• Superstarfia

oförskämt att fråga om pojkvän?

Igår fick våra gäster sina inbjudningar på posten..

idag när jag loggade in på Fejjan så har jag ett meddelande på min wall där en kompis skriver..

"tack för det underbara fina inbjudningskortet, men är det ok att jag tar med min pojkvän om han kan?"

ursäkta? frågar man det? hon har inte ens berättat att hon har en kille, jag hade inte en aning!!!

men är det ok att göra så? att bara fråga en sån sak..

vi hade skrivit ut namnet på den inbjudna på kortet.. då borde hon väl fatta??

• Svar på tråden oförskämt att fråga om pojkvän?
  • CeKe

Mmm, jag tycker också att du överreagerar. Typ den enda regel jag anser man kanske borde att följa när det gäller gäster, är väl att bjuda med respektive... Vi har också fått reda på nya flick/pojkvänner till gäster och då har vi varit de första att säga att de självklart får ta med respektive (om de fortfarande är ett par i sommar). Jag menar, håller de fortfarande ihop i sommar, är det ju ett seriöst förhållande och då skulle jag tycka det kändes konstigt att inte låta personen få ta med sig sin respektive.

• Superstarfia
    Matildes skrev 2010-02-09 18:03:12 följande:
    Ja men då kan jag förstå att du tycker hon är oförskämd! Jag antog bara att ni inte hade så bra kontakt i och med att du inte visste. Skumt att hon inte berättat nåt om honom! Bara det är ju nästan lite oförskämt :P
    Haha eller hur.. fast de kan nog bero på att de visade sig vara ett av mina ex.....

och allvarligt talat hade ja nog inte kännt mig bekväm med att ha honom på mitt bröllop heller.. ;)
  • Superstarfia
    CeKe skrev 2010-02-09 18:03:55 följande:
    Mmm, jag tycker också att du överreagerar. Typ den enda regel jag anser man kanske borde att följa när det gäller gäster, är väl att bjuda med respektive... Vi har också fått reda på nya flick/pojkvänner till gäster och då har vi varit de första att säga att de självklart får ta med respektive (om de fortfarande är ett par i sommar). Jag menar, håller de fortfarande ihop i sommar, är det ju ett seriöst förhållande och då skulle jag tycka det kändes konstigt att inte låta personen få ta med sig sin respektive.
    ja självklart hade de varit ok med nytillkommna pojk/flickvänner.. OM man hade haft en budget som tillåter det.. då våran kuvertavgift ligger på 1500kr/person så funkar det faktiskt inte.. hur mycke ja än skulle vilja.. OM han inte varit mitt ex.. ;)
  • KatjaB

Tycker nog att du överreagerar rätt så rejält. Visst kunde ju hon ha kläckt ur sig att hon träffat någon tidigare men att hon frågar är ju inte ett krav på att hennes kille ska få komma, ellerhur? Om hon nu inte uppfattat att ni har en ansträngd budget och inte kan bjuda alla, så är det väl bara att säga det nu. Visst kan det vara lite småjobbigt att säga nej till folk, men jag förstår faktiskt inte vad problemet är

• stellastella

Tja, jag tycker nog att du överreagerar en smula.
    Tycker det är schysst att hon frågar och inte bara tackar ja VI kommer och som flera skrivit är en fråga en fråga och ingenting annat. Tänk också på att egentligen finns det inga dumma frågor bara dumma svar

Sen är det inte heller säkert alla kan alla dessa etikettsregler som man blir en fena på här på bröllopstorget

Jag hade mycket väl kunnat frågat samma sak om jag visste att min pojkvän var okänd hos brudparet och då hade jag accepterat ett nej. Då man inte vet förutsättningarna hos brudparet så kanske att det finns möjlighet för en gäst till.

• Superstarfia

ja, jag tycker iaf att det är oförskämt och pinsamt att man ens frågar.. det är ett privilegium att bli bjuden på ett bröllop, och då tycker jag det bara är pinsamt att ringa och fråga...

Det hade varit en annan sak om jag visste att hon hade kille och inte bjöd honom.. men så var det ju faktiskt inte..

• Kharma

Som det ser ut idag med skiftande konstellationer får man nog ta att frågan kommer.

Tycker det är bra att hon frågar; frågar man inte får man inget veta.
    Hon frågar om det är OK, det är bara att säga nej om det inte passar, eller hur? Hon vet förmodligen vad kuvertavgiften ligger på och har trots det frågat om det är OK med en till.

"Ja självklart hade de varit ok med nytillkommna pojk/flickvänner.. OM man hade haft en budget som tillåter det.. då våran kuvertavgift ligger på 1500kr/person så funkar det faktiskt inte.. hur mycke ja än skulle vilja.. OM han inte varit mitt ex.. ;)"

Här har du väl svarat på din egen fråga?
    Du vill inte att någon fler kommer. Eller är det godtyckligt?
    Ett ex verkar visst välkommet.. finns budgeten då?

• KatjaB

Det är ju ett privilegium att ha vänner som vill vara med och fira er dag med er också, icke att förglömma

Superstarfia skrev 2010-02-09 19:19:21 följande:
    ja, jag tycker iaf att det är oförskämt och pinsamt att man ens frågar.. det är ett privilegium att bli bjuden på ett bröllop, och då tycker jag det bara är pinsamt att ringa och fråga...Det hade varit en annan sak om jag visste att hon hade kille och inte bjöd honom.. men så var det ju faktiskt inte..
  • Superstarfia
    Kharma skrev 2010-02-09 19:20:34 följande:
    Som det ser ut idag med skiftande konstellationer får man nog ta att frågan kommer.Tycker det är bra att hon frågar; frågar man inte får man inget veta.Hon frågar om det är OK, det är bara att säga nej om det inte passar, eller hur? Hon vet förmodligen vad kuvertavgiften ligger på och har trots det frågat om det är OK med en till."Ja självklart hade de varit ok med nytillkommna pojk/flickvänner.. OM man hade haft en budget som tillåter det.. då våran kuvertavgift ligger på 1500kr/person så funkar det faktiskt inte.. hur mycke ja än skulle vilja.. OM han inte varit mitt ex.. ;)"Här har du väl svarat på din egen fråga?Du vill inte att någon fler kommer. Eller är det godtyckligt? Ett ex verkar visst välkommet.. finns budgeten då?
    Nu har du missförstått mig lite.. Han ÄR mitt ex och för den sakens skull är han inte välkommen.. men även om han inte varit det hade inte budgeten tillåtit det..
Svar på tråden oförskämt att fråga om pojkvän?