• Aurelia

det här med barn - så svårt!

Sitter, som vanligt (höll jag på att säga...) och grubblar på frågan skaffa barn vs inte skaffa barn. Hur ska man kunna veta vad man vill? Hur ska man kunna veta om man kommer trivas som mamma när man har noll erfarenhet av hur det är? Och så ta ett beslut för livet som inte går att ångra... Lätt är det inte. Vet inte om jag skulle orka med stressen, ansvaret, engagemanget... men att inte skaffa barn och på sätt och vis hamna "utanför" normen och utanför det sätt som de allra flesta lever på känns inte lockande heller. Hur tänker ni? Jag är över 30 och kan väl inte grubbla hur länge som helst.

• Svar på tråden det här med barn - så svårt!
  • Kileane

Jag känner inte heller att jag vill ha barn just nu - men nog någon gång. Det vore så mycket lättare om vi bara kunde göra som ni skriver i tråden - inte tänka så mycket, och sker det så sker det. Tyvärr kan jag inte bli gravid på det naturliga sättet, vilket gör att beslutet att skaffa barn plötsligt blir väldigt stort. Då måste vi ju vara överens att nu, NU är rätta tillfället och gå till läkaren. När kommer det tillfället egentligen?

Sen skrämmer själva processen mig också, det är ju jag (kvinnan) som ska äta mediciner och ta blodprov och bli klämd på och testad och jag vet inte vad...medan min man på sin höjd blir skickad på toa med en liten plastburk i handen. Och besvikelsen om det inte går, hur ska man hantera den när man en gång bestämt att man faktiskt vill ha barn?

Livet är så mycket enklare när man bara kan låta saker ske, när man blir tvungen att tänka igenom saker och planera dem blir det plötsligt ett mycket större beslut.

• crea diem

Man ångrar bara de barn man inte fick, aldrig de man har....

• Duchess
    crea diem skrev 2010-06-03 22:47:33 följande:
    Man ångrar bara de barn man inte fick, aldrig de man har....
    Ursäkta, men det där är faktiskt inte sant. 
  • minimis

Har inte orkat läsa igenom tidigare inlägg. Men iaf så är jag 27 år och har en dotter på 19 månader.
    Januari/februari 2008 tänkte jag att det skulle vara ett sjuhelvetes år (moget, ja) och vi bokade bl.a. in en Thailandssemester i juli månad med 2 killkompisar. En fredag festar vi, på måndag kissar jag på stickan. Jag bara gråter och säger att jag ska göra abort, i 3 min. Sen vänds min värld upp och ner och allt cirkulerar runt bebben, lyckan var total! Om man ska skaffa barn eller inte är ett sjukt stort beslut att ta bara sådär. Jag tror man måste vara i situationen för att veta hur man vill ha det. Jag´ångrar nig inte för en sekund! Och 1 natt har vi suttit uppe med henne, det var för 5 månader sen och då sket och spydde hon hela natten, annars har vi sovit som stockar allihopa, fast jag ammade i 10 månader. Det blir vad man gör det till många gånger.

• crea diem

För mig är det isf. sant....ångrar en abort och är besviken över två missfall....men ÄLSKAR de två barn jag har....

• minimis

Duchess skrev 2010-06-03 22:48:21 följande:
    Ursäkta, men det där är faktiskt inte sant. 

Är inte det i väldiga extremfall som man ångrar sina barn...? Har ingen erfarenhet själv av den sortens känslor men har svårt att föreställa mig.

• Duchess
    crea diem skrev 2010-06-03 23:26:38 följande:
    För mig är det isf. sant....ångrar en abort och är besviken över två missfall....men ÄLSKAR de två barn jag har....
    Självklart kan det vara sant för dig, men det betyder inte att det är en generell sanning. 
  • Duchess
    minimis skrev 2010-06-03 23:29:19 följande:
      Är inte det i väldiga extremfall som man ångrar sina barn...? Har ingen erfarenhet själv av den sortens känslor men har svårt att föreställa mig.
    Min mamma är socionom, och jobbade tidigare med LVU-utredningar. Det finns föräldrar som ångrar sina barn, även om de är en minoritet. Det kan jag säga efter att ha pratat med henne om jobbet. 

Att ångra barn man inte fick har jag fått höra alldeles för många gånger. Jag har flera vänner, både IRL och online, som är frivilligt barnfria. Ingen av dem har ångrat sitt beslut. Det gör inte jag heller. Jag är lyckligen barnfri och har aldrig ångrat det. 

• minimis

Duchess skrev 2010-06-03 23:36:15 följande:
    Min mamma är socionom, och jobbade tidigare med LVU-utredningar. Det finns föräldrar som ångrar sina barn, även om de är en minoritet. Det kan jag säga efter att ha pratat med henne om jobbet.  Att ångra barn man inte fick har jag fått höra alldeles för många gånger. Jag har flera vänner, både IRL och online, som är frivilligt barnfria. Ingen av dem har ångrat sitt beslut. Det gör inte jag heller. Jag är lyckligen barnfri och har aldrig ångrat det. 

En minoritet ja.

• Duchess

minimis skrev 2010-06-03 23:39:21 följande:
      En minoritet ja.
    Ja, en minoritet som ångrar sina barn. Däremot är det inte en minoriete som ångrar att de inte fick barn. Alltså stämmer inte frasen "Man ångrar bara de barn man inte fick, aldrig de man har...."
Svar på tråden det här med barn - så svårt!