• Alexxxi

VÄLDIGT OT men behöver hjälp! (Lång)

I februari piercade jag mig i naveln. Inte själv så klart utan hos en piercare. Och ännu har den inte läkt, hon sa visserligen till mig att det tar ca 1 år tills den helläks.

Men grejjen är att min varar fortfarande och är röd. Hela är inte röd utan översta delen om ni förstår vad jag menar.

För ett tag sen tog jag bort piercingen varje gång jag duschade men har slutat med det nu då det inte gjorde nån större nytta. Nu har jag torkat med alsolsprit både i morse och nyss efter duschen.

Och så ofta som jag kommer ihåg smörjer jag in den med helosan.

Men jag behöver hjälp!! Någon som haft en piercing som infekterats eller liknande? Vad gjorde ni för att den skulle läkas?

ps.Går inte till piercaren för råd eftersom hon är väldigt nochalant.

• Svar på tråden VÄLDIGT OT men behöver hjälp! (Lång)
  • JustMeAndMyLove

Min blev likadan, jag tog ut den, lät det läka igen och pierca om mig, hade inga problem andra gången.
    DOCK gjorde det TIO gånger ondare andra gången pga broskbildning och grejer :S Var inte alls kul :P

• Alexxxi

Aj... neee hoppas jag inte ska behöva göra det=( Hatar nålar...

• bokkei

Du kan prova gå till en annan piercare och höra om han/hon kan hjälpa dig. Våran piercare brukar iaf hjälpa till om någon kommer in och har problem med sin piercing även om den inte är gjord i våran studio.
    Kan själv inte överdrivet mycket om piercingar. Men jag vet dock att han brukar säga att man inte ska tvätta med väteperoxid...

På ASAP's hemsida (www.asap-sweden.com/) står det;

Att ta hand om din piercing

Varje kropp är unik och varje piercing är olik den andra. Det finns ett antal saker du kan göra för att hjälpa din kropp att läka din piercing.
    Några av dem är:

Håll dina händer borta från din piercing!
    Smutsiga, otvättade händer är den värsta fienden för piercings. Under dagens gång blir dina händer täckta av bakterier. Skulle du röra vid din piercing, även precis bredvid, tillför du bakterier vid piercingområdet och kan i värsta fall orsaka en infektion.

Ät korrekt:
    Det är ett bevisat faktum att om du äter hälsosam, välbalanserad kost fungerar din kropp bättre och läker snabbare. I de flesta fall kan ett tillskott av C-vitamin och Zink underlätta läkningen.

Havssalt: Genom att lägga på en mild, varm havssaltslösning på din piercing kan din kropp få hjälp att läka din piercing. Det kan även minska risken för en infektion genom att hjälpa till att avlägsna bakterier från området.

Flytande tvål:
    Det är allmänt känt att man genom att tvätta sin piercing med en mild flytande tvål, följt av noggrann sköljning är passande för de flesta piercings. Oftast räcker det med att tvätta din piercing en till två gånger om dagen, men se till att inte övertvätta din piercing! Undvik dock att använda flera produkter samtidigt.
    Tvål plus havssalt är helt okej.

Fråga din bodypiercer om förslag på tillgängliga produkter.

Använd ALDRIG följande:

Väteperoxid & alkoholbaserad lösning: Dessa produkter har genom åren visat sig vara alldeles för starka för tvättning av piercings och tillför mer skada än de hjälper.

Antibiotiska salvor och krämer: Dessa produkter kapslar in smuts och bakterier i en piercing och förhindrar att syre når såret. De kan fungera bra på skär- och skrapsår men är inte bra för piercings.

• Alexxxi

Hmm... okej men väteperoxiden funkade tydligen för nån här. Men förstår att det kanske e starkt, ska nog pröva med saltlösning först=)

