• uppochhoppa

Tror ni vännerna övernattar om vi ber om det?

Hej!

Vi är precis i starten av letandet av lokal och har tittat på en och har några på g. Vi ska gifta oss borgerligt, men jag vill ha allt som tillhör ett klassikt bröllop minus att gud ska vara med på festen... Vill ha en "pampig" lokal men själv kunna catera maten och handla alkohol till festen. De flesta som ska gå på festen kommer från sthlm, men vi letar mest i Södermanland.

Har hittat en lokal som är riktigt dyr, men där det också ingår boende och övernattning för alla gäster. Vi har 86 pers på vår lista nu. Hur många tror ni vi kan räkna med stannar kvar om vi ber om det i inbjudan?

(vi tänker då ta en övernattningsavgift om ca 350 kr per person)

Vi planerar att avsluta med brunch o det vore så härligt att ha alla med - men det blir nästan en förutsättning för att vi ska ha råd med detta ställe. Det är också hela 8 par som har bebisar som är ca halvåret eller äldre - men vi vill ha en barnfri helg.
    tror ni vi kan räkna med dessa??? (såklart svårt för er, men om ni varit i samma situation som gäster - hur hade ni gjort?)

Min önskan är ju att man kan känna att "klart vi är med, bebisen kan vara hos mormor o morfar i 1,5 dygn o vi kan vara med våra vänner som gifter sig" (alla är ganska nära vänner) Jag hoppas och tror att JAG själv skulle känna så - VAD kan hända på 1,5 dygn liksom??!!

Vad tycker ni??!!
    (stor skillnad för vår budget om övernattande hjälper till så lokalhyran kommer ner mot 20 000 istället för 35!!!

• Svar på tråden Tror ni vännerna övernattar om vi ber om det?
  • Eftertioår

Hej! Jag har inte läst de andra svaren. Som mamma tll en 6 månaders ska jag svara på hur jag skulle tänka över din fråga. Jag skulle inte lämna bort min så lilla bebis i 1,5 dygn. Det är för lång tid både för honom och mig. Nu ammar jag inte men tänk också på att många ammar kanske tills barnet är 8-9 månader och längre för den delen. Som jag ser det hade det varit en helt annan sak med ett "vanligt" bröllop där man åker hem på kvällen/natten. Då hade barnvakt absolut känts som ett alternativ, när det inte blir så lång tid. Så jag hade varit tvungen att tacka nej till inbjudan om jag skulle få en liknande. Jag har en 3,5 åring också och med henne är det en helt annan sak, där är det inga problem med att lämna bort över natten, men en bebis är för liten...Tycker då jag, alla är vi ju olika förståss..

• Eftertioår

Glömde säga att bortsett från barnfrågan så skulle jag tycka det var toppen att få övernatta till ett så bra pris. jag har varit på flera bröllop med övernattning och gemensam frukost eller brunch och det är vansinnigt trevligt tycker jag

• Nicossambo

´Vi ska ha vårt bröllop på ett slott och där finns övernattningsmöjlighet. Vi har pratat med resturangen så det blir brunch istället för vanligt hotell frukost. (Midnattsbröllop) Det är inget krav men möjlighet att träffas lite mer. Våra hotell rum kostar frånn 1100kr-1400kr för två personer i dubbelrum.

Så jag tycker ert pris är bra med 350kr per person.

• KatjaB

det där är ju så olika, beror ju helt på vad ni har för gäster och vad de har för ekonomi. Men de kan väl ändå åka hem och välja att inte stanna över natten om de inte vill? Eller "måste" alla stanna för att ni ska få billigare pris på lokalen?

För många blir det ju en hel del pengar, man vill köpa nya kläder, resa en bit kanske och köpa present. Då kanske det blir lite skralt i plånboken om man inte har det så fett.
    Sen kan ju folk göra som min syster o hennes sambo gjorde när de var bjudna på bröllop. Min andra syster följde med och bodde på hotellet och var bara barnvakt till lillkillen som var 3-4 månader. Så smet hon ifrån ibland för att amma. Nu vart ju det lite dyrt för dem att boka två hotellrum för att kunna lösa det så, men de ville ju gärna gå på bröllopet o hade möjlighet att göra så. Inget man kanske ska räkna med att alla gör dock

• uppochhoppa
    Nicossambo skrev 2010-02-15 21:27:07 följande:
    ´Vi ska ha vårt bröllop på ett slott och där finns övernattningsmöjlighet. Vi har pratat med resturangen så det blir brunch istället för vanligt hotell frukost. (Midnattsbröllop) Det är inget krav men möjlighet att träffas lite mer. Våra hotell rum kostar frånn 1100kr-1400kr för två personer i dubbelrum.Så jag tycker ert pris är bra med 350kr per person.
    Det är det som är haken - priset är samma att hyra stället oavsett. Vi kan alltså sänka vår kostnad genom att så många som möjligt stannar kvar och betalar för sin övernattning - de hjälper då oss med hyran. Ni som ska vara på slott kanske betalar ca 1200-1600 för varje kuvert, vi betalar istället strax över 600 för lokal i denna lösning. Därutöver hoppas vi kunna hålla ner cateringen och egenköpt dryck för att hamna nånstans kring 850 kr/kuvert. Man ska ju ha råd med ringar, blommor, bröllopskläder också!!!

