• nextstopsuburbia

Hon vill bjuda kusin som hon har ett förflutet med

Hej,

Jag och min flickvän har sedan en tid tillbaka planerat för vårt stundande bröllop. Vi är överens om det mesta vad gäller ekonomi, festlokal och kyrka. Vad som däremot orsakat vilda diskussioner är huruvida vi skall bjuda hennes kusin. Till historien hör att de har ett förflutet då de, cirka ett år innan vi blev tillsammans, hade sex vid två tillfällen. Detta är något som jag under alla våra år tillsammans mått mycket dåligt över, mycket på grund av att hennes släkt har en mycket god sammanhållning och att jag därmed tvingas träffa honom regelbundet och därmed inte kunnat glömma bort och gå vidare.

Jag menar på att det är VÅR dag och att vi båda skall känna oss glada och lyckliga tillsammans med de människor som vi bryr oss om. Att bjuda någon bara för att han eller hon råkar tillhöra släkten är inget jag vill. Hon har dessutom vid flertalet tillfällen påpekat att hon inte tycker om honom och att han beter sig illa mot andra.

Så, min fråga är vad jag ska göra? Är jag oresonlig? Jag har absolut förståelse för min flickväns situation och att det kan vara svårt att utesluta kusinen samtidigt som vi bjuder hans syster och pappa. Jag har till och med erbjudit mig att diskret kontakta honom och be honom tacka nej till vår inbjudan...

• Svar på tråden Hon vill bjuda kusin som hon har ett förflutet med
  • tågjäntan

Sökte på alta vista och fann bl.a. detta:
    "Denna fråga är hämtad ur frågesporten: Mat & dryck
    Får kusiner gifta sig?
    Svar: Ja!
    Tillåtet sedan 1845"

Ursäkta att jag är ot, men hade för mig att jag hört att kusiner får gifta sig och sökte på det för att kolla. Alltså är det tillåtet i Sverige sedan 1845.

• Moirie

Blir det många gäster? Hur mycket kommer kusinen egentligen märkas på bröllopet för dig? TS, det är lätt att få för sig att vissa människor kommer sänka festen bara med sin närvaro men den dagen kommer ni vara så höga på lycka så jag tror det är få saker som kan dra ned humöret på dig. Sätt honom utom synhåll och placera människor som får er att må bra närmast. Om du verkligen inte tror att han kommer att bete sig illa på bröllopet så är det nog enklast att bjuda honom istället för att bjuda in men be honom tacka nej. Eller att inte bjuda honom alls. Att bjuda honom men be honom att inte komma tycker jag är det sämsta alternativet. Ge honom inte makten på det sättet.

• say yes

Alexxxi: Skämtar du?? Du "bryr dig inte om lagen utan vad det är och det är incest". Det är bland det mest coco jag läst på länge. Kan du förklara?
    Tycker det låter konstigt att ha sex med sin kusin men lagen är ju något man får rätta sig efter då den gäller mer eller mindre oss alla i Sverige. Annars får man ju se till att ändra lagen.

• Alexxxi

Öhh? Nej jag skämtar inte!! Även om det är OK enligt lagen att ha sex med sin kusin så är det för mig incest och inget jag skulle kunna göra!

Vad exakt va det som va svårt att förstå med mitt svar?

• KatjaB

Nu så, nu har jag hittat tidningen. (bröllopsmagasinet)

Fråga: jag och min familj hamnade i en vild diskussion när vi började prata om mitt och min sambos bröllop. Vi är absolut inte släkt men diskussionen handlade om ifall det är lagligt att två kusiner får gifta sig med varandra? Jag hävdar att de får det.

Svar: Intressant fråga, Alla som ska gifta sig måste ansöka om prövning av äktenskapshinder.. såkallad hindersprövning. Vid hindersprövningen utreder man om det finns några hinder för ingående av äktenskap. En av de förutsättnningarna man undersöker är om det finns något släktband mellan parterna. Här framgår tydligt att kusiner inte får ingå äktenskap med varandra. Dock kan justitieministern ge tillstånd av särskilda skäl.

• CeKe

Har verkligen inte läst alla inlägg, men jag kan förstå att du inte vill ha honom där. Jag och min sambo har ingen svartsjuka i vårt förhållande och speciellt jag är kompis med några av mina ex, vilket Kece inte har några bekymmer med (vad han ger uttryck för i a f). Däremot har vi sagt att vi inte vill ha några ex på bröllopet då det skulle kännas lite underligt. I ert fall är exet, eller vad man ska kalla honom, en kusin, vilket ju ställer till saker och ting.

Jag skulle tycka det var väldigt svårt att utesluta endast en kusin ur släktskaran.. men sånt där beror ju så mycket på hur mycket man umgås med släkten etc. Kan tänka att det även har betydelse ifall deras förflutna är allmänt känt eller en hemlighet. Är det en hemlighet kommer det ju kanske rätt säkert bli rabalder i släkten.

Knepigt! Gå på er egen magkänsla och gör så som det blir bra och rätt för just er!

• Kattpoet

Varför mår du dåligt av att se hennes ex?

Mitt ex är min nuvarandes vän och det vore konstigt om han inte var med på bröllopet.

