt ofta för att ha hört alla argumenten, och kan bemöta dem på ett bättre sätt. 

    Jag har inget behov att försvara mig själv, speciell inte när det gäller personer online som inte vet något om mitt liv IRL. Däremot har jag ett behov av att försvara gruppen friviliigt barnfria människor mot alla de fördomar som florerar kring barnfrihet och de som väljer bort föräldraskap. Det brukar ofta handla just om att man kommer att ångra sig och bli bitter senare i livet, att man inte har ett fullkomligt liv innan man blir förälder osv. Jag menar att det inte stämmer. Barnfrihet är ett genomtänkt val. Föräldraskap är däremot inte alltid ett genomtänkt val. Att utgå från att barnfria skulle bli bittra senare i livet eller inte ha fattigare liv än föräldrar, det stämmer helt enkelt inte. 


    Jag vill gärna visa för personer som är tveksamma inför föräldraskapet att det faktiskt går utmärkt att leva ett fullödigt och lyckligt liv utan barn. Det betyder inte att jag tror att det är rätt för alla att vara utan barn. Tvärtom. Jag tror att de allra flesta vill ha barn. Men det vore sorgligt om någon tveksam person skulle tro att ett barnfritt liv alltid är tomt och tråkigt och leder till att man blir sur och bitter senare i livet. 

  • Long engagement

    Vi skrev rakt att kyrka och fest var barnfritt. Två som reagerade som vi pratade med. En sa att hon skulle ta med barnet i alla fall för de hade ingen barnvakt sa hon 2 månader innan..Så hon är faktiskt inte min vän idag.

  • Long engagement

     


    Aurelia skrev 2010-03-25 16:59:18 följande:
    Sitter, som vanligt (höll jag på att säga...) och grubblar på frågan skaffa barn vs inte skaffa barn. Hur ska man kunna veta vad man vill? Hur ska man kunna veta om man kommer trivas som mamma när man har noll erfarenhet av hur det är? Och så ta ett beslut för livet som inte går att ångra... Lätt är det inte. Vet inte om jag skulle orka med stressen, ansvaret, engagemanget... men att inte skaffa barn och på sätt och vis hamna "utanför" normen och utanför det sätt som de allra flesta lever på känns inte lockande heller. Hur tänker ni? Jag är över 30 och kan väl inte grubbla hur länge som helst.

    Vänta inte för länge!
    Efter 38 har du bara 5 % chans att bli gravid!
    Det är alldeles för lite information om det i samhället idag!

  • Heloise

    Ville bara tala om att sedan jag postade i den här tråden så har jag faktiskt blivit gravid( v13), och jag är fortfarande lite rädd


    MEN jag ser framemot av den här förändringen nu, mer än jag trodde. Jag drömmer drömmar om hur jag skyddar mitt barn, ett barn jag inte känner och som ser ut som en glödlampa med armar och ben, redan nu har anknytningen börjat( enligt min psykolog moster). Jag tror att jag( min man har ju liksom inte tvekat som jag har) kommer att vara bra på det här, det finns liksom i mig redan, fast jag inte visste det.


    Vad vill jag säga med det här då? Jo vet man att man vill ha barn, men inte tycker att den rätta" längtan" infinner sig, så då tror jag att man ska hoppa och lita på sin egen kropp och sitt eget sinne. Det verkar iaf som mitt psyke vet mer om min barnlängtan än jag visste


    Visst är jag fortfarande rädd, men att vara både rädd och lycklig är ett sundhetstecken, det betyder att man är medveten om att föräldrarskapet faktiskt är lite tudelat att allt är inte svart och vitt.

  • JustMeAndMyLove
    Heloise skrev 2010-06-06 10:19:58 följande:
    Ville bara tala om att sedan jag postade i den här tråden så har jag faktiskt blivit gravid( v13), och jag är fortfarande lite rädd MEN jag ser framemot av den här förändringen nu, mer än jag trodde. Jag drömmer drömmar om hur jag skyddar mitt barn, ett barn jag inte känner och som ser ut som en glödlampa med armar och ben, redan nu har anknytningen börjat( enligt min psykolog moster). Jag tror att jag( min man har ju liksom inte tvekat som jag har) kommer att vara bra på det här, det finns liksom i mig redan, fast jag inte visste det. Vad vill jag säga med det här då? Jo vet man att man vill ha barn, men inte tycker att den rätta" längtan" infinner sig, så då tror jag att man ska hoppa och lita på sin egen kropp och sitt eget sinne. Det verkar iaf som mitt psyke vet mer om min barnlängtan än jag visste Visst är jag fortfarande rädd, men att vara både rädd och lycklig är ett sundhetstecken, det betyder att man är medveten om att föräldrarskapet faktiskt är lite tudelat att allt är inte svart och vitt.
    Grattis :D Tror verkligen det är som du skriver, man ska vara både rädd och glad och nervös och allt därimellan, det är nog bara ett sunt sätt att bearbeta den stora förändringen det faktiskt blir! 
Svar på tråden det här med barn - så svårt!