• Superstarfia

oförskämt att fråga om pojkvän?

Igår fick våra gäster sina inbjudningar på posten..

idag när jag loggade in på Fejjan så har jag ett meddelande på min wall där en kompis skriver..

"tack för det underbara fina inbjudningskortet, men är det ok att jag tar med min pojkvän om han kan?"

ursäkta? frågar man det? hon har inte ens berättat att hon har en kille, jag hade inte en aning!!!

men är det ok att göra så? att bara fråga en sån sak..

vi hade skrivit ut namnet på den inbjudna på kortet.. då borde hon väl fatta??

• Svar på tråden oförskämt att fråga om pojkvän?
  • Superstarfia

eller överreagerar jag?

• Casmel

Jag tycker definitivt att du överreagerar. Brukar man inte säga "man kan inte få mer än ett nej" För min del förstår jag inte vad problemet är. Jag hade oxå frågat om jag hade haft en pojkvän som inte ni visste om innan...But that´s just me! Det hade varit en annan deal om ni vetat om pojkvännen...

• Superstarfia
    Casmel skrev 2010-02-09 17:11:43 följande:
    Jag tycker definitivt att du överreagerar. Brukar man inte säga "man kan inte få mer än ett nej" För min del förstår jag inte vad problemet är. Jag hade oxå frågat om jag hade haft en pojkvän som inte ni visste om innan...But that´s just me! Det hade varit en annan deal om ni vetat om pojkvännen...
    För mig är det otroligt oförskämt.. om ingen vet om min pojkvän skulle jag gilla läget.. Det finns ju faktiskt en anledning till varför man kanske inte kunnat bjuda alla man vill..

Blir jag bjuden på en kompis bröllop tackar jag snällt ja, utan förbehåll.. annars tackar jag nej om det inte passar mig att gå utan min pojkvän..

Jag tycker inte att jag ska behöva förklara mig inför mina gäster.. därför tycker jag det är oförskämt att fråga..
  • JollyO

Visst är det oförskämt av henne, men hon kanske helt enkelt inte vet hur man förväntas bete sig. Svara henne på fejjan att ni inte visste om att han fanns och därför inte bjöd honom. "Så svaret är nej, men vi blir jätteglada om du kommer." Typ.
    Jag tycker att du ska va glad att hon inte ringde och frågade :)

• Superstarfia
    JollyO skrev 2010-02-09 17:33:04 följande:
    Visst är det oförskämt av henne, men hon kanske helt enkelt inte vet hur man förväntas bete sig. Svara henne på fejjan att ni inte visste om att han fanns och därför inte bjöd honom. "Så svaret är nej, men vi blir jätteglada om du kommer." Typ.Jag tycker att du ska va glad att hon inte ringde och frågade :)
    jag ska skriva de till henne, vart så paff att jag skrev att jag måste prata med min blivande..
  • Matildes

Jag tycker du överreagerar. Ett bröllop för mig är något som jag hemskt gärna skulle vilja gå på tillsammans med min pojkvän. Likaså som att alla vi bjuder på vårat bröllop kommer få ta med sig sina respektive.

Jag kan förstå att ni ändå säger nej, ni verkar inte ens ha särskilt bra kontakt med den här personen om ni inte ens visste om att hon hade pojkvän. Och himla trist att bjuda folk på bröllopet som man inte ens träffat, alltså pojkvännen.

Men på vilket sätt är hon oförskämd för att hon frågar? Om hon skrivit "jag och min pojkvän kommer" så hade det varit oförskämt.

Vissa kör som vi, att självklart ska respektive följa med, oavsett om bara ena namnet står i inbjudan. Blir lättast att inte skriva med respektives namn om man inte är sambos exempelvis. Andra gör som ni, namnet på inbjudan är det som gäller. Hon kanske inte visste hur ni resonerade.

Som sagt, jag tycker det var bra att hon i alla fall frågade och inte bara tog för givet att han skulle få följa med. Vissa kör ju den stilen också.

