• Martinaa

MAJ 2010 del 5

Tiden går bara fortare och fortare och nu är det dags för vår FEMTE tråd! Nummer fyra hittar du här: www.brollopstorget.se/Forum-1-22/m3614591.html

Här samlas alla maj-brudar och pratar, diskuterar, ältar och bollar idéer med varandra. Finns inga regler, vi pratar om allt från brudklänningar och blommor, till husrenoveringar och vilket lim som är bäst till trycksakerna!
    Hjärtligt välkomna hit gamla som nya maj-brudar!

Här är en datumlista med oss alla:
    www.martinaa.se/datum.asp
    För att bli upplagd på listan, säg bara till mig, Martinaa här i tråden så lägger jag upp dig så fort jag kan. Komplettera gärna med information om dig själv om du har lust!

Så kom igen nu majbrudar, sista tråden innan vi får stå brud tillsammans med vår livs kärlek! Sätt igång och prata, så får vi se om vi kan komma upp till 2000 inlägg i den här tråden!

Nu kör vi!

• Svar på tråden MAJ 2010 del 5
  • Avalon75

Jag kommer att ha slöja; 80 cm i två lager med satinkant.
    Det känns som once in a lifetime, och jag minns när jag var liten och lekte brud... Då var det alltid ett vitt örngott eller liknande som symboliserade att jag "stod brud".
    Efter vigseln åker slöjan av. Funderar då på att sätta i en hårblomma eller något liknande den här: www.unique-vintage.com/vintage-1947-hand-made-burgundy-rose-with-peacock-feathers-p-7230.html hade inte det kunnat vara lite roligt?

Letar ni efter håraccessoarer, flor etc. finns det mycket fint här: www.unique-vintage.com/accessories-hats-hair-accessories-c-321_255.html

@Gympamamman
    Jag ska ha släp, men det sitter någon snillrik konstruktion på insidan av kjolen som gör att man hissar upp det så att det inte syns när det är dansdags. Fråga mig inte hur konstruktionen fungerar, men det är ett band man drar i.

@snuttfia
    Gördlarna är hur bra som helst. Jag är också nöjd med min.

• snuttfia

Avalon, jag lade upp en sko i mitt galleri nu när jag såg bilden på din sko... Finns på Johanssons, jag tycker den var rätt lik men med ankelrem så är det lättare att gå i den :)

• Avalon75

Åh så snygg Snuttfia!
    Jag har ju egentligen redan bestämt sko..., men jag kan ju "gå förbi" Johanssons och känna lite... tack för tipset!

• snuttfia

Ska bara varna dig, den kostar 1000 kr Så är du mentalt förberedd, haha!

• CiaLovesAndreas

Usch den ekonomiska biten är inte rolig.
    Har nu kommit fram till att jag inte kommer ha råd med en Secret box till mannen.
    Hade satt en gräns på vad mina underkläder får kosta som jag "råkade" glömma bort. Så nu har jag 50:- kvar att köpa trosa och linne, tror ni att jag lyckas??

• Martinaa
    CiaLovesAndreas skrev 2010-03-03 10:33:27 följande:
    Usch den ekonomiska biten är inte rolig. Har nu kommit fram till att jag inte kommer ha råd med en Secret box till mannen.Hade satt en gräns på vad mina underkläder får kosta som jag "råkade" glömma bort. Så nu har jag 50:- kvar att köpa trosa och linne, tror ni att jag lyckas??
    Men va tråkigt..! Men finns det ingen fotoklubb i din stad? Där kan det säkert finnas nån som är duktig och kan tänka sig att ställa upp till mindre peng än en professionell fotograf...? Eller om du har en kompis som kan tänka sig att ta lite bilder. Visst, resultatet lär väl inte bli precis som hos en fotograf, men jag tror inte din man kommer klaga över det
    Hoppas det löser sig! :)

