• nextstopsuburbia

Hon vill bjuda kusin som hon har ett förflutet med

Hej,

Jag och min flickvän har sedan en tid tillbaka planerat för vårt stundande bröllop. Vi är överens om det mesta vad gäller ekonomi, festlokal och kyrka. Vad som däremot orsakat vilda diskussioner är huruvida vi skall bjuda hennes kusin. Till historien hör att de har ett förflutet då de, cirka ett år innan vi blev tillsammans, hade sex vid två tillfällen. Detta är något som jag under alla våra år tillsammans mått mycket dåligt över, mycket på grund av att hennes släkt har en mycket god sammanhållning och att jag därmed tvingas träffa honom regelbundet och därmed inte kunnat glömma bort och gå vidare.

Jag menar på att det är VÅR dag och att vi båda skall känna oss glada och lyckliga tillsammans med de människor som vi bryr oss om. Att bjuda någon bara för att han eller hon råkar tillhöra släkten är inget jag vill. Hon har dessutom vid flertalet tillfällen påpekat att hon inte tycker om honom och att han beter sig illa mot andra.

Så, min fråga är vad jag ska göra? Är jag oresonlig? Jag har absolut förståelse för min flickväns situation och att det kan vara svårt att utesluta kusinen samtidigt som vi bjuder hans syster och pappa. Jag har till och med erbjudit mig att diskret kontakta honom och be honom tacka nej till vår inbjudan...

• Svar på tråden Hon vill bjuda kusin som hon har ett förflutet med
  • passionsblomman

För att?
    Hur menar du egentligen? Vad är det som avgör det? Att ordet incest ens existerar har ju med hur vårt samhälle definierar saken rent juridiskt. Precis som "stöld" "rån" "misshandel" eller vad som helst. Alla civcilisationer har ju sina lagar det är därigenom vi definierar rätt och fel så att säga.
    Kallar man något för ditten eller datten utan att ha på fötterna juridiskt sett så urholkas ord och begrepp.

Som det numera så populära "kränkt". Alla är kränkta för allt jämt. Överallt och hela tiden.

Ursäkta TS, detta är en sidodiskussion i diskussionen så att säga och berör ju egentligen inte ditt personliga dilemma.

Alexxxi skrev 2010-02-18 14:14:47 följande:
    Jag e med på vad du menar men det enda jag ville påpeka är att det är incest ändå. Oavsett om det är lagen som säger det eller inte.
  • VincitOmnia

Bjud honom men be honom tacka nej.

Kommer han ändå på ert bröllop så är det väl bara att be ett par av dina kompisar att ledsaga honom där ifrån.

/Johan

• nextstopsuburbia

Min fästmö har alltid mått dåligt över detta och känner skam. Med anledning av detta har vi sällan pratat om det då jag givetvis inte vill få henne att må dåligt. Jag känner liksom många andra här i forumet olust över det faktum att han är hennes kusin, men det som hänt har hänt, det kan varken jag eller hon göra något åt. I alla andra avseenden så är hon allt jag vill ha. I vardagen så är detta inte heller något problem utan det är just nu i samband med bröllopet. Jag skulle känna stor olust över att bjuda in honom till vår speciella dag. Det kommer att vara mycket som det är och med hans närvaro är jag rädd att jag inte kommer att kunna koppla av och bara njuta av vårt bröllop.

• passionsblomman

Men VA?

"Hej du här får du en inbjudan till vårt bröllop som vi ber dig att inte komma till. Om du ändå kommer till den tillställning du har skriftlig inbjudan till kommer våra andra inbjudna kompisar att ledsaga dig därifrån."

Inget konstigt där?

VincitOmnia skrev 2010-02-18 14:53:15 följande:
    Bjud honom men be honom tacka nej. Kommer han ändå på ert bröllop så är det väl bara att be ett par av dina kompisar att ledsaga honom där ifrån./Johan
  • fibobs

Nextstopsuburbian, se mitt inlägg högre upp.
    Kramen till dig

nextstopsuburbia skrev 2010-02-18 14:56:28 följande:
    Min fästmö har alltid mått dåligt över detta och känner skam. Med anledning av detta har vi sällan pratat om det då jag givetvis inte vill få henne att må dåligt. Jag känner liksom många andra här i forumet olust över det faktum att han är hennes kusin, men det som hänt har hänt, det kan varken jag eller hon göra något åt. I alla andra avseenden så är hon allt jag vill ha. I vardagen så är detta inte heller något problem utan det är just nu i samband med bröllopet. Jag skulle känna stor olust över att bjuda in honom till vår speciella dag. Det kommer att vara mycket som det är och med hans närvaro är jag rädd att jag inte kommer att kunna koppla av och bara njuta av vårt bröllop.
  • nextstopsuburbia

Tack alla än en gång för era tankar! Min plan blir nog att försöka komma överens med min fästmö om att bjuda kusinens familj, men sedan kontakta denna specifika person och be honom tacka nej. Hade jag själv blivit kontaktad av brudgummen med önskemål om att inte närvara av dessa skäl så hade jag visat respekt genom att inte dyka upp.

• fibobs

Se nu bara till att detta inte mörkar ner Eran dag!
    Lycka till!!

• anne på grönkulla

Ja oavsett vad så måste ni ju vara överens. Men är han så otrevlig som du antyder så skulle jag inte lita på den strategin tyvärr - iaf tycker jag att ni isåfall ska fundera på hur ni hanterar om han kommer ändå - eller det blir en stor kalabalik o en massa offentligt bråk om det.

nextstopsuburbia skrev 2010-02-18 15:23:33 följande:
    Tack alla än en gång för era tankar! Min plan blir nog att försöka komma överens med min fästmö om att bjuda kusinens familj, men sedan kontakta denna specifika person och be honom tacka nej. Hade jag själv blivit kontaktad av brudgummen med önskemål om att inte närvara av dessa skäl så hade jag visat respekt genom att inte dyka upp.
  • KatjaB
    VincitOmnia skrev 2010-02-18 14:53:15 följande:
    Bjud honom men be honom tacka nej. Kommer han ändå på ert bröllop så är det väl bara att be ett par av dina kompisar att ledsaga honom där ifrån./Johan
    Det låter ju inte riktigt vettigt..

"Hej, vi vill jättegärna bjuda alla men inte dig. Vi vågar inte stå för det inför släkten och dessutom gillar vi inte dig. Du får en inbjudan men vi hoppas att du tackar nej och om du ändå dyker upp har vi två utkastare som ser till att du inte kommer in. Vi hoppas ändå att du är hygglig nog att inte berätta om det här för släkten utan spelar med i vår charad"

Alltså, om ni inte vill bjuda honom så får ni nog ändå stå för det. Sen måste ni ju inte berätta just varför. Är han otrevlig mot allt o alla så är detju lättare att säga att det är för att ni inte riktigt drar jämnt helt enkelt.
  • shakynose

Ja, om det även trycker din fästmö så är det ju ännu större orsak för er att prata om det! Klart att hon är allt vad du vill ha! En liten grej från det förgågna som hon dessutom ångrar själv, vad är det? Ni måste verkligen gå vidare båda två och skaka bort den där onödiga skammen. Gör det innan bröllopet så kommer det nog inte att kännas som ett problem överhuvudtaget att den där kusinen finns.

Svar på tråden Hon vill bjuda kusin som hon har ett förflutet med