• Kråke

Efternamn

Vet inte vad vi ska ta för efternamn.
    Min blivande man vill inte ta mitt efternamn.
    och jag har ett väldigt spec efternamn det är bara våran familj som heter det, eftersom de är ett taget namn.
    Vill gärna att vi ska ha samma efternamn, tycker det hör som till.

Funderade ett tag på att behålla mitt och ta hans oxå men då blir det 2 långa namn och de passar inte ihop.
    Vill ju inte heta olika heller.
    barnen har 3 namn och 2 efternamn på det blir lite mycker tycker jag..

Vet att min mor kommer säga emot om jag inte har kvar vårat namn, vet att det är jag som ska bestämma det och inte hon men men..

Hur har ni bestämmt vilket efternamn ni ska ha?
    Vanligaste är väl att ta mannens =)

• Svar på tråden Efternamn
  • Saphira

hmm... intressant diskussion. Själv har jag tagit min mans namn trots att det är vanligare än vad mitt namn var. Uttalet är det lite si och så med. Människor gör ungefär som för dig Bouvin, hittar på ett uttal som låter snitsigt. Efernamnet är ursprungligen franskt, men mannen är amerikan och därför har det blivit amerikaniserat.

Vi diskuterade att hitta på ett eget namn då vi inte är så traditionsbundna och namnet skulle fungera i två kulturer. Men till sist så blev det hans namn då det är mer praktiskt i USA och fungerar trots allt finfint i Sverige.

• Plutten2010

Vi har samma problem.. Vi vill heta samma sak MEN jag vill ha kvar mitt namn eftersom vi bara är 13 st i Sverige som heter det. Dock har min kusin samma förnamn som min m2b så av 14 personer skulle då två stycken heta exakt samma sak..

M2b´s namn är dock inte supervanligt heller men det är kanske runt 1200 st som heter som han gör. Jag kan nog tänka mig att lägga till något av namnen som mellannamn men sen vill han inte att våra ev barn ska ha dubbelnamn så då måste vi ändå bestämma oss vilket som ska "föras vidare".. *puh*

En aktuell lösning är att vi bygger vårt eget efternamn men vi får se hur det går.. =)

Fortsättning följer.... ; )

• Imma

Som jag skrev var det precis samma "dilemma" som vi hade och vi bestämde oss för det vanligare namnet (mitt) för att det är fint och lätt att använda samt internationellt gångbart även om det är relativt vanligt.

Ni kan inte båda byta med varandra samtidigt, utan måste bestämma er för en person som byter till den andres namn (om ni inte behåller era egna namn). Den ena parten kan ju även välja att behålla sitt ursprungliga namn som mellannamn.

Jag förstår faktiskt inte riktigt den här hetsen med att ens efternamn ska vara så ovanligt som möjligt, men det är jag det.

Per och Sara skrev 2009-11-20 18:06:34 följande:

Sug på den här då! Jag har ett ovanligt krångligt namn som jag alltid får stava och uttala för folk. Min sambo har ett fint namn som inte är supervanligt men ändå enkelt. Jag vill ta hans namn, men han tycker vi borde ta mitt namn för att det är unikt. Så vad ska vi göra? Ska jag byta till hans och han till mitt?? Får man ens göra så?
  • Hemlig2009

Vår diskussion hemma innan bröllopet var att min mans namn var så himla långt. Hans pappa är från Portugal och har dubbelnamn (Andrade de Spinola). Efter samtal till Skatteverket och deras utlandsavdelning (typ) så fick jag vet att jag kunde välja om jag ville ta hela eller bara den sista delen. När min man hörde detta så tyckte han att det viktiga var att vi heter samma så efter fler samtal till Skatteverket fick vi veta att han fick lov att plocka bort första delen han också.

Så nu heter vi samma (de Spinola). Stava det får jag göra varje gång men jag får också höra att det är fint.

• Waldekranz

Vi kommer ta mitt (kvinnans) namn; Waldekranz

• Cylt

Jag kommer behålla mitt efternamn, främst av för att min son heter det. Min kille står i valet och kvalet om han ska byta, han håller på och provsitter/provhoppar den nya namnkombinationen, men det lutar nog åt att han behåller sitt - vi får se!

• Kråke

Vi har nu i tankarna att jag ska ta mitt som mellannamn och killen som efternamn och att barnen får behålla mitt efternamn då vi ändå bara är 8 i sverige som heter de..

Blir de konstigt om barnen heter ex Berg
    Om min kille Sparv
    och jag Berg sparv
    (inte våra rikitgta namn) =)

Eller så byter vi alla till Killens "Sparv"
    gud så jobbigt detta är.

Tycker inte det är så viktigt att ha ett ovanligt namn men de känns ändå som om man "måste" ha kvar det.. spec entligt min mamma! fast nu är de ju jag som bestämmer. =)

• Yavannakémentari

Jag älskar mitt efternamn, det är ovanligt + att det t.o.m har en en väg här i Lund uppkallad efter min släkting :)

Min fästmans namn är fint, väldigt vanligt (inte -son) men fint. Han får göra precis hur han vill, jag kommer behålla mitt namn och det är även det namn som våra barn kommer att få.

• BrideBecks

Hos oss blir det mitt efternamn. Dels är det ovanligt och dels så har det en historia som jag är mycket stolt över.
    Min m2b har ett vanligt -son efternamn vilket är mycket vanligt. Dock hade det också en historik och han är den sista som kan föra namnet vidare, men efter tillstånd från hans farmor så blir det mitt efternamn.
    För oss är det självklart att ha samma efternamn, det visar att vi höra ihop och dessutom är det mer praktiskt för framtida barn.

• ClaraH

Han kommer att ta sin mammas namn (som är hennes flicknamn) och jag kommer sedan att ta hans. Han kommer att ha kvar sitt nuvarande efternamn som mellannamn eftersom han är känd i branschen som det.

Svar på tråden Efternamn