• Betty Boop augusti2009

Min mans bror blev vansinnig för att vi gifte oss hemligt!!!!

Vi gifte oss hemligt förra veckan på Mallorca. Med oss var mina föräldrar, min syster och hennes familj och min mans föräldrar. De visste inte om något utan vi berättade det där nere. De bleb jätteglada och bröllopet alldeles underbart!

Men så igår var vi hos min mans bror på inflyttningsfest. Jag kände direkt att det var konstig stämning men stannade ändå kvar efter att min man gick och jobbade. På natten någon gång så flippade han ut och blev vansinnig! Han tyckte att det var för jä...gt att de inte hade fått veta något!!
    Vilken utskällning jag fick! Han var nästan galen!
    Till saken hör att vi inte alls umgås mycket, träffas bara ibland när ngn fyller år.
    Vår dotter är 1½ år och han har inte ringt en gång till min man och frågat hur hon mår!

Istället för att vara glad för sin brors skull så blir han såhär (och hans fru med)!!!
    Vilket folk!!! Usch, vad jag är arg!

• Svar på tråden Min mans bror blev vansinnig för att vi gifte oss hemligt!!!!
  • 090208

Blod