• lule

Ni som har en budget på max 50.000...

Inspirerad av gruppen "Budget på max 20.000" så kan väl de med tanken på en budget på runt 40-50.000 samlas här och byta tankar och ideér kring vigsel, fest och allt därtill...

• Svar på tråden Ni som har en budget på max 50.000...
  • sindri

hej ja hoppar in här med vi ska gifta oss nästa år så de är full fart med att spara in pengarna. ja hoppas att få en heldel hjälp av mina föräldrar då min mamma jobbar på hotell så hennes kompis ska göra maten där skalar vi av en hel del av pengarna men annars e de bara att tänka på vad man köper. och vi köper mycket i omgångar annars går de inte.

• kikel

Oj hur får man ihop ett helt bröllop på 20 000kr. Det går väl skulle jag tro men vilket slit.. Man får nog göra mycket själv i alla fall.

• Innie

Jag hoppar också in här!

Både jag och min fästman är fortfarande studenter (ehm, trots att vi inte är nitton längre...) så vår ekonomi är allt annat än strålande. 40 000 är vår smärtgräns, mer än så kommer vi inte få ihop till nästa sommar (2010) och vi vill verkligen kunna gifta oss då. Kan låta fånigt, men bland våra äldre släktingar är det bara mina farföräldrar som fortfarande är i livet och det känns viktigt att de ska kunna vara med. Och ja, de närmar sej de nittio så det är liksom inte värt att vänta ...

Vi letar febrilt efter lokal just nu, i vår stad är det helt hopplöst att få tag på ett ställe där man kan ta med egen mat. Här finns nästan uteslutande hotell/restauranger/lokaler med tillhörande catering. Vi vill laga all, eller iaf den allra mesta maten själv och tänker satsa på buffé.

- Vi drar in på livemusiker, det känns inte alls viktigt för oss och därför inte som nån uppoffring. Såna besparingar är bra! Ordnar man bara en internetuppkoppling till festlokalen kan man ju använda Spotify hela kvällen så blir det perfekt!
    - Vi har en god vän som är florist och jobbar med blommor i en domkyrka i landet; han kommer att få göra min brudbukett och smycka kyrkan.
    - Mina föräldrar har lovat att betala min brudklänning (TACK!) så den kostnaden sparar vi direkt.
    - Jag ska ha min mammas slöja och en brudkrona som mamma, hennes tvillingsyster och min mormor haft. Det känns fint och innebär ytterligare besparing.
    - Vi kommer inte ha ngn speciell transport mellan kyrka och festlokal, förhoppningsvis är det gångavstånd, annars får pappa skjutsa oss
    - En vän som är barnboksillustratör ska designa och skapa våra inbjudningskort
    - En annan vän står för fotograferingen för en billig penning

Ja, där är vi nog idag!

• BlomAnna

Hetaste spartipset här inne verkar vara att botanisera bland vänner och bekanta för att se vilka som kan tänkas ställa upp med diverse hjälp Det är ju ett skt bra sätt att få ner kostnaderna men vad gör man när man inte har de möjligheterna?

• lule

För er som kommit långt i planeringen...

Hur mycket pengar bör man budgetera för mat och dryck om man gör i princip all man själva (Buffé)samt har alkohol från Tyskland? (ca 75 pers)

• BlomAnna
    lule skrev 2009-10-04 21:04:40 följande:
    För er som kommit långt i planeringen...Hur mycket pengar bör man budgetera för mat och dryck om man gör i princip all man själva (Buffé)samt har alkohol från Tyskland? (ca 75 pers)
    Vi har inte kommit långt i planeringen men vi räknar med att bufé som vi lagar själva kostar ca 100 kr/person eller det är maxpriset vi satt. Sedan räknar vi med 7000 kr för alkool inköpt i tyskland för 70 gäster.
  • flopsy32

Jag är lite nyfiken på hur mycket respektive "post" kostar i eran budget? Min ser ut ungefär så här:

Ca 100+ gäster:
    Kläder: Totalt 9500kr
    Klänning, slöja, handskar, underkjol 2000kr
    Skor 300
    M2b kläder ca 1500kr (hyra)
    Näbbkläder 200+500 (exkl skor)
    Ring o smycken ca 5000kr

Trycksaker: Totalt Ca 1000kr
    Inbjudningskort 300+porto
    Vigsel+festprogram ca 500kr (för papper, räknar med att kunna kopiera gratis)

Fest: Totalt 10600kr
    Lokal 1900kr
    Serveringspersonal 2000
    Band 6700

Mat & dryck: Totalt 28000kr
    Tårta 3000
    Dryck ca 10000
    Mat ca 15000

De två sista posterna är jag osäker på. Det är VÄLDIGT svårt att beräkna...

Hamnar runt 50000kr med denna kalkyl. Hur ser det ut för er?

• flopsy32

Ops, fotografen glömdes bort. Prislapp okänd

• BlomAnna

Så här ser våra kategorier vi räknar med ut vi kommer vara ca 70 gäster. Detta är beräknat på att vi lagar maten själva.

Lokal 8 000
    Vigselförättare 500
    Dekorationer 1 000
    Mat 7 000
    Dryck 7 000
    Inbjudningar 500
    Vigelsprogram 250
    Placeringskort 150
    Ljudanläggning 0
    Ringar 3 000
    Klänning 2 000
    Smoking 1 500
    Skor Brud 500
    Skor brudgumm 500
    Hår, smink brud 1 000
    Hår etc brudgum 200
    Transport 0
    Bröllopsnatten 2 500
    Blommor 2 500
    Proslin 0
    Tårta 2 000
    Fotografering 4 000

Summa 43 850

• KatjaB
    lule skrev 2009-10-04 21:04:40 följande:
    För er som kommit långt i planeringen...Hur mycket pengar bör man budgetera för mat och dryck om man gör i princip all man själva (Buffé)samt har alkohol från Tyskland? (ca 75 pers)
    vi räknade på dryck för 4000 kr (tyskland) då bjuder vi på muosserande vin till brudskålen, rött, vitt vin (baginbox och hälla upp i karaffer) öl, cider, "drinkar" på burk som mojito och grape tonic, whiskey, amarula och konjak till kaffet.
    Maten beror ju på vad ni vill bjuda på, en kusin till mig hade 80 gäster och kall buffé med potatissalla, rostbiff, skinka, ostar, sallader, såser, bröd mm.. de hade lagt ut 3000 kr för maten och hade tårtan som dessert (2500 kr för tårtan)
    På aftonbladet hittade jag en artikel där de lagade en buffé, och följer man deras recept ska det kosta 2500 kr för 100 pers. Beror alltså helt på vad ni ska bjuda på, hur mycket ni gör själva.
Svar på tråden Ni som har en budget på max 50.000...