• Bettertogether

Bröllop 2010 del 10

En efter en blir vi gifta här i tråden! :D Det är vårt år nu!! :D

2010-tråden (det saknas säkert många nya här på listan! Men ni kan inboxa mej till nästa tråd så kommer ni med från då! :) )

Januari 2010:
    Ninni84r: 9/1
    Mariavw: 23/1
    Karin längtar: 30/1

Februari 2010:
    Elbe: 13/2
    Selma2010: 20/2

Mars 2010:

April 2010:
    Eån2010: 10/4
    Molnis: 17/4
    Daaling: 24/4
    Pandis81: 24/4
    Lyckliga013bruden: 24/4

Maj: 2010:
    maj2010: 15/5
    Zavannah: 15/5
    Lill larsson: 22/5(pingstafton)
    Therese Ericsson: 22/5(Pingstafton)
    Miapia 34: 22/5(pingstafton)
    Bluebride: 22/5(pingstafton)

Juni 2010 :
    yatzy86: 5/6
    emelieochjohan: 5/6
    soonAmrs:5/6
    05juni2010: 5/6
    Zouzou: 5/6
    Trollia: 12/6
    Plutten2010: 12/6
    Lina o Peter: 19/6
    Bettertogether: 19/6
    Junibrud2010: 19/6
    Tausen: 19/6
    Grodanojag2010: 26/6

Juli 2010 :
    Krystal: 3/7 (ev 7/7)
    Tokisen: 10/7
    kullabert: 10/7
    periwinkle: 10/7
    Brudjuli2010: 10/7
    KatjaB: 10/7
    Pantertanten: 17/7
    Lycklig81: 17/7
    LoveA: 17/7
    Hante: 24/7
    suzem: 24/7
    Sarahkka 76: 31/7
    Clea: 31/7
    sajperpillan: 31/7
    Diz: Skiftet juli/augusti

Augusti 2010 :
    Sunzhine: 7/8
    Sundance: 14/8
    zorken19: 14/8
    Loveis: 14/8
    cire: 21/8
    Vi är tre: 21/8
    humlan66: 21/8 (ev 14/8)
    workoutgirl: 28/8

September 2010:
    Fenixx: 4/9
    Fruhögstadius:15/9
    Asfaltblomman: 25/9
    FruHögstadius: 25/9

Oktober 2010:
    Mammab: 23/10

November 2010:
    Divina73: 10/11

December 2010:
    Blivandefrueriksson: 31/12

Några av våra tidigare trådar:
    Del 9: www.brollopstorget.se/Forum-1-31/m3615772.html
    Del 8: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3539225.htm...
    Del 7: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3445474.htm...
    Del 6:www.brollopstorget.se/Foru m-5-21/m3321400.html
    Del 5: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3197178.htm...

• Svar på tråden Bröllop 2010 del 10
  • Bettertogether

Vi har redan skickat ut inbjudningskorten, och skrivit namnen på dem i famlijen som är bjudna (kusiners och vänners barn är inte bjudna pga utrymmesbrist)... M2b's kusin hade inte förstått att det bara var de vuxna som var bjudna, och m2b kom inte ihåg det själv heller, utan sa bara ok när hon anmälde hela familjen. Så han blev tvungen att ringa och förklara för henne hur det var. Nu känner jag mej som en riktig elaking. Därför undrade jag bara om det var okej som vi gjorde?! jag menar, hans kusiner är vuxna med barn, medan mina kusiner bara är barn själva. Så man kan väl inte låta bli att bjuda mina kusiner för det?!

• Sundance

Man måste ju dra gränsen någonstans. Men visst, rör det sig om bara ett par extra personer om ni bjuder kusinbarnen kanske man ska göra det, om man ändå har andra barn på bröllopet. Men om det gör att antalet drar iväg väldigt mycket så tycker jag det är rimligt att dra gränsen där.

Vad tycker ni om örhängena i mitt galleri? Fastnade för dem i butik men när jag tog dem i handen såg de mer mörkt gammelrosa ut än röda. Eller... Typ hallonröda. Expediten beskrev dem som röda men i vissa ljus ser de ut att ha en rosa ton. På bilden ser de ju klart röda ut. Gillar modellen. Den vore perfekt till mig och klänningen. Får ta hem dem på öppet köp.