• Superstarfia
    Matildes skrev 2010-02-09 17:49:23 följande:
    Jag tycker du överreagerar. Ett bröllop för mig är något som jag hemskt gärna skulle vilja gå på tillsammans med min pojkvän. Likaså som att alla vi bjuder på vårat bröllop kommer få ta med sig sina respektive.Jag kan förstå att ni ändå säger nej, ni verkar inte ens ha särskilt bra kontakt med den här personen om ni inte ens visste om att hon hade pojkvän. Och himla trist att bjuda folk på bröllopet som man inte ens träffat, alltså pojkvännen.Men på vilket sätt är hon oförskämd för att hon frågar? Om hon skrivit "jag och min pojkvän kommer" så hade det varit oförskämt.Vissa kör som vi, att självklart ska respektive följa med, oavsett om bara ena namnet står i inbjudan. Blir lättast att inte skriva med respektives namn om man inte är sambos exempelvis. Andra gör som ni, namnet på inbjudan är det som gäller. Hon kanske inte visste hur ni resonerade.Som sagt, jag tycker det var bra att hon i alla fall frågade och inte bara tog för givet att han skulle få följa med. Vissa kör ju den stilen också.
    Alla som vi bjuder in har bjudits in med respektive och även deras namn har då stått på inbjudan även om dom inte är sambos..

Regeln vi har är att har man en pojkvän/flickvän/sambo när inbjudan går ut är det självklart att denne ska bjudas.. annars blir man bjuden själv.. Alltså om man är officiella...

Och det var inte dom när inbjudan skickades i fredags.. ja fick ju reda på idag att hon hade en kille.. hur skulle ja kunna veta?
    Den här tjejen har jag pratat med väldigt mycke om bröllopet och andra saker och VET hur inbjudan skulle se ut..

självklart skulle vi vilja att han kommer, men vi har fått stryka nära släktingar för att våran budget inte tillåter hur många gäster som hellst och det vet hon också..

de är väl antaligen därför jag tycker hon är oförskämd eftersom hon nästan vet mer om bröllopet än min tärna gör och ändå vill ha med honom.. varför kunde hon inte berättat om honom tidigare i så fall? dom har tydligen träffats sen början av hösten..
  • passionsblomman

Rent etikettsmässigt så är det nog istället tvärtom. Det är oförskämt att inte bjuda båda i ett par.

Men vet man inte om den ena parten så är det ju inte lätt.
    Däremot har man ju chansen att säga välkommen till den personen ocksånär man får veta.

Men att hon ställer en fråga-som ju faktiskt är fri att besvara med ja eller nej, är väl inte oförskämt? Det är ju inte samma sak som ett krav.

Men tänk om ni tyckt att hon självklart skulle ha honom med sig, och hon inte frpgat utan tagit för givet att han inte fick komma. Vilken onödig grej det skulle blivit.

Så oförskämt, nej. Obekvämt för dig att säga nej -ja det förstår jag däremot om det känns.

• Superstarfia
    passionsblomman skrev 2010-02-09 17:59:03 följande:
    Rent etikettsmässigt så är det nog istället tvärtom. Det är oförskämt att inte bjuda båda i ett par.Men vet man inte om den ena parten så är det ju inte lätt.Däremot har man ju chansen att säga välkommen till den personen ocksånär man får veta.Men att hon ställer en fråga-som ju faktiskt är fri att besvara med ja eller nej, är väl inte oförskämt? Det är ju inte samma sak som ett krav.Men tänk om ni tyckt att hon självklart skulle ha honom med sig, och hon inte frpgat utan tagit för givet att han inte fick komma. Vilken onödig grej det skulle blivit.Så oförskämt, nej. Obekvämt för dig att säga nej -ja det förstår jag däremot om det känns.
    ja att man enligt etiketten ska bjuda båda i ett par vet vi mycket väl och det har vi gjort.. grejen är att om hon haft kille hade hon inte heller blivit bjuden eftersom vi har VÄLDIGT snäv budget som går igen på håret..

som jag skrivit tidigare har jag fåt styrka alla mina mostrar och morbröder till förmån för några få vänner...
  • Matildes

Ja men då kan jag förstå att du tycker hon är oförskämd! Jag antog bara att ni inte hade så bra kontakt i och med att du inte visste. Skumt att hon inte berättat nåt om honom! Bara det är ju nästan lite oförskämt :P

Svar på tråden oförskämt att fråga om pojkvän?