• uppochhoppa

    Tror ni vännerna övernattar om vi ber om det?

    Hej!

    Vi är precis i starten av letandet av lokal och har tittat på en och har några på g. Vi ska gifta oss borgerligt, men jag vill ha allt som tillhör ett klassikt bröllop minus att gud ska vara med på festen... Vill ha en "pampig" lokal men själv kunna catera maten och handla alkohol till festen. De flesta som ska gå på festen kommer från sthlm, men vi letar mest i Södermanland.

    Har hittat en lokal som är riktigt dyr, men där det också ingår boende och övernattning för alla gäster. Vi har 86 pers på vår lista nu. Hur många tror ni vi kan räkna med stannar kvar om vi ber om det i inbjudan?

    (vi tänker då ta en övernattningsavgift om ca 350 kr per person)

    Vi planerar att avsluta med brunch o det vore så härligt att ha alla med - men det blir nästan en förutsättning för att vi ska ha råd med detta ställe. Det är också hela 8 par som har bebisar som är ca halvåret eller äldre - men vi vill ha en barnfri helg.
    tror ni vi kan räkna med dessa??? (såklart svårt för er, men om ni varit i samma situation som gäster - hur hade ni gjort?)

    Min önskan är ju att man kan känna att "klart vi är med, bebisen kan vara hos mormor o morfar i 1,5 dygn o vi kan vara med våra vänner som gifter sig" (alla är ganska nära vänner) Jag hoppas och tror att JAG själv skulle känna så - VAD kan hända på 1,5 dygn liksom??!!

    Vad tycker ni??!!
    (stor skillnad för vår budget om övernattande hjälper till så lokalhyran kommer ner mot 20 000 istället för 35!!!

  • Svar på tråden Tror ni vännerna övernattar om vi ber om det?
  • Skuggan

    Hade jag varit er så hade jag kört på det alternativet men räknat kallt med att alla med barn under året åker hem. Bättre att stå med mindre kostnader än beräknat än tvärt om.

    Jag kan säga så här. Idag när min dotter är snart 2 år så hade jag jublat för en övernattning på 350 spänn! Ett hotellrum går ju lös på mer än så i de flesta fall.

    När dottern var 1 år var vi på bröllop med övernattning, vi jublade väl inte men det kändes självklart att hon skulle klara sig med barnvakten trots att hon fortfarande delammade. (Inte som huvudföda förstås men som kvällsmys)Och, inte att förglömma, att vi skulle klara att lämna henne övernatten för det är en STOR sak om man inte gjort det förr. Mycket kan hända på 1,5 dygn.

    När hon var under året hade jag inte lämnat henne. Inte en chans. Då hade ett par timmar med barnvakt varit max. Hade det varit någon riktigt nära som gifte sig och bröllopet låg långt hemmifrån så hade jag försökt se om banvakten kunnat följa med och stanna på rummet med dottern under festen. Annars hade jag inte gått alls.

  • Skuggan

    Oj, jag kan tillägga att om jag blivit bjuden på ett barnfritt bröllop när dottern fortfarande helammade (under ca 6 månader) så hade jag avstått helt om ammande barn inte var välkomna.

  • NiVi

    Hm kan bara svara på barnfrågan och jag tror ni kan räkna bort de flesta med barn under 6 månader! Många ammar fortfarande sina barn då och kan alltså inte vara borta från sina barn i mer än några timmar, över dagen på sin höjd men inte över natten. Jag slutade amma min son väldigt tidigt (3 mån) men skulle nog inte åkt iväg så länge om det tog mig längre än 15 minuter att vara tillbaka hos honom vid kris innan han var...ja minst 10 månader. Barn under 1 år får ni nog räkna med om ni vill ha era vänner med.

  • uppochhoppa

    Denna lokal är inte så aktuell längre, däremot andra lokaler där det finns övernattning inom gångavstånd.