Tack för hjälpen

bokkei skrev 2009-09-02 21:00:40 följande:
    Du kan prova gå till en annan piercare och höra om han/hon kan hjälpa dig. Våran piercare brukar iaf hjälpa till om någon kommer in och har problem med sin piercing även om den inte är gjord i våran studio.Kan själv inte överdrivet mycket om piercingar. Men jag vet dock att han brukar säga att man inte ska tvätta med väteperoxid...På ASAP's hemsida (www.asap-sweden.com/) står det;Att ta hand om din piercingVarje kropp är unik och varje piercing är olik den andra. Det finns ett antal saker du kan göra för att hjälpa din kropp att läka din piercing.Några av dem är:Håll dina händer borta från din piercing!Smutsiga, otvättade händer är den värsta fienden för piercings. Under dagens gång blir dina händer täckta av bakterier. Skulle du röra vid din piercing, även precis bredvid, tillför du bakterier vid piercingområdet och kan i värsta fall orsaka en infektion.Ät korrekt:Det är ett bevisat faktum att om du äter hälsosam, välbalanserad kost fungerar din kropp bättre och läker snabbare. I de flesta fall kan ett tillskott av C-vitamin och Zink underlätta läkningen.Havssalt: Genom att lägga på en mild, varm havssaltslösning på din piercing kan din kropp få hjälp att läka din piercing. Det kan även minska risken för en infektion genom att hjälpa till att avlägsna bakterier från området.Flytande tvål:Det är allmänt känt att man genom att tvätta sin piercing med en mild flytande tvål, följt av noggrann sköljning är passande för de flesta piercings. Oftast räcker det med att tvätta din piercing en till två gånger om dagen, men se till att inte övertvätta din piercing! Undvik dock att använda flera produkter samtidigt.Tvål plus havssalt är helt okej.Fråga din bodypiercer om förslag på tillgängliga produkter. Använd ALDRIG följande:Väteperoxid & alkoholbaserad lösning: Dessa produkter har genom åren visat sig vara alldeles för starka för tvättning av piercings och tillför mer skada än de hjälper.Antibiotiska salvor och krämer: Dessa produkter kapslar in smuts och bakterier i en piercing och förhindrar att syre når såret. De kan fungera bra på skär- och skrapsår men är inte bra för piercings.
  • minimusen

hade precis samma problem med en piercing "uppe" på örat också, men hörde efteråt att man inte ska ta hål där med en sån där "pistol" eftersom brosket är så hårt där... det krävs tydligen vassare grejer!! min läkte aldrig och jag tog bort den...

• Alexxxi

Men jag har inte tagit med en pistol, hon tog med en kanyl eller vad det kallas:s

minimusen skrev 2009-09-02 21:52:35 följande:
    hade precis samma problem med en piercing "uppe" på örat också, men hörde efteråt att man inte ska ta hål där med en sån där "pistol" eftersom brosket är så hårt där... det krävs tydligen vassare grejer!! min läkte aldrig och jag tog bort den...
  • eli2009

Jag hade en kund för någon månad sedan som hade piercing i naveln. Och jag tänker ge dig samma råd som jag gav henne.

Ta bort piercingen, chansen är väldigt liten att den läker av sig själv, har det gått mer än 1 år så är chansen liten att den kommer läka.

Om du är väldig envis:P så kan du pröva med klorhexidin i en vecka, funkar inte det..så tar du bort den.

Alexxxi skrev 2009-09-01 20:18:52 följande:
    I februari piercade jag mig i naveln. Inte själv så klart utan hos en piercare. Och ännu har den inte läkt, hon sa visserligen till mig att det tar ca 1 år tills den helläks.Men grejjen är att min varar fortfarande och är röd. Hela är inte röd utan översta delen om ni förstår vad jag menar.För ett tag sen tog jag bort piercingen varje gång jag duschade men har slutat med det nu då det inte gjorde nån större nytta. Nu har jag torkat med alsolsprit både i morse och nyss efter duschen.Och så ofta som jag kommer ihåg smörjer jag in den med helosan.Men jag behöver hjälp!! Någon som haft en piercing som infekterats eller liknande? Vad gjorde ni för att den skulle läkas?ps.Går inte till piercaren för råd eftersom hon är väldigt nochalant.
  • Alexxxi

Hahaha du har så rätt! Jag är väldigt envis! =p

Har inte haft den i ett år än men sen igår har den faktiskt känts helt ok, *peppar peppar*, har inte haft nån tight tröja och låter bli att pilla =)

• JustMeAndMyLove

iih, tur det, pistol är inget du ens ska använda i öronen. Det är inte hygiensikt och allt fler slutar använda det.

Alexxxi skrev 2009-09-02 22:01:33 följande:
    Men jag har inte tagit med en pistol, hon tog med en kanyl eller vad det kallas:s
  • Thewedding

Min piercing läkte aldrig och det blev väldigt infekterat så jag valde att ta bort den. Och huden runt naveln är förstörd och ibland så svullnar det upp och då får jag gå till sjukhuset och få en spruta i magen och jag har blivit erbjuden en plastikoperation av läkaren som vill hjälpa mig få bort den fula huden runt naveln.

Så mitt råd är att ta bort den i tid ifall att du väljer att plocka bort den.

Svar på tråden VÄLDIGT OT men behöver hjälp! (Lång)