• Cltsp

    50-tals temat rullar vidare

    Halloj! Den gamla tråden var stängd så jag tog initiativet till en ny! :) Här kommer alla länkar igen som fanns i den gamla tråden

    Gamla trådar
    www.brollopstorget.se/Forum-1-73/m2809557-1.h...
    www.brollopstorget.se/Forum-1-73/m2999449-1.h...
    www.brollopstorget.se/Forum-1-73/m3116199-1.h...
    www.brollopstorget.se/Forum-1-73/m3219206-1.h...

    Kläder och accesoarer
    daddyos.com
    www.gojane.com/
    www.stopstaring.com
    www.sivletto.com
    www.madmanclothing.com
    www.8ballwebstore.com/
    www.vivienofholloway.com/
    www.stephaniejamescouture.com/
    www.bluevelvetvintage.com
    candyanthony.com
    www.dollycouture.net
    www.angelinas.se
    www.unique-vintage.com/index.php

    Gör ditt eget flor
    madebymaryann.blogspot.com/2008/04/birdcage-v...
    www.myonlineweddinghelp.com/bride/accessories...

    Frisyrer
    www.lphouse.com/hairstyles-1950s.htm
    static.howstuffworks.com/gif/marilyn-monroe-1...
    www.unveiledbridaldesigns.com/index.html
    starshipaurora.com/images/marilyn_monroe.jpg
    community.livejournal.com/vintagehair/

    Make up
    therezz.blogg.se/2008/november/face-stockholm...

    Trycksaker
    www.dafont.com
    www.fontspace.com/category/1950s
    www.papermaze.se (klicka på omonterade stämplar och sedan stampinback)
    www.coverbrowser.com/bubbler
    www.yearbookyourself.com

    Bilar
    www.bfm.nu/sok.htm

    Mat
    www.skonahem.com/inredning/dukning-mat/rockab.../

    Inspiration
    www.wedsmack.com/2007/08/super-sweet-50s-styl...
    www.flickr.com/photos/13174319@N00/295877771/in/pool-60677509@N00
    www.artoflove.com/blog/weddings/jessica-jason.../
    offbeatbride.com

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-30 11:40
    www.thevintageweddingdresscompany.com/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-10 10:38
    50s-style-wedding.blogspot.com/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-18 21:55
    offbeatbride.com/tag/rockabilly-wedding

  • Svar på tråden 50-tals temat rullar vidare
  • Cltsp

    Hittade en sådan underbar sida som gör flor! Företaget finns i USaA så det kan ju bli ganska dyrt att beställa därifrån. Det skadar ju dock inte att få lite inspiration därifrån. Jag vill gifta mig igen så jag kan ha hennes fantastiska flor! ;D

    www.unveiledbridaldesigns.com/index.html

  • ActDontTalk

    Hej!
    Jag hoppar gärna in i den här tråden! Jag och min m2b ska gifta oss i maj, och ska gå in ganska hårt för att få till ett 50tals tema på den stora dagen. Min klänning och hans kostym, men även festen, inbjudningskorten, dukningen osv.

    I helgen har jag suttit och pysslat med inbjudningskorten, som ska vara ett omslag till en vinylskiva i singelformat (bild på framsidan finns i galleriet)

    Hur går det för er andra?

  • Cltsp

    Hej! kul med någon ny som kikar in här, jag tror de flesta som hänger i denna tråd är gifta nu...

    Jag kikade på ea inbjudningskort, vad fina! Ska korten ligga i omslaget?? Eller ska det vara en skiva med text på?

    Vart ska ni gifta er? kyrka eller borgerligt? Berätta mera :)

  • ActDontTalk

    Tack!
    Tanken är att vi ska köpa på oss vinylskivor på second hand och att vi ska göra nya omslag/hållare till skivorna. Jag har ritat upp en mall i illustrator och photoshop som jag sen ska skriva ut och klippa och klistra ihop. Själva inbjudningen står på baksidan av omslaget. Tänkte göra det så likt ett skivomslag som möjligt, men har inte klurat ut hur det ska se ut riktigt än. Haha, låter det väldigt luddigt nu?