    Jag tycker det är larvigt att säga att de med barn under 6 månader ska räknas bort. De allra flesta barn tar nappflaska och man kan pumpa ur. Jag tror och hoppas att föräldrarna inser att just några timmar en lördag inte har någon som helst påverkan på deras barn, men mkt påverkan att välja bort vänners bröllopsfest. Det återstår att se, men jag tror att de flesta kommer att närvara, edock kanske inte övernatta. Jag har inte barn själv idag men jag hoppas verkligen att någon tar mig i örat om jag inte skulle kunna lämna till barnvakt för en kväll om nära vänner gifte sig. Man måste lyfta blicken lite och se ett större perspektiv. Bebisen är man ju med 24/7 - tror ett andrum är bra för föräldrarna!

  • NiVi

    Men nyss var det ju inte några timmar utan en heldag med övernattning som följd? Några timmar kan nog många småbarnsföräldrar komma loss men ni måste även inse att ha småbarn kan innebära en svårare problematik än man kan ana innan man varit där själv. Många barn vägrar flaska, kan inte tröstas av annat än mamma och pappa etc etc. Detta är inget konstigt utan ett helt normalt beteende i den åldern. Vissa kan lämna bort sina barn över natten från första början i stort sätt ( vi har haft den ynnesten) men vissa barn kan inte lämnas förän vid 1 års ålder. Min brors barn tex började bara för någon vecka sen att ta flaskan och han är 9 månader. Mamman har inte kunnat pumpa ur något på läääänge för att de finns en sk utdrivningsreflex som endast släppt ifrån mat till bebisen och absolut inte till en liten maskin. Mamman har alltså inte kunnat vara ifrån sin bebis i mer än 3-4 timmar innan. Det är inte ett val man gör utan ett faktum man får leva med och acceptera. Därav är ammande barn nästan alltid undantagna från barnfritt regeln. Resten är upp till er.

  • shakynose

    Fast det är inte självklart att alla KAN lämna ifrån sig en bäbis som ammar... Jag tror att man ska vara lite försiktig med att göra anspråk på en småbarnsförälders tid. Om det behövs andrum från bäbisen, ja det måste faktiskt var och en få avgöra för sig själv.

    Men jag hoppas såklart att alla dina gäster kan komma ändå!

  • uppochhoppa

    Vi kommer med all säkerhet vara på en plats där det finns möjlighet att övernatta, men självklart kan man åka hem.

    Skrev lite om detta på tråden " om barn på bröllop" också och ifrågasatte hela grejen med att inte kunna lämna bort barn några timmar för att närvara på ett bröllop.

    jag kan förstå om man inte kan pumpa ut och fortfarande ammar, då har man problem och kan kanske inte vara med hela festen igenom, men inget säger att man inte kan vara ifrån barnet några timmar. Om det skriker och vill vara med mamma och pappa främst. So what? barn kommer skrika både innan och efter den dagen också... det är i det fallet mer synd om barnvakten ämn om själva barnet tycker jag, man får knappast ett trauma av att vara ifrån sina föräldrar i fyra-fem timmar när man är 6 månader.

    Visst är det trevligt med den regeln att 2ammande är självklart undantagna från barnförbudet" - men vi vill inte ha folk som springer ifrån middagen eller sitter med babywatchern i örat hela kvällen.

    Blir det så att folk tackar nej, ja då får det stå för dem och vi får acceptera, men jag kommer inte ändra min grundinställning.

  • NiVi

    Nej det är er dag och ni ska ju ha det precis som ni vill såklart! Men lika mycket som era gäster förhoppningsvis accepterar detta utan att kalla det löjligt så får ni acceptera att vissa föräldrar avstår utan att kalla dem eller deras orsaker för löjliga. Och din inställning att barnen inte far illa av att skrika lite tyder bara på att du inte har egna barn. Man utsätter inte sin bebis för det i onödan men det kommer du kanske själv bli varse om du skaffar barn nån dag.


