• Ore

Vi fortsätter blanda och ge

I över tre år har det diskuterats i denna tråden (och de allra flesta har alltså hunnit gifta sig och även fira några bröllopsdagar). Mycket har vi hunnit prata om, men vi är långt ifrån klara, och en del ämnen återkommer vi ständigt till.

En stor del av tråden handlar om barn, vi väntar med spänning på de barn som ska födas, och vi hoppas på många flera plus eller andra former av barnbesked

Men även om barn är en helt underbar del i livet, så är de inte allt. Vi är även duktiga på inredning, alkoholhaltiga och icke alkoholhaltiga drycker, bakning, blommor, husdjur, resor, fäktning, shopping, blygdläppsklämmor, nypåhittade svordomar, kontorsstolsrace och mycket annat. Så här gäller det att vara beredd på det mesta, från högt till lågt, och allt som oftast i ett rasande tempo!

Även om vi är ett väl sammansvetsat gäng, som gärna träffas även IRL, så finns det alltid plats för fler. Den obligatoriska presentationen som vi "kräver" är skostorlek, favoritchoklad, ungefär var i landet man bor och hur det står till på barnfronten (antal barn man har, hur långt gången man är i graviditet eller hur länge man försökt bli gravid).

Förra tråden landade på över 10 000 inlägg, så nu satsar vi mot 11 000 eller mer!

Skål för våra fortsatta diskussioner

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 18:45
    Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3582689.html

• Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge
  • Tinga

passionsblomman skrev 2010-02-16 15:06:19 följande:

Tinga igen, hur har förresten dina småtalibaner skött sig på matfronten sista dagarna? Ska jag komma och spänna ögona i de eller tuggar de och sväljer nåt?Sorry om jag petar i det du helst kanske inte vill tänka på mer än du redan gör...säg till om jag ska hålla kalffen om mat-träsket!
    Tack för att du frågar; jag har inga problem att prata om det.

Puff har skött sig bra, faktiskt; på dagis har de slutat att ge honom näringslösning, för de tycker att han äter tillräckligt ändå, vilket är ett fantastiskt framsteg. Ibland önskar man att man kunde vara en fluga på väggen och se hur det verkligen går till på daigs, för så bra äter han inte alls hemma. Men det har gått lite framåt hemma också; han äter turkisk yoghurt med kanel och lite socker till frukost, och det funkar mycket bättre än gröt. Faktum är att han numera t o m gapar lite, åtminstone i början, innan den värsta hungern är stillad.

Piff är däremot ett sorgebarn; han äter i princip ingenting på dagis, och vi sondar säkert 80% av maten hemma. Om ett par veckor ska vi prova att köra en "kur" en helg, då vi bara sondar på kvällen, men på dagen får han äta (eller inte äta) så mycket han vill. Tidigare har det fått igång ätandet efter en period med mycket sondande, så vi hoppas att det kan funka igen.
  • passionsblomman

Hejja Puff! *viftar frenetiskt med armarna*

Gud vad skönt! Och att vilja se hur de egentligen gör på dagis, det kvalar nog in på tämligen normalt för de allra flesta.

Min son har alltid vägrat ta ost så jag har helt enkelt sagt att "jaja NÅN liten grej har väl alla de inte gillar bara"...

...Ända tills han för två år sedan sa "nä ost gillar jag bara på dagis" Grundlurad alltså!

Men lilla Piff då! Kom igen nu Piffen! Kan du inte bli lite inspirerad av brorsan?

• fru AM

Kan meddela att Hektor matvägrar sedan ett par dagar. Det började med lunchvägran förra veckan och har nu eskalerat till middagsvägran också. Vill bara ha frukostgröt med fruktpuré, mellanmålsfruktpuré samt välling. Inga tänder på G. Mysterium.

• fru AM

PB: du kan väl komma och spänna ögonen i honom istället?

• BrudSommar2006

Tinga, vad skönt om det skulle lösa sig med en av dem med maten så ni "bara" har en som är besvärlig med ätandet. Hoppas också att er kur framöver får igång ätandet på Piff också. Det är så märkligt, för mig känns det som anorexi för småbarn. Har aldrig insett att det kan vara så besvärligt.

Jag försökte få med Iris upp tillsängen men hon ville inte och nu somnade hon i saccosäcken istället. Hade varit bättre om jag ansträngt mig mer men jag var inte säker på att hon verkligen behövde sova. Jag hade uppenbarligen fel och det borde jag ha förstått. Igår somnade hon tre och jag fick inte upp henne förrän tio i sex, ändå somnade hon strax efter åtta som vanligt, hon är verkligen trött efter dagis, trots korta dagar.

• Mrs  B

AM
    Malte matvägrade på lagad mat (lunch och middag) i 1 1/2 månad och då var han ca 14 månader. Åt bara gröt och smörgås.

• BrudSommar2006

Men vilken besvärlig liten Hektor! Vad har han nu hittat på tro. Iris äter inte så mycket mat hemma, mest smörgås, men hon äter på dagis så jag tycker inte att det gör så mycket.

Det är svårt att hitta saker som hon tycker om. Rökt lax åt vi härom dagen efter att Tinga skrivit om det här, dock ingen romsås till Iris för det skulle hon aldrig äta. Laxen tyckte hon däremot var jättegod lustigt nog för hon äter inte så mycket vanlig laxkotlett även om hon aldrig sagt att hon inte tycker om.

• passionsblomman

JA! Det kan jag!

*tränar på Blicken för mig själv*

fru AM skrev 2010-02-16 15:58:44 följande:

PB: du kan väl komma och spänna ögonen i honom istället?
  • fru AM

När Hektor trilskas med maten tar jag genast tillfället i akt och klandrar mig själv för att jag ger honom burkmat. Har fått för mig att han nu istället vill ha hemlagad mat och äta själv lite mer (sitta och plocka med potatisbitar typ). Han har helt enkelt tröttnat på att matas med burkmat. Vad tror ni? Idag vid lunchen var det inte bara så att han knep ihop munnen - han spottade dessutom ut det lilla jag hade lyckats få in och såg ut som om han skulle kräkas.

Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge