• Kråke

    Efternamn

    Vet inte vad vi ska ta för efternamn.
    Min blivande man vill inte ta mitt efternamn.
    och jag har ett väldigt spec efternamn det är bara våran familj som heter det, eftersom de är ett taget namn.
    Vill gärna att vi ska ha samma efternamn, tycker det hör som till.

    Funderade ett tag på att behålla mitt och ta hans oxå men då blir det 2 långa namn och de passar inte ihop.
    Vill ju inte heta olika heller.
    barnen har 3 namn och 2 efternamn på det blir lite mycker tycker jag..

    Vet att min mor kommer säga emot om jag inte har kvar vårat namn, vet att det är jag som ska bestämma det och inte hon men men..

    Hur har ni bestämmt vilket efternamn ni ska ha?
    Vanligaste är väl att ta mannens =)

  • Svar på tråden Efternamn
  • Thinkerbelle

    Ååå... Jeg tar min m2b's etternavn, og gleder meg til å hete det samme som han!
    Vi har begge spesielle etternavn, men jeg har alltid tenkt at jeg skal ta min manns navn, og siden han har et fint etternavn, så stör det meg ikke det minste:)

  • Lyckliga013bruden

    Jag ska byta till min bm efternamn, vi har båda "egna" släktnamn. Jag har väl alltid tänkt byta men det känns lite konstigt och roligt att få ett nytt namn. Utmaningen blir att komma ihåg att man bytt och att lära sig skriva hans efternamn snabbt och snyggt till alla kvitton och papper man skriver under

  • Per och Sara

    Det är ju det som är problemet, ingen av oss vill ha kvar sitt namn överhuvudtaget.. Jag vill ha hans namn och han mitt, och då funkar det ju inte riktigt heller att ha kvar ett som mellannamn.
    Näe, jag förstår inte heller varför man vill ha ett ovanligt namn, jag vill ju inget hellre än att ha ett begripligt efternamn, men min sambo förknippar sitt med lite jobbiga saker i släkten så han vill gärna byta bort det.


    Imma skrev 2009-11-30 14:20:31 följande:
    Som jag skrev var det precis samma "dilemma" som vi hade och vi bestämde oss för det vanligare namnet (mitt) för att det är fint och lätt att använda samt internationellt gångbart även om det är relativt vanligt. Ni kan inte båda byta med varandra samtidigt, utan måste bestämma er för en person som byter till den andres namn (om ni inte behåller era egna namn). Den ena parten kan ju även välja att behålla sitt ursprungliga namn som mellannamn.Jag förstår faktiskt inte riktigt den här hetsen med att ens efternamn ska vara så ovanligt som möjligt, men det är jag det. Per och Sara skrev 2009-11-20 18:06:34 följande:
  • Imma

    Ni kanske kan hitta ett gammalt släktnamn som ni kan byta till, eller skapa ett helt nytt. Då får ju båda byta samtidigt som ni får möjligheten att skapa nya minnen att förknippa med efternamnet.

    Per och Sara skrev 2009-12-04 08:54:47 följande:


    Det är ju det som är problemet, ingen av oss vill ha kvar sitt namn överhuvudtaget.. Jag vill ha hans namn och han mitt, och då funkar det ju inte riktigt heller att ha kvar ett som mellannamn. Näe, jag förstår inte heller varför man vill ha ett ovanligt namn, jag vill ju inget hellre än att ha ett begripligt efternamn, men min sambo förknippar sitt med lite jobbiga saker i släkten så han vill gärna byta bort det.
  • anne på grönkulla

    Men byt till ett gemensamt då?

    Per och Sara skrev 2009-12-04 08:54:47 följande:


    Det är ju det som är problemet, ingen av oss vill ha kvar sitt namn överhuvudtaget.. Jag vill ha hans namn och han mitt, och då funkar det ju inte riktigt heller att ha kvar ett som mellannamn. Näe, jag förstår inte heller varför man vill ha ett ovanligt namn, jag vill ju inget hellre än att ha ett begripligt efternamn, men min sambo förknippar sitt med lite jobbiga saker i släkten så han vill gärna byta bort det.
  • BMTS

    Vi har inte bestämt oss. Ingen av oss vill egentligen byta till den andras efternamn och ingen av oss vill lägga till den andras efternamn och ha två... Jag kan tänka mig att byta om vi byter namn båda två, alltså ta ett namn som är helt nytt för oss båda, men min blivande man har egentligen ingen lust att byta namn överhuvudtaget. Kommer vi inte överens om något annat så blir det med andra ord att vi behåller våra nuvarande namn och heter olika.

  • FramtidaFruSandberg
    BMTS skrev 2009-12-04 14:49:31 följande:
    Vi har inte bestämt oss. Ingen av oss vill egentligen byta till den andras efternamn och ingen av oss vill lägga till den andras efternamn och ha två... Jag kan tänka mig att byta om vi byter namn båda två, alltså ta ett namn som är helt nytt för oss båda, men min blivande man har egentligen ingen lust att byta namn överhuvudtaget. Kommer vi inte överens om något annat så blir det med andra ord att vi behåller våra nuvarande namn och heter olika.
    Det funkar ju det med, men jag förstår tanken bakom att vilja heta samma sak (vill själv det men vill inte heta hans efternamn och han vill inte heta något annat än sitt efternamn). jag håller på och intalar mig själv att man inte är mindre gift bara för att man inte har samma efternamn
  • Per och Sara

    Jo vi har också tänkt i de banorna! Men himla knepigt att komma på ett helt nytt namn som inte finns och som låter bra! Eller så har vi bara för dålig fantasi, hehe
    De "närmaste" släktnamnen är inget som direkt lockar, men man kan ju leta lite längre bak och se om det finns något fint där!


