• Superstarfia

oförskämt att fråga om pojkvän?

Igår fick våra gäster sina inbjudningar på posten..

idag när jag loggade in på Fejjan så har jag ett meddelande på min wall där en kompis skriver..

"tack för det underbara fina inbjudningskortet, men är det ok att jag tar med min pojkvän om han kan?"

ursäkta? frågar man det? hon har inte ens berättat att hon har en kille, jag hade inte en aning!!!

men är det ok att göra så? att bara fråga en sån sak..

vi hade skrivit ut namnet på den inbjudna på kortet.. då borde hon väl fatta??

• Svar på tråden oförskämt att fråga om pojkvän?
  • Matildes

Haha men vilken rolig brud! (ironi)

Hon är fullt insatt i hur snäv budget ni har och att ni inte kunnat bjuda alla ni vill pga det. Hon går och blir ihop med ditt ex, har vart det sen i höstas men säger ingenting till dig. Sen frågar hon om hon får ta med honom på ert bröllop.

I det ljuset är frågan faktiskt rätt så oförskämd.

• perfektionista

Håller med om att det är lite skumt om han är ditt ex, men annars tycker jag att det är ok att fråga.

Man går väl oftast i par till bröllop?

• Moirie
    Matildes skrev 2010-02-10 01:10:07 följande:
    Haha men vilken rolig brud! (ironi)Hon är fullt insatt i hur snäv budget ni har och att ni inte kunnat bjuda alla ni vill pga det. Hon går och blir ihop med ditt ex, har vart det sen i höstas men säger ingenting till dig. Sen frågar hon om hon får ta med honom på ert bröllop.I det ljuset är frågan faktiskt rätt så oförskämd.
    En ganska bisarr historia. Den där tjejen (din kompis) måste ha en väldigt fin bild av din förlåtande, accepterande, flexibla och generösa natur . Vilken komplimang att hon tog sig för att fråga med tanke på hur komplicerad bakgrunden är.
  • Lelay

Jag tycker det är roligt att TS frågar om det är oförskämt att fråga en sån fråga och sen tycker att alla som svarar nej har fel. TS verkar hemskt bestämd med sin åsikt, och jag undrar varför ens starta en tråd med en fråga man redan har bestämt sig svaret på.

Och givetvis vill jag tillägga att nej, det är absolut inte oförskämt att fråga. Det är oförskämt att ta för givet att han får komma, men det är ABSOLUT inte fel att ställa en enkel fråga. Du har all rätt i världen att säga nej, och då bör hon acceptera detta utan problem.

Och jag tycker det verkar tråkigt att din vän nu är så himla nära dig och insatt i ditt bröllop samtidigt som du inte verkar veta om vad som pågår i hennes liv. Jag vet ju naturligtvis inte om det är hon som inte berättar saker för dig, eller du som inte frågar saker om henne, men jag tycker du ska ta det lite lugnt, säga "nej, tyvärr går det inte att ta med en extra person, gästlistan är redan färdig" och sen bara vara glad över att hon har en pojkvän och att hon förhoppningsvis ändå vill fira din stora dag med dig.

• Superstarfia
    Lelay skrev 2010-02-10 11:21:53 följande:
    Jag tycker det är roligt att TS frågar om det är oförskämt att fråga en sån fråga och sen tycker att alla som svarar nej har fel. TS verkar hemskt bestämd med sin åsikt, och jag undrar varför ens starta en tråd med en fråga man redan har bestämt sig svaret på.Och givetvis vill jag tillägga att nej, det är absolut inte oförskämt att fråga. Det är oförskämt att ta för givet att han får komma, men det är ABSOLUT inte fel att ställa en enkel fråga. Du har all rätt i världen att säga nej, och då bör hon acceptera detta utan problem. Och jag tycker det verkar tråkigt att din vän nu är så himla nära dig och insatt i ditt bröllop samtidigt som du inte verkar veta om vad som pågår i hennes liv. Jag vet ju naturligtvis inte om det är hon som inte berättar saker för dig, eller du som inte frågar saker om henne, men jag tycker du ska ta det lite lugnt, säga "nej, tyvärr går det inte att ta med en extra person, gästlistan är redan färdig" och sen bara vara glad över att hon har en pojkvän och att hon förhoppningsvis ändå vill fira din stora dag med dig.
    Jag har under natten kommit fram till att det egentligen inte har nått att göra med att hon frågade om hennes kille fick följa med, utan att det visade sig vara ett av min ex... MEN våran budget är väldigt snäv och jag tror jag skulle svarat samma sak om de var en kompis som inte var tillsammans med mitt ex...