Hon valde dig, inte sin kusin, var glad.

• eldstad
    KatjaB skrev 2010-02-18 20:25:01 följande:
    Nu så, nu har jag hittat tidningen. (bröllopsmagasinet)Fråga: jag och min familj hamnade i en vild diskussion när vi började prata om mitt och min sambos bröllop. Vi är absolut inte släkt men diskussionen handlade om ifall det är lagligt att två kusiner får gifta sig med varandra? Jag hävdar att de får det. Svar: Intressant fråga, Alla som ska gifta sig måste ansöka om prövning av äktenskapshinder.. såkallad hindersprövning. Vid hindersprövningen utreder man om det finns några hinder för ingående av äktenskap. En av de förutsättnningarna man undersöker är om det finns något släktband mellan parterna. Här framgår tydligt att kusiner inte får ingå äktenskap med varandra. Dock kan justitieministern ge tillstånd av särskilda skäl.
    Äktenskapsbalken 2 kap. 3 § "Äktenskap får inte ingås mellan dem som är släkt med varandra i rätt upp- och nedstigande led eller är helsyskon.

Halvsyskon får inte ingå äktenskap med varandra utan tillstånd av myndighet som anges i 15 kap. 1 §.

Vid tillämpningen av första och andra styckena jämställs adoptivförhållande med släktskap. De som därvid anses som helsyskon får dock ingå äktenskap med varandra efter tillstånd av myndighet som anges i 15 kap. 1 §."

Som släkt med varandra i rätt upp- och nedstigande led räknas barn och föräldrar.

Skulle tro att vederbörande jurist har en äldre lagbok. Dessutom eftersom den säger att undantag ska sökas hos justitieministern vilket inte stämmer, det är länsstyrelsen nu iaf. Har sökt på diverse juristdatabaser och allt jag kan hitta är att de uttalat sig om att det är tillåtet i Sverige men inte i vissa andra länder.

PS. Hoppas det löser sig för dig och din blivande TS hoppas ni kan prata igenom det och kom fram till en lösning tillsammans. Ber om ursäkt för att det blev lite OT även här.
  • shakynose

Om vi vänder på det: Låt säga att det var du som hade haft ett kort förhållande med en av hennes kusiner, alt. att hon haft ett förhållande med en släkting till dig. Hade det fortfarande varit ett stort problem att bjuda denne/denna släkting till bröllopet?

Min egen hobbypsykologiska analys av situationen är att det känns obehagligt med just den här mannen av någon annan anledning än att de bara haft en liten affär. Antingen är det jobbigt att hon legat med en släkting, eller så är kusinen en obehaglig typ, eller både och ...

Oavsett vilket så tycker jag fortfarande att du är lite oresonlig när du säger att du inte kunnat komma över det/ta tag i det pga andra faktorer än du själv. OBS! Sagt med omtanke, inget annat! Jag tror att både du och din tjej skulle må bra av att prata ut om detta. Det kanske till och med behövs lite hjälp utifrån om hon t.ex. känner väldigt stor skam över det hela.

• Chris24

Alltså, saken är den att i ett förhållande så ska man ha respekt för varandra och varandras åsikter/känslor osv.

Om nu du ts, tycker det är jobbigt och faktiskt inte klarar av honom på bröllopet, så ska du säga det till henne och jag kan tycka hon ska respektera att du känner så. Det är trots allt ditt bröllop också. Om hon hade suttit i din sits och hon hade känt det på så vis som du gör, illa till mods pga någon som du hade haft sex med, spelar ingen roll om det var för 1år sen eller 2mån, hade du bjudit den personen då?

Om nej, då tycker jag, hon ska göra detsamma för dig. Alla är vi olika, vi alla kan inte va vänner med våra ex, kan inte heller kanske acceptera att din nuvarande är kompis med sina ex fortf eller sitt ex och då kan jag tycka att om man verkligen älskar varandra (inte för att man älskar varandra annars men ni förstår hoppas jag) och har den respekten för varandra, så får man helt enkelt acceptera att detta och detta inte är OK i hans/hennes ögon. Tycker jag iaf.

Nej, vi har inte heller någon speciell stor svartsjuka i vårt förhållande men däremot har vi respekten för varandra och talar alltid om ifall det är något som vi inte gillar. Då får man ju faktiskt ha överseende och respekt för den andre. Nu menar jag i tex ditt fall ts, att hon har haft sex med sin kusin och du vill inte bjuda honom.

Alltså, nej, jag tycker inte du ska bara "va glad" för hon valde dig, för du är själaglad hon valde dig, därför ni ska gifta er men du är ändå inte OK med att han kommer, kusin eller inte kusin och det får hon ta ställning till/respektera, tycker jag. Det är inte meningen du ska gå omkring på ert bröllop och tänka "vad gör han nu, vart är han nu, vem pratar han med" osv osv, risken finns ju iom du inte gillar honom och vill helt enkelt inte ha honom där.

Jag tycker inte heller det är OK och ha sex med sin kusin men det hör väl inte hit just nu kanske, i denna diskussionen.

Svar på tråden Hon vill bjuda kusin som hon har ett förflutet med