• KatjaB

Tror ni vännerna övernattar om vi ber om det?

det där är ju så olika, beror ju helt på vad ni har för gäster och vad de har för ekonomi. Men de kan väl ändå åka hem och välja att inte stanna över natten om de inte vill? Eller "måste" alla stanna för att ni ska få billigare pris på lokalen?

För många blir det ju en hel del pengar, man vill köpa nya kläder, resa en bit kanske och köpa present. Då kanske det blir lite skralt i plånboken om man inte har det så fett.
    Sen kan ju folk göra som min syster o hennes sambo gjorde när de var bjudna på bröllop. Min andra syster följde med och bodde på hotellet och var bara barnvakt till lillkillen som var 3-4 månader. Så smet hon ifrån ibland för att amma. Nu vart ju det lite dyrt för dem att boka två hotellrum för att kunna lösa det så, men de ville ju gärna gå på bröllopet o hade möjlighet att göra så. Inget man kanske ska räkna med att alla gör dock

• KatjaB

Hur stora barn handlar det om? Barn på ett halvår är ändå små, och det är runt halvåret som man börjar ge smakportioner, så den mesta födan är amning eller ersättning om det är så att man inte kan amma. Om man ammar så är det inte det lättaste att pumpa ur, jag kunde amma mina barn men att ens få ihop tillräckligt med mjölk utpumpat för att vara borta 3 timmar innebar att jag fick hålla på flera veckor och pumpa, som om man inte hade fullt upp ändå och dessutom skulle ju mjölken man hade räcka till barnet varje dag. För mig kändes det aldrig värt det att pumpa ur mjölk, blev ett så stort projekt av det.

Och visserligen kanske barn inte får ett trauma av att ha fått skrika, men jag tror inte någon vettigt funtad förälder vill utsätta sitt barn för att hjärtskärande skika i flera timmar, eller som här, i ett dygn eller två. Små barn har inget tidbegrepp, så 10 minuter kan kännas som en evighet.

Visst kan man vilja ha ett barnfritt bröllop, och det vill vi också i den mån det går, men när det är så små barn så är det lite väl magstarkt att tycka att de ska lämna småttingarna hemma. Men ni känner ju era vänner bäst, och de kan ju tacka nej om det intefunkar för dem också.

Tänk bara på att hur ni lägger fram det, när man skriver på forum kan det låta hårdare än vad man kanske menar egentligen, men jag hade nog blivit lite provocerad av dina tankegångar.

• KatjaB

Tänkte bara tillägga att det är ju också stor skillnad på barn, vissa barn är det inte alls några konstigheter med om de ska vara hos barnvakt, medans andra kanske det inte funkar lika lätt med. Är det första barnet för folk så är det ju också en större grej om de inte haft barnvakt över natten tidigare.

Men enklast är ju egentligen att kolla läget med dem det gäller.

• KatjaB

ok, ja en kväll och ett eller två dygn är ju såklart skillnad.
    Nu är det ju olika för alla men våra barn hade haft barnvakt så att vi kunde käka middag eller göra nåt på tu man hand, när de var runt halvåret.

uppochhoppa skrev 2010-03-22 08:59:58 följande:
    Eftersom vi inte kommer vara på stället där övernattning är nödvändight har jag på sätt och viss släppt frågan om det handlar om ett helt dygn, vilket kanske inte ni som läser här har... ville bara klargöra att mina tankegånfar nu senaste har handlat om "för en kväll". Klart det kan låta provocerande det jag skrivit, det förstår jag med, men samtidigt tycker jag inte det är helt fel att väcka frågan. Självklart gör föräldrar allt för sina barn, men innebär det "allt" att de inte kan gå på en fest som de skulel vilja gå på för att bebisen inte kan vara med? De barn som jag har haft ynnesten att lära känna har alla kunnat lämnas bort för en kväll när de varit ett halvår, och detta för att personerna som är deras föräldrar har en sådan inställning till föräldraskapet. Ja, de är föräldrar som älskar och sätter sina barn högst, men vet att de inte far illa av att vara hos en barnvakt några timmar. Jag tror det komer bli toppen var vi än väljer att vara och jag tror och hoppas att våra vänner delar vår hyfsat okompliverade inställning till att ha barnvakt. Tack för era åsikter!
  • KatjaB

känns lite som familjeliv här nu...
    det är ju väldigt stor skillnad på hurdana barn man har, om man harft barnvakt tidigare och om man fortfarande ammar. Långt ifrån alla ammar ju vid 1 års ålder.
    Det är ju svårt att ge några generella råd, för det är ju upp till var och en hur de gör. Vår dotter fick sova borta när hon var dryga halvåret.. det gick alldeles utmärkt för henne. Däremot ringde jag hem säkert tio gånger för att verkligen förvissa mig om att de klarade sig utan mig

Svar på tråden Tror ni vännerna övernattar om vi ber om det?