Jag startade faktiskt tråden för att se vad andra tyckte, jag måste väl få ha min bestämda åsikt även för det??
  • Petrailondon

Självklart inte fel att fråga, däremot är det helt ok att svara att inga ex pojkvanner. Men att fråga är aldrig fel.

• gonzor83

Jag tycker det är en självklarhet att gästernas respektive skall vara inkluderade i inbjudan, nya som gamla flick-/pojkvänner. Visst, ett ex är ett ex och kanske inte det roligaste att ha på sitt bröllop. Men man skall också lämna det förflutna bakom sig. Både du och han har ju uppenberligen gått vidare i era liv, bjuder man kompisen får man nog se det som ett package-deal och få med exet på köpet.

• Superstarfia
    gonzor83 skrev 2010-02-10 12:25:05 följande:
    Jag tycker det är en självklarhet att gästernas respektive skall vara inkluderade i inbjudan, nya som gamla flick-/pojkvänner. Visst, ett ex är ett ex och kanske inte det roligaste att ha på sitt bröllop. Men man skall också lämna det förflutna bakom sig. Både du och han har ju uppenberligen gått vidare i era liv, bjuder man kompisen får man nog se det som ett package-deal och få med exet på köpet.
    Ja fast hur ska man kunna bjuda nån som man inte ens visste existerade? Jag hade ingen aning om att hon hade kille, hade ja vetat det innan inbjudan skickades ut och det inte var mitt ex så hade vi fått stryka nån annan från gästlistan såklart.. men nu visste jag inget, och NEJ jag tänker inte se det som en deal, jag har gått vidare med mitt liv ja, men jag har inte glömt vad han gjort...
  • Moirie

Jag tycker du gör rätt TS. Bara för att man gått vidare så betyder det inte att man har lust att umgås med varandra igen, i synnerhet inte bjuda honom på bröllop. Att bjuda sitt ex på bröllop behöver inte automatiskt vara något särskilt sunt tecken på att man definitivt är klara med varandra. Minns med rysningar en tråd där tjejen skulle bjuda exet för att att han skulle få se henne gå längs kyrkgången med någon annan...

Om man inte kan klämma fram att man har en partner innan injudan gått ut så får man nog vara beredd på att ens partner kanske inte kan bjudas med i efterhand, av platsbrist eller pengabrist. Och jag tycker att din kompis kunde valt ett smidigare sätt att berätta för dig att hon dejtar ditt ex än precis när hon vill ha en extra inbjudan. Inte så snyggt, tycker jag. Kunde hon inte ha nämnt något innan dess? Om nu dealen är att ni alla fyra kommer umgås så kanske det inte behöver börja med ditt bröllop?

• BlackWIngedAngel

Någon här skrev att det var oförskämt att inte bjuda in folks respektive. Fast jag tycker att bröllop är väldigt speciella i de här sammanhangen. Man bjuder ju exempelvis ofta in släktingar som man inte träffar särskilt ofta.

Om gästerna har relationer som är nya tycker jag inte det är oförskämt att låta bli att bjuda dem. Och om man inte ens vet om att gästen har en relation så är den absolut för ny för att bjuda med, enligt mig.

Men att bli så upprörd känns inte riktigt hälsosamt. Visst kan man bli lite trött på folk som inte förstår att läsa namnet på kortet, men superstarfia: du får akta ditt stackars hjärta när du blir upprörd för sådana saker. Det känns som om du kommer stressa mkt innan bröllopet, om en sådan liten saker gör dig så pass upprörd...