Gympamamman:
    Ang släp så hade jag bestämt mig för att skippa släp på min klänning också. Tänkte att det mest skulle vara i vägen. Men så var jag och provade klänning i butik i Göteborg, och den vänliga kvinnan där lyckades övertala mig att behålla det.
    - Ska du gifta dig i kyrkan?
    - Ja...?
    - Men ooo det är så fint med släp, det måste du ju ha!!
    Sen visade hon hur enkelt man kan hänga upp det med en ögla runt en knapp, och så var jag övetygad!
    Nu måste jag dock bara fixa den där öglan och knappen eftersom kineserna inte gjorde det åt mig... :P
    Snuttfia, vet du nån bra sömmerska i den här stan som man kan gå till och få sånt fixat?
  • snuttfia

Martinaa: Ingen aning om de är bra, men jag vet att i knallerian finns en skräddare i vart fall, dit tänkte jag gå och höra om nåt behöver ändras på min klänning. Ska även kolla om de kan pressa klänningen... Men hittar du någon som nån rekommenderar så säg gärna till, det är ju roligare att gå till nån man hört är bra än att ta en på måfå :)

• CiaLovesAndreas

Martinaa,
    Ja, det känns lite tråkigt. Nu måste jag ju komma på nåt helt annat att ge honom och det är ju inte det lättaste.
    Jaja, det löser sig väl på nåt sätt. Tur att det är några dagar kvar

• EmMagnus

Åhhh, idag är jag så lycklig. Solen skiner och besöket hos floristen gick fantastiskt.
    Ni som gifter er i Skåne/Malmö MÅSTE verkligen besöka Anna Gouteva på Davidshallstorg. Vi hade fått i uppdrag att skriva ner tre ord var som representerar oss och vårt förhållande, skitsvårt. Så fick vi ju inte diskutera med varandra så det var ju väldigt spännande att få höra vad m2b hade skrivit sen. Så läste hon upp dom för oss, och det visar sig att m2b faktiskt har en romantisk ådra han har bara gömt den jäkligt väl. Jag blev så rörd så jag höll på att börja gråta.
    På det viset fick hon en bild av hur synkade vi var och vilken typ av människor vi är. Sen började hon spåna på vad det ska bli för en bukett, och det blir en med röda rosor i olika nyanser och med luktärtor i också. M2b och bestman får varsin corsage med kvistrosor i rött, tärnan får ett armband med kvistrosor och luktärt.
    Sen började vi spåna på hur vi ska dekorera kyrka och festlokal och hon hade flera jättebra idéer en del som jag aldrig tänkt på, tex rosenblad i gången in till kyrkan istället för blommor på bänkraderna som det brukar vara.

Så idag har jag ringt till församlingen och frågat lite om vem det är som kommer spela när vi vigs och vem som kommer vara vigselförrättare. Sen frågade jag så klart om rosenbladen var ok också men det visste inte hon som jag pratade med så jag ska ringa vaktmästaren och fråga honom om det går bra. Det hade ju varit så coolt, tänk er när släpet virvlar upp alla bladen.
    Sen gav Anna förslaget att man kan ta igen det i dekorationen av restaurangen och ha massor med rosenblad på borden, istället för andra arrangemang. Så nu måste jag ju ringa restaurangen också och fråga om dom fixar det åt oss annars får Anna fixa det också.

Jag var jätterädd för att hon skulle ha hutlösa priser för hennes buketter är verkligen som konstverk. Men corsagerna kostar 150 kr/st (vi köper 4 st eftersom de kommer se för taskiga ut när man har kramat 87 gäster, Annas förslag) och min bukett kostar ca 1500 kr. Resten av blommorna ska vi få offert på i nästa vecka. Såååå spännande!

Nu känns allt så himla verkligt, jag har haft så svårt att fatta att det är vi som ska gifta oss. Men sen inbjudningarna kom ut i måndags och alla tack börjar komma in så känns det verkligt och vilken bröllopsplaneringsenergi man får på köpet.

Hoppas att ni alla har haft en lika underbar dag som jag!!!
    Pussar

Svar på tråden MAJ 2010 del 5