    uppochhoppa skrev 2010-03-20 23:34:39 följande:
    Vi kommer med all säkerhet vara på en plats där det finns möjlighet att övernatta, men självklart kan man åka hem. Skrev lite om detta på tråden " om barn på bröllop" också och ifrågasatte hela grejen med att inte kunna lämna bort barn några timmar för att närvara på ett bröllop. jag kan förstå om man inte kan pumpa ut och fortfarande ammar, då har man problem och kan kanske inte vara med hela festen igenom, men inget säger att man inte kan vara ifrån barnet några timmar. Om det skriker och vill vara med mamma och pappa främst. So what? barn kommer skrika både innan och efter den dagen också... det är i det fallet mer synd om barnvakten ämn om själva barnet tycker jag, man får knappast ett trauma av att vara ifrån sina föräldrar i fyra-fem timmar när man är 6 månader. Visst är det trevligt med den regeln att 2ammande är självklart undantagna från barnförbudet" - men vi vill inte ha folk som springer ifrån middagen eller sitter med babywatchern i örat hela kvällen. Blir det så att folk tackar nej, ja då får det stå för dem och vi får acceptera, men jag kommer inte ändra min grundinställning.
  • Houdini

    Nu har jag inga barn men jag fattar inte TS sätt att resonera.

    För dig TS förstår jag att ditt bröllop är jätteviktigt men du behöver inse att det är inte viktigare än ett barn är för en förälder någonsin. Framför allt inte ammande barn.

    Tycker du ska ta ett stort steg tillbaka och ta ett djupt andetag och försöka förstå att ditt bröllop inte är det viktigaste u världen för någon förutom dig och din blivande man.
    så slipper du bli osams med dina vänner som har barn

  • Skuggan
    uppochhoppa skrev 2010-03-20 23:34:39 följande:
    Vi kommer med all säkerhet vara på en plats där det finns möjlighet att övernatta, men självklart kan man åka hem. Skrev lite om detta på tråden " om barn på bröllop" också och ifrågasatte hela grejen med att inte kunna lämna bort barn några timmar för att närvara på ett bröllop. jag kan förstå om man inte kan pumpa ut och fortfarande ammar, då har man problem och kan kanske inte vara med hela festen igenom, men inget säger att man inte kan vara ifrån barnet några timmar. Om det skriker och vill vara med mamma och pappa främst. So what? barn kommer skrika både innan och efter den dagen också... det är i det fallet mer synd om barnvakten ämn om själva barnet tycker jag, man får knappast ett trauma av att vara ifrån sina föräldrar i fyra-fem timmar när man är 6 månader. Visst är det trevligt med den regeln att 2ammande är självklart undantagna från barnförbudet" - men vi vill inte ha folk som springer ifrån middagen eller sitter med babywatchern i örat hela kvällen. Blir det så att folk tackar nej, ja då får det stå för dem och vi får acceptera, men jag kommer inte ändra min grundinställning.
    Det finns inget bröllop i världen, inte ens mitt egna. Som skulle få mig att utsätta ett ammande barn för den otrygghet som det skapar att vara ifrån föräldrana. (Flaskmatat med för den delen om det är litet)Det ska vara en otroligt viktig händelse under den tiden för att båda jag ock sambon ska lämna ett nyfött barn. Bröllop räkanr jag inte dit. Definitivt inte någon annans bröllop.

    Mer synd om barnvakten? Barnvakten är en vuxen människa som förstår att situationen inte är på liv och död men det gör inte ett så litet barn. Det kan vara jobbigt och stressande för den vuxne men inte mer. Så ja, det kan vara ett trauma för ett litet barn även om vi vuxna förstår att det inte är så farligt.

    Alla kan dessutom inte pumpa och alla barn tar definitivt inte flaska. Dessutom är det inte alla som vill riskera ammingen (som kan förstöras om man börjar med flaska) för att kunna lämna ifrån sig sitt barn under några timmar.

    Mitt tips är att du inte framför dessa åsikter till dina vänner. Hade jag fått höra något sånt av en vän hade det provocerat mig enormt.
Svar på tråden Tror ni vännerna övernattar om vi ber om det?