Ni som har en budget på max 50.000...
Inspirerad av gruppen "Budget på max 20.000" så kan väl de med tanken på en budget på runt 40-50.000 samlas här och byta tankar och ideér kring vigsel, fest och allt därtill...
Inspirerad av gruppen "Budget på max 20.000" så kan väl de med tanken på en budget på runt 40-50.000 samlas här och byta tankar och ideér kring vigsel, fest och allt därtill...
hej ja hoppar in här med vi ska gifta oss nästa år så de är full fart med att spara in pengarna. ja hoppas att få en heldel hjälp av mina föräldrar då min mamma jobbar på hotell så hennes kompis ska göra maten där skalar vi av en hel del av pengarna men annars e de bara att tänka på vad man köper. och vi köper mycket i omgångar annars går de inte.
Oj hur får man ihop ett helt bröllop på 20 000kr. Det går väl skulle jag tro men vilket slit.. Man får nog göra mycket själv i alla fall.
Jag hoppar också in här!
Både jag och min fästman är fortfarande studenter (ehm, trots att vi inte är nitton längre...) så vår ekonomi är allt annat än strålande. 40 000 är vår smärtgräns, mer än så kommer vi inte få ihop till nästa sommar (2010) och vi vill verkligen kunna gifta oss då. Kan låta fånigt, men bland våra äldre släktingar är det bara mina farföräldrar som fortfarande är i livet och det känns viktigt att de ska kunna vara med. Och ja, de närmar sej de nittio så det är liksom inte värt att vänta ...
Vi letar febrilt efter lokal just nu, i vår stad är det helt hopplöst att få tag på ett ställe där man kan ta med egen mat. Här finns nästan uteslutande hotell/restauranger/lokaler med tillhörande catering. Vi vill laga all, eller iaf den allra mesta maten själv och tänker satsa på buffé.
- Vi drar in på livemusiker, det känns inte alls viktigt för oss och därför inte som nån uppoffring. Såna besparingar är bra! Ordnar man bara en internetuppkoppling till festlokalen kan man ju använda Spotify hela kvällen så blir det perfekt!
- Vi har en god vän som är florist och jobbar med blommor i en domkyrka i landet; han kommer att få göra min brudbukett och smycka kyrkan.
- Mina föräldrar har lovat att betala min brudklänning (TACK!) så den kostnaden sparar vi direkt.
- Jag ska ha min mammas slöja och en brudkrona som mamma, hennes tvillingsyster och min mormor haft. Det känns fint och innebär ytterligare besparing.
- Vi kommer inte ha ngn speciell transport mellan kyrka och festlokal, förhoppningsvis är det gångavstånd, annars får pappa skjutsa oss
- En vän som är barnboksillustratör ska designa och skapa våra inbjudningskort
- En annan vän står för fotograferingen för en billig penning
Ja, där är vi nog idag!
Hetaste spartipset här inne verkar vara att botanisera bland vänner och bekanta för att se vilka som kan tänkas ställa upp med diverse hjälp Det är ju ett skt bra sätt att få ner kostnaderna men vad gör man när man inte har de möjligheterna?
För er som kommit långt i planeringen...
Hur mycket pengar bör man budgetera för mat och dryck om man gör i princip all man själva (Buffé)samt har alkohol från Tyskland? (ca 75 pers)
Jag är lite nyfiken på hur mycket respektive "post" kostar i eran budget? Min ser ut ungefär så här:
Ca 100+ gäster:
Kläder: Totalt 9500kr
Klänning, slöja, handskar, underkjol 2000kr
Skor 300
M2b kläder ca 1500kr (hyra)
Näbbkläder 200+500 (exkl skor)
Ring o smycken ca 5000kr
Trycksaker: Totalt Ca 1000kr
Inbjudningskort 300+porto
Vigsel+festprogram ca 500kr (för papper, räknar med att kunna kopiera gratis)
Fest: Totalt 10600kr
Lokal 1900kr
Serveringspersonal 2000
Band 6700
Mat & dryck: Totalt 28000kr
Tårta 3000
Dryck ca 10000
Mat ca 15000
De två sista posterna är jag osäker på. Det är VÄLDIGT svårt att beräkna...
Hamnar runt 50000kr med denna kalkyl. Hur ser det ut för er?
Ops, fotografen glömdes bort. Prislapp okänd
Så här ser våra kategorier vi räknar med ut vi kommer vara ca 70 gäster. Detta är beräknat på att vi lagar maten själva.
Lokal 8 000
Vigselförättare 500
Dekorationer 1 000
Mat 7 000
Dryck 7 000
Inbjudningar 500
Vigelsprogram 250
Placeringskort 150
Ljudanläggning 0
Ringar 3 000
Klänning 2 000
Smoking 1 500