    Imma skrev 2009-12-04 09:16:58 följande:
    Ni kanske kan hitta ett gammalt släktnamn som ni kan byta till, eller skapa ett helt nytt. Då får ju båda byta samtidigt som ni får möjligheten att skapa nya minnen att förknippa med efternamnet.Per och Sara skrev 2009-12-04 08:54:47 följande:
  • Malin och Joel

    Vi velade väldigt länge. Ville heta samma men ingen av oss ville ta den andres namn. Letade efter ngt fint släktnamn hos ngn men mitt efternamn det bara min släkt som heter så jag ville ju helst ha ngt lika ovanligt... Nu har vi iaf kommit fram till att jag ska lägga till hans efternamn som mellannamn, och han ska ta mitt efteramn och lägga till sitt efternamn som mellannamn också.

  • kullaberg

    Malin och Joel skrev 2009-12-04 15:33:33 följande:


    Vi velade väldigt länge. Ville heta samma men ingen av oss ville ta den andres namn. Letade efter ngt fint släktnamn hos ngn men mitt efternamn det bara min släkt som heter så jag ville ju helst ha ngt lika ovanligt... Nu har vi iaf kommit fram till att jag ska lägga till hans efternamn som mellannamn, och han ska ta mitt efteramn och lägga till sitt efternamn som mellannamn också.
    Får man göra så? Jag har för mig att det bara är en som får ta den andras namn som mellan-namn. Tänkte bara att det kan vara värt att kolla upp innan ni har fastnat för något som kanske inte är möjligt enligt namnlagen.
  • Imma

    Nej, så kan man inte göra. Jag vet att det finns något krångligt sätt att ta sig runt det där om båda vill ha två efternamn (dvs ett efternamn och ett mellannamn), men det är lite tidskrävande med många turer.

    Går säkert att googla på hur man gör.


    kullaberg skrev 2009-12-04 16:07:53 följande:
    Malin och Joel skrev 2009-12-04 15:33:33 följande:
    Får man göra så? Jag har för mig att det bara är en som får ta den andras namn som mellan-namn. Tänkte bara att det kan vara värt att kolla upp innan ni har fastnat för något som kanske inte är möjligt enligt namnlagen.
  • Superstarfia

    Man kan faktiskt behålla sitt namn...

    min sambos bror har sitt släktnamn, och hans fru har sitt..

  • Skogshumla

    Per och Sara:
    Ni vet det säkert, och det är nog nån mer som skrivit det redan, men ändå, ett tips : www.prv.se (patentverket). Där kan man leka med efternamn som ingen heter än, pyssla med förled och slutled och så. Himla praktiskt och kul faktiskt : - )

  • Per och Sara

    Jo vi fick höra om det för ett tag sen och har försökt komma fram till nåt som känns rätt för oss båda, men tack ändå! Det är en väldigt bra tjänst de har ordnat, men det är ju lite pyssligt!


    Skogshumla skrev 2009-12-08 15:16:25 följande:
    Per och Sara: Ni vet det säkert, och det är nog nån mer som skrivit det redan, men ändå, ett tips : www.prv.se (patentverket). Där kan man leka med efternamn som ingen heter än, pyssla med förled och slutled och så. Himla praktiskt och kul faktiskt : - )
  • Lelay

    Gah, det är sà jobbigt, detta. För honom är det däremot viktigt att vi heter samma, och han vill gärna ha kvar sitt skottska klan-namn. Jag vill absolut inte byta namn och hatar dubbelnamn och sànt. Det spelar ingen roll hur vanligt, ovanligt, fint eller fult det är, mitt namn är en del av min identitet, det är jag. Dessutom gör jag karriär i mitt namn, ingen kommer veta vem jag är om jag byter, det finns liksom inget spàr av den där nya personen man blir. För mig spelar det ingen roll vad vàra framtida barn heter i efternamn, de kan gärna ha hans namn. Men jag vill vara den jag alltid varit, jag vill inte byta namn mitt i livet, känns inte hela den grejen töntig? Fast töntigast av allt màste nästan vara att hitta pà nya namn, typ Löfengrip à la Blondinbella...

  • Sebastiána
    Superstarfia skrev 2009-12-04 16:16:20 följande:
    Man kan faktiskt behålla sitt namn...min sambos bror har sitt släktnamn, och hans fru har sitt..
    Jag tänker absolut behålla mitt efternamn. Det känns som en del av min identitet och OM jag skulle byta efternamn skulle jag absolut inte ta min BM:s som är ett av Sveriges vanligaste och tråkigaste namn medan mitt är mer ovanligt. Man är ju lika mycket gift ändå.

    Det här med att kvinnan tar mannens namn är en liten kort parantes i historien. Tidigare behöll båda sina namn = da hade sina fäders namn.
  • MieNaythea

    Här tar bm mitt efternamn. Mitt är kortare men bara något ovanligare är hans efternamn. Han har valt att ta mitt för att han helt enkelt är sugen på att heta något nytt, och för att han av någon anledning idoliserar det mesta som har med mig att göra ;)

    Egentligen vill jag ta min farmors flicknamn, men min blivande make tycker att det namnet är för pompöst.

    För min del känns det smickrande att han vill ta mitt namn. Jag har alltid trott att jag skulle bli den som bytte efternamn, men jag ska inte klaga. Det här blev ju så mycket enklare helt plötsligt :)

  • brud2011

    Vi funderade på att ta ett gammalt släktnamn men nu har vi enats om att bilda ett helt nytt efternamn i stället, känns helrätt för oss!

Svar på tråden Efternamn