• nextstopsuburbia

Hon vill bjuda kusin som hon har ett förflutet med

Hej,

Jag och min flickvän har sedan en tid tillbaka planerat för vårt stundande bröllop. Vi är överens om det mesta vad gäller ekonomi, festlokal och kyrka. Vad som däremot orsakat vilda diskussioner är huruvida vi skall bjuda hennes kusin. Till historien hör att de har ett förflutet då de, cirka ett år innan vi blev tillsammans, hade sex vid två tillfällen. Detta är något som jag under alla våra år tillsammans mått mycket dåligt över, mycket på grund av att hennes släkt har en mycket god sammanhållning och att jag därmed tvingas träffa honom regelbundet och därmed inte kunnat glömma bort och gå vidare.

Jag menar på att det är VÅR dag och att vi båda skall känna oss glada och lyckliga tillsammans med de människor som vi bryr oss om. Att bjuda någon bara för att han eller hon råkar tillhöra släkten är inget jag vill. Hon har dessutom vid flertalet tillfällen påpekat att hon inte tycker om honom och att han beter sig illa mot andra.

Så, min fråga är vad jag ska göra? Är jag oresonlig? Jag har absolut förståelse för min flickväns situation och att det kan vara svårt att utesluta kusinen samtidigt som vi bjuder hans syster och pappa. Jag har till och med erbjudit mig att diskret kontakta honom och be honom tacka nej till vår inbjudan...

• Svar på tråden Hon vill bjuda kusin som hon har ett förflutet med
  • shakynose
    Panzerfaust skrev 2010-02-18 13:23:20 följande:
    En aning incestuöst är det, förbaskat obehagligt är det vilket som.
    Semantiskt så är det kanske det, det beror på vilken innebörd man lägger i ordet.

Men rent juridiskt så är det inte incest.
  • nextstopsuburbia

Ingen i släkten eller bland vännerna vet om detta. Folk lär undra om han inte får någon inbjudan, därav mitt förslag om att be honom att tacka nej trots att han får en inbjudan.

• Alexxxi

Okej, jag hoppas det löser sig och att han inte gör stor sak av det om hon ber honom att inte komma.

nextstopsuburbia skrev 2010-02-18 13:26:24 följande:
    Ingen i släkten eller bland vännerna vet om detta. Folk lär undra om han inte får någon inbjudan, därav mitt förslag om att be honom att tacka nej trots att han får en inbjudan.
  • Panzerfaust
    shakynose skrev 2010-02-18 13:25:53 följande:
    Semantiskt så är det kanske det, det beror på vilken innebörd man lägger i ordet.Men rent juridiskt så är det inte incest.
    Inte i Sverige nej, det kanske borde vara dock.
  • passionsblomman

Man får faktiskt rent lagligt gifta sig med sin kusin om man vill. Att utöva incest däremot är belagt med fängelsestraff i Sverige.

Jag påstår inte att jag tycker det är skitbra med så nära släkt som gifter sig-och därmed kanske också får barn ihop. Men faktum kvarstår helt oavsett vad jag tycker om saken-det är inte incest i lagens ögon.

Alexxxi skrev 2010-02-18 13:22:03 följande:
    Hur kan det inte vara det?
  • Alexxxi

Jaja men jag bryr inte om vad lagen säger utan vad det egentligen är och det ÄR incest!

• KatjaB

Nej, men det får man faktiskt inte. Läste en insändarfråga för ett tag sedan typ "fråga juristen" och enligt denna så får man inte gifta sig med sin kusin.
    Trodde själv att man fick det.

passionsblomman skrev 2010-02-18 13:33:10 följande:
    Man får faktiskt rent lagligt gifta sig med sin kusin om man vill. Att utöva incest däremot är belagt med fängelsestraff i Sverige.Jag påstår inte att jag tycker det är skitbra med så nära släkt som gifter sig-och därmed kanske också får barn ihop. Men faktum kvarstår helt oavsett vad jag tycker om saken-det är inte incest i lagens ögon.
  • passionsblomman

Var läste du den?
    Om det vore förbjudet så är ju den debatt som pågår i samhället om huruvida det ska förbjudas helt irrelevant.

KatjaB skrev 2010-02-18 13:39:43 följande:
    Nej, men det får man faktiskt inte. Läste en insändarfråga för ett tag sedan typ "fråga juristen" och enligt denna så får man inte gifta sig med sin kusin. Trodde själv att man fick det.
  • miaik

Jag vet två kusiner som gift sig och skaffat barn, så jag antar att det är lagligt. Känns rätt sjukt ändå!

Men det kanske beror på vad man har för relation till sin släkt? Jag kan för mitt liv inte förstå hur man kan ha sex med en släkting.

Tycker synd om TS, men tycker att förslaget att be honom tacka nej fast han är bjuden är bra. Då slipper ni frågor om varför han inte blev bjuden plus att ni slipper vederbörande på er dag.

• shakynose
    passionsblomman skrev 2010-02-18 13:44:23 följande:
    Var läste du den? Om det vore förbjudet så är ju den debatt som pågår i samhället om huruvida det ska förbjudas helt irrelevant.
    Eller hur?

Jag har inte läst lagen, det ska jag erkänna, men vad jag vet kan t.om. halvsyskon få tillåtelse att gifta sig i Sverige.
Svar på tråden Hon vill bjuda kusin som hon har ett förflutet med