• Superstarfia
    BlackWIngedAngel skrev 2010-02-10 13:25:55 följande:
    Någon här skrev att det var oförskämt att inte bjuda in folks respektive. Fast jag tycker att bröllop är väldigt speciella i de här sammanhangen. Man bjuder ju exempelvis ofta in släktingar som man inte träffar särskilt ofta.Om gästerna har relationer som är nya tycker jag inte det är oförskämt att låta bli att bjuda dem. Och om man inte ens vet om att gästen har en relation så är den absolut för ny för att bjuda med, enligt mig. Men att bli så upprörd känns inte riktigt hälsosamt. Visst kan man bli lite trött på folk som inte förstår att läsa namnet på kortet, men superstarfia: du får akta ditt stackars hjärta när du blir upprörd för sådana saker. Det känns som om du kommer stressa mkt innan bröllopet, om en sådan liten saker gör dig så pass upprörd...
    Absolut, ja får nog passa mitt hjärta lite.. men jag vart så pass upprörd efter att hon pressat fram att han är ett av mina ex.. hade de varit en helt vanlig kille hade ja nog inte reagerat lika mycke tror jag..
  • BlackWIngedAngel

Jag kan förstå att det blir extra känsligt. Men tänk på att det är dig själv du skadar när du blir så arg. Andas djupt och tänk på din fantastiska, kommande dag med din nuvarande partner istället! :)

• 090208

Vada, "om han kan"?? Jo, DET ar oforskamt.

Jag fick oxa sana mail, och nej dom fick inte komma. Da hade deras namn statt pa inbjudan.

• Superstarfia

Oj, hade visst fått ett mail från henne...

Hon tackar nej till bröllopet för hon tycker jag är så fånig och omogen som inte kan släppa honom acceptera låta honom komma och gå vidare..

hmm??

Nu önskar jag nästan att de ska ta slut innan osadatumet går ut å hon ringer å ber att få komma...

• Matildes

Men jisses! Bra att hon inte kommer skulle jag säga. Vad är hon för en typ egentligen?

Förklara att även om han inte hade varit ditt ex så hade han inte kunnat komma, pga det du skrivit här tidigare, begränsad budget och det.

Sen bjuder du in någon annan som ni var tvungna att sålla bort tidigare. Och ångrar hon sig sen så är det kört.

• BlackWIngedAngel

Nu, tycker jag däremot att du är i din fulla rätt att bli arg. Jag avskyr när folk bara utgår ifrån att de får ta med sina respektive, särskilt till bröllop, men även till andra mer informella tillställningar. Vi har fortfarande inte något allmänt vedertaget "plus one"-system i Sverige och en inbjudan gäller den som står på kortet och ingen annan!

Tycker också att du ska förklara att det hade varit samma sak, oavsett vem det än hade varit, så att hon vet det. Men hon hade förverkat sin inbjudan i mina ögon, även om det skulle få henne att ändra sig.

Superstarfia skrev 2010-02-10 18:52:38 följande:
    Oj, hade visst fått ett mail från henne...Hon tackar nej till bröllopet för hon tycker jag är så fånig och omogen som inte kan släppa honom acceptera låta honom komma och gå vidare..hmm??Nu önskar jag nästan att de ska ta slut innan osadatumet går ut å hon ringer å ber att få komma...
  • Moirie

Man tar sig för pannan! Får förstås tänka på att kompisen ser den där killen i ljusrosa skimmer men är det ändå så svårt att fatta att ett ex inte nödvändigtvis hör hemma på ditt bröllop? Bjud några mer lojala vänner istället!

• Oktoberbrud2010

Ja med såna vänner behöver man väl inga ovänner?!

Det är en sak att man frågar, men jag tycker snarare att det är hon som är omogen som inte kan ta att hon fick nej på sin fråga. Kanske är lika bra att hon stannar hemma! För det där mejlet var verkligen oförskämt!

Hoppas du får en fin bröllopsdag TS!

• 090208

Vilken fjant.

Helt sjukt att hon inte sagt nagot. Ville hon halla det hemligt??

Hoppas hon andrar sig, for da kan du ju bara saga nej. Hon har ju lixom redan tackat nej en gang.

Svar på tråden oförskämt att fråga om pojkvän?