• nextstopsuburbia

Hon vill bjuda kusin som hon har ett förflutet med

Hej,

Jag och min flickvän har sedan en tid tillbaka planerat för vårt stundande bröllop. Vi är överens om det mesta vad gäller ekonomi, festlokal och kyrka. Vad som däremot orsakat vilda diskussioner är huruvida vi skall bjuda hennes kusin. Till historien hör att de har ett förflutet då de, cirka ett år innan vi blev tillsammans, hade sex vid två tillfällen. Detta är något som jag under alla våra år tillsammans mått mycket dåligt över, mycket på grund av att hennes släkt har en mycket god sammanhållning och att jag därmed tvingas träffa honom regelbundet och därmed inte kunnat glömma bort och gå vidare.

Jag menar på att det är VÅR dag och att vi båda skall känna oss glada och lyckliga tillsammans med de människor som vi bryr oss om. Att bjuda någon bara för att han eller hon råkar tillhöra släkten är inget jag vill. Hon har dessutom vid flertalet tillfällen påpekat att hon inte tycker om honom och att han beter sig illa mot andra.

Så, min fråga är vad jag ska göra? Är jag oresonlig? Jag har absolut förståelse för min flickväns situation och att det kan vara svårt att utesluta kusinen samtidigt som vi bjuder hans syster och pappa. Jag har till och med erbjudit mig att diskret kontakta honom och be honom tacka nej till vår inbjudan...

• Svar på tråden Hon vill bjuda kusin som hon har ett förflutet med
  • KatjaB

grejen är ju att jag inte minns, måsteta o leta igenom tidningshögen hemma vart det var. Insändaren var en kvinna som diskuterat med sin mamma om hurvida man fick eller inte fick gifta sig med en kusin, och i svaret skrev juristen efter ett utlägg tillslut att nej, man får inte gifta sig med en kusin.

passionsblomman skrev 2010-02-18 13:44:23 följande:
    Var läste du den? Om det vore förbjudet så är ju den debatt som pågår i samhället om huruvida det ska förbjudas helt irrelevant.
  • Heloise
    KatjaB skrev 2010-02-18 13:51:00 följande:
    grejen är ju att jag inte minns, måsteta o leta igenom tidningshögen hemma vart det var. Insändaren var en kvinna som diskuterat med sin mamma om hurvida man fick eller inte fick gifta sig med en kusin, och i svaret skrev juristen efter ett utlägg tillslut att nej, man får inte gifta sig med en kusin.
    Du har rätt det står i en bröllopstidning. Men jag tror att man som kusiner måste söka tillstånd. Hur som haver flera av mina kompisar har föräldrar som är kusiner( kommer ifrån redneck county, där det är dåligt med folk)
  • KatjaB

ska bara tillägga att jag själv blev förvånad, trodde att det var så som ni också säger.. hoppas jag hittar tidningen sen så jag kan citera.

Själv skulle jag aldrig någonsin ha sex med nån av mina kusiner, oc helt ärligt skulle jag nog tyckt att det var rätt så äckligt ifall min sambo hade haft det.. Alla har förstås olika nära relationer med sina släktingar men iallafall

• Heloise

Nope de verkar inte behöva tillstånd.

• passionsblomman

Vad lagen säger är väl ändå ganska avgörande för vad saker och ting är oc inte är.
    Eller ska var och en definiera företeelser efter eget tycke och huvud?

isåfall kan vi ju kasta lagboken, stänga domstolarna och köra på lite "eget sunt förnuft och det vet ju alla-tänk" istället.

Jag tycker det är HÖGST intressant hur lagstiftningen ser ut och anser det viktigt att vara med och påverka hur dessa ska se ut i framtiden.

ett strålande exempel på en ändrad lag är ju den om att homosexuella nu får gifta sig. En mycket bra ändring och verkligen på tiden.

Fast det är klart, det finns gott om folk som jämför homosexualitet med pedofili och upprörs något oerhört.
    Jag vet flera stycken. Som tur är spelar det numera ingen roll alls vad de personligen tycker för de homosexuella som vill gifta sig.

Förstår du min poäng?

Alexxxi skrev 2010-02-18 13:36:52 följande:
    Jaja men jag bryr inte om vad lagen säger utan vad det egentligen är och det ÄR incest!
  • KatjaB

tack! hade för mig att jag läst det nyligen.

Heloise skrev 2010-02-18 13:53:09 följande:
    Du har rätt det står i en bröllopstidning. Men jag tror att man som kusiner måste söka tillstånd. Hur som haver flera av mina kompisar har föräldrar som är kusiner( kommer ifrån redneck county, där det är dåligt med folk)
  • fibobs

som tur är har vi inte alls dessa problem i släkten, men andra, som stör oss.
    Därför slog vi till och kör hemligt, borgeligt och bara vi. Kanske det skulle vara en lösning?

• Alexxxi

Jag e med på vad du menar men det enda jag ville påpeka är att det är incest ändå. Oavsett om det är lagen som säger det eller inte.

passionsblomman skrev 2010-02-18 13:56:28 följande:
    Vad lagen säger är väl ändå ganska avgörande för vad saker och ting är oc inte är.Eller ska var och en definiera företeelser efter eget tycke och huvud?isåfall kan vi ju kasta lagboken, stänga domstolarna och köra på lite "eget sunt förnuft och det vet ju alla-tänk" istället.Jag tycker det är HÖGST intressant hur lagstiftningen ser ut och anser det viktigt att vara med och påverka hur dessa ska se ut i framtiden.ett strålande exempel på en ändrad lag är ju den om att homosexuella nu får gifta sig. En mycket bra ändring och verkligen på tiden.Fast det är klart, det finns gott om folk som jämför homosexualitet med pedofili och upprörs något oerhört.Jag vet flera stycken. Som tur är spelar det numera ingen roll alls vad de personligen tycker för de homosexuella som vill gifta sig.Förstår du min poäng?
  • fibobs

Jag tycker vi har glömt stackars "nextstopsuburbia"´s dilemma här!
    Han mår ju inte bra av detta och ville kanske få lite stöd av oss andra här.
    Vi kan ju tycka och tänka vad vi vill och lagen kan säga vad den vill också.
    Hans problem återstår ju:
    Hur ska han tackla det?

Jag kan tycka att du och din fästmö ska ta ett snack till. Tala om vad du tycker och att det är just att det är en släktning som försvårar det hela...har jag rätt?
    Och sedan skulle nog jag ta det med honom, förklara att det känns lustigt att ha honom där. För guds skull...ni båda tycker ju inte om honom...så det är väl bara att inte bjuda! Och vad de andra tycker.....ja- det är deras huvudbry. Det är ju ERAN dag och ni ska ha dem ni tycker om där.

Lycka till kära du!

• anne på grönkulla

Problemet med lösningen att bjuda honom och be honom tacka nej är ju att han får hela makten att bestämma hur det ska bli. Om han vägrar eller ändrar sig, vad gör ni då?

Jag tror ni måste prata igen om det där och vad som eg är problemet. Uppenbarligen är ni inte färdiga med det och jag undrar varför?

Svar på tråden Hon vill bjuda kusin som hon har ett förflutet med