• Bettertogether

det är runt 14 personer det gäller... för oss känns det ganska mycket då vi redan, utan dem har 130 pers bjudna. Vi hade i ganska tidigt skede bestämt runt 120 gäster, så vi är ju redan över den gränsen.
    Ja, det är ju hur som helst inget vi kan ändra nu mera... men jag behövde få fråga er :)

• Sundance

Då tycker jag ni gör helt rätt! Folk har svårt att förstå hur dyrt allting blir och att "ett par personer varken gör till eller från" inte riktigt stämmer i dessa sammanhang. Mamma ville t ex att vi skulle bjuda ytterligar två par som är vänner till familjen men när jag förklarade att det i princip innebar ytterligare två månaders sparande förstod hon att det inte gick.

• KatjaB

jag tycker absolut att man kan välja ha ett barnfritt bröllop. I vårt fall blir det 25 barn ifall alla skulle ta med sig sina barn, det blir alltså inte bara många barn som ska underhållas och som ska tycka att det är kul med lång middag utan dessutom ska vi ändå få plats med dessa alla barn.

Så vi gör så att våra barn, mina syskonbarn och min kusin (som är tärna) dessa barn är bjudna, resterande får fixa barnvakt.
    Tärnan bor långt bort och kommer komma några dagar innan så det känns inte helt okej att de ska ha barnvakt så pass länge, om de inte själva vill. För alla andra handlar det ju om en dag, och vi hoppas på att alla kan lösa det.
    Vi får se hur reaktionen blir, men vår lokal lämpar sig verkligen inte för spring och lek så för allas skull är det nog roligast utan barn.

• Sundance

Man ska ju ha förberett ganska väl för att barn ska ha roligt utan vuxnas hjälp, under en så lång middag. Rör sig ju om 3, 4 timmar. Vi valde barnfritt för att vi helt enkelt tänkte att barn nog inte tycker att det är så roligt på en sådan tillställning. Ordnar man dock med lika mycket kul för dem som man gör för de vuxna, får de det ju kanon. Hörde om ett bröllop där de hyrt in barnvakt, hoppborg, ställt ut tv och dvd-spelare i särskilt rum, lagt fram böcker och målarböcker. Madrasser till alla när de blev trötta. De barnen hade säkert en fantastisk kväll. men fortfarande finns ju en stor risk att de små liven "stör" (missförstå inte ordvalet, jag älskar barn) mitt i tal och så. Även om det är "snälla" barn så förstår de ju inte när det passar sig att gå på toa och inte osv.

• KatjaB

sarahkka: tyckte ni fick ett bra pris. Kul att ni är så nöjda med dem också. Har förresten godiset kommit fram än?

sundance: kul att mamma godkände man vill ju att de ska älska klänningen lika mycket som man själv gör.

• KatjaB

det blir nog förresten en blandning, iallafall de grekiska köttfärsbiffarna till den första menyn, då blir det ju dessutom en till rätt som är varm, så vi får lite varmt kött också.

Och så är ju parmaskinka och salami himla gott också.

• EnilemmE

anoli: Vi gifter oss den 28/8 och vi (läs jag ) ska försöka få klart inbjudningarna till mitten/slutet av april.

• maj2010

Oj vilket bekymmer, Bettertogether! Hoppas kusinerna förstod ert beslut. Det är svårt med släkt. Vi har bara bjudit de kusiner vi umgås/har hyfsat regelbunden kontakt med. Samma sak med mina fastrar och farbröder. Vet inte vad de tycker om det, men som sagt, nånstans måste man dra gränsen. Och vi valde att prioritera våra vänner som vi tycker om framför släkt som vi knappt har nåt gemensamt med.

Idag har varit en väldigt produktiv dag för oss ur bröllopssynpunkt. Har pratat meny med festarrangören, hämtat legot till placeringskorten på posten, bokat möte med fotografen och ordnat med praktiska detaljer kring fotograferingen. Som jag tidigare har nämnt tänkte vi fotografera oss på Centralstationen (helst i och kring ett Öresundståg för det var på ett sånt vi träffades första gången). Nu har en f.d. kollega till mig utfört världens detektivarbete för vår skull och det visar sig att det (enligt tidtabellen) ska stå ett sånt tåg inne vid plattformen precis den tiden vi behöver det

Jag fick en mailadress till den som utfärdar tillstånd för fotografering och filmning ombord på dessa tåg. Egentligen är det bara om man vill fota eller filma för kommersiellt syfte som man behöver be om tillstånd, men jag tog det säkra före det osäkra och mailade henne. Fick svar nästan genast. Hon blev alldeles exalterad och bad mig skicka några bilder efteråt så hon fick visa kollegorna

Svar på tråden Bröllop 2010 del 10