    Vi ska gifta oss borgerligt och hade först tänkt att bara göra det lite snabbt på några minuter och sedan lägga krutet på festen. Men ju mer man funderar desto mer sugen blir man på att ordna en personlig cermoni. Det är så svårt bara när man inte har några duktiga solister eller liknande i sin närhet. Hur har ni gjort?

    Cltsp - jag har också funderat på att fixa bordsplaceringen med filmisar, hur har lade du upp den biten? fick man ta sig sitt kort och sedan sätta sig som efter kartan, eller fick man leta upp sitt namn vid borden?

  • Junebug

    Hej!
    Vårt bröllop kommer ha 40/50tals känsla i kläder, musik, dukning etc.
    Har inte hittat någon klänning än men jakten fortsätter... ska till new york om en månad och tänkte passa på att kolla klänningar, flor och annat kul till bröllopet där. Nån som har några tips?

  • Cltsp

    Det låter kul med skivorna. Vi var inne på en liknande idé i början också men det blev så krångligt. Vi hade skivor på borden istället :)

    Vart ska ni gifta er borgerligt? Vi gifte oss i ett museum i en utställning med bl a en massa retro-saker från 50-talet. Vi ville inte ha solosång eller något sådant så vi valde att ha en personlig ceremoni där förättaren pratade litegrann om oss och om platsen. Istället för bara musik hade vi musikvideos på stora skärmar som fanns i utställningen (svårt att förklara men det syns i galleriet). Vi gick in till I wanna be loved by you - Marilyn Monroe och när ceremonin var klar spelades I will follow you - Ricky Nelson.

    Angående filmisarna som bordsplacering så stod de vid respektive plats. Gästerna fick titta på kartan vart de skulle sitta och sedan leta upp platsen där filmisen med namnen stod.


    ActDontTalk skrev 2009-11-08 20:39:48 följande:
    Tack!Tanken är att vi ska köpa på oss vinylskivor på second hand och att vi ska göra nya omslag/hållare till skivorna. Jag har ritat upp en mall i illustrator och photoshop som jag sen ska skriva ut och klippa och klistra ihop. Själva inbjudningen står på baksidan av omslaget. Tänkte göra det så likt ett skivomslag som möjligt, men har inte klurat ut hur det ska se ut riktigt än. Haha, låter det väldigt luddigt nu?Vi ska gifta oss borgerligt och hade först tänkt att bara göra det lite snabbt på några minuter och sedan lägga krutet på festen. Men ju mer man funderar desto mer sugen blir man på att ordna en personlig cermoni. Det är så svårt bara när man inte har några duktiga solister eller liknande i sin närhet. Hur har ni gjort?Cltsp - jag har också funderat på att fixa bordsplaceringen med filmisar, hur har lade du upp den biten? fick man ta sig sitt kort och sedan sätta sig som efter kartan, eller fick man leta upp sitt namn vid borden?
  • Cltsp
    Junebug skrev 2009-11-08 20:40:50 följande:
    Hej! Vårt bröllop kommer ha 40/50tals känsla i kläder, musik, dukning etc.Har inte hittat någon klänning än men jakten fortsätter... ska till new york om en månad och tänkte passa på att kolla klänningar, flor och annat kul till bröllopet där. Nån som har några tips?
    Här kanske det finns lite tips?? nymag.com/weddings/
    Vad underbart att åka till New York!
  • fiffi1985

    hoppar också in här! ska gifta oss i sommar och tänkte försöka få alla gäster att ha 50-tals kläder..!

    Cltsp: hur har du gjort filmisarna? är dom rikiga/gamla eller har ni gjort egna? visade för min sambo och jag tror det var dom som avgjorde temat ;)

  • Jumperflickan

    För er som letar kläder kanske det här är intressant
    www.blocket.se/goteborg/Sommerska_40__50tals__och_rockabillyklader_23840997.htm&w=1

    Det är för övrigt jättekul att läsa om era 50-talsbröllop. Jag och min sambo lever så mycket 50-tal vi kan dagligen -kläder, musik, bil, inredning (t.o.m kastruller och dammsugare), så jag tänker följa den här tråden och hoppas att jag kan hjälpa till med nåt framöver!

Svar på tråden 50-tals temat rullar vidare