Har fått lite kalla fötter på denna lösning ändå - tänk om vi bokar och tror att de flesta stannar kavr och sen gör inte så många det i alla fall och far hem på småtimmarna - då står vi där med en rejät spräckt budget. Hm...tål att tänkas på. Vill dock väldigt gärna ha den där sammanhållande stämningen att man stannar kvar och njuter av hela helgen tillsammans!
  • Svanboet

Om ni spräcker budgeten rejält om många väljer att åka hem så skulle jag se mig efter ett annat alternativ, ett där ni med säkerhet klarar budgeten även om folket inte stannar natten. Eller så väljer ni detta och hoppas... förvänta er inget och var beredd att betala för det alternativ ni väljer så får ni nog mest "lugn" för pengarna.

• uppochhoppa

Svanboet: ja det lutar absolut åt det nu, dvs att bita i det sura äpplet och inse att det är för dyrt för oss...

• Nicossambo

Om ni räckar hur mycket det kostar om alla åker hem och inte övernattar, räcker inte budgeten så ska ni inte boka, då tycker jag att man får hitta något annat ställe. Vårt kuvert går på 1100kr. Men gästerna betalar sina rum själva.

uppochhoppa skrev 2010-02-15 21:39:03 följande:
    Det är det som är haken - priset är samma att hyra stället oavsett. Vi kan alltså sänka vår kostnad genom att så många som möjligt stannar kvar och betalar för sin övernattning - de hjälper då oss med hyran. Ni som ska vara på slott kanske betalar ca 1200-1600 för varje kuvert, vi betalar istället strax över 600 för lokal i denna lösning. Därutöver hoppas vi kunna hålla ner cateringen och egenköpt dryck för att hamna nånstans kring 850 kr/kuvert. Man ska ju ha råd med ringar, blommor, bröllopskläder också!!! Har fått lite kalla fötter på denna lösning ändå - tänk om vi bokar och tror att de flesta stannar kavr och sen gör inte så många det i alla fall och far hem på småtimmarna - då står vi där med en rejät spräckt budget. Hm...tål att tänkas på. Vill dock väldigt gärna ha den där sammanhållande stämningen att man stannar kvar och njuter av hela helgen tillsammans!
  • Lillie79

Vi har en lite liknande sits. Vi hyr en herrgård och eftersom vi disponerar hela gården, inklusive hotellrummen, under vår bröllopsdag så vill dom att vi garanterar en bokning av 14 av de 18 rummen, vilket vi gått med på. Vi var lite nervösa över detta faktum då vi själva kommer att stå för kostnaden om rummen inte bokas.

När jag hörde runt bland de inbjdna så var det dock en stor entusiasm över idén att kunna stanna kvar och slippa ta taxi tillbaka till göteborg (3,5 mil). Många är dessutom långväga gäster som ändå hade behövt tagit in på hotell i stan så då kvittar det ju lite. Priset vi talar om i det här fallet är "normalt" dubbelrumspris, men det verkar dom flesta tycka är ok. För att ytterligare höja stämningen för de som övernattar så kommer vi att duka upp med för lite "efterfest" i hotellannexet. Lite gott att dricka, lite tilltugg och tillgång till musik så kan dom sitta och varva ner tillsammans medans vi smugit iväg till vår egna svit! Vi ska även se till att det närliggande Spa:et erbjuder lite fina paketpriser för dom som vill softa lite extra dagen efter!

Men till ditt problem... DOCK har vi inte räknat med att något av paren med småbarn kommer att stanna kvar. Om dom ändå vill det så är dom självklart mer än välkomna, men det finns inte med i beräkningarna.

De som vill övernatta kommer att få meddela detta i tid till oss så att vi kan räkna med de eventuella rum som vi behöver betala för själva, och slippa en obehaglig överraskning i slutändan!

• Lillie79

Ett litet tillägg... Vi har alltså inga barn med på själva bröllopet.

Svar på tråden Tror ni vännerna övernattar om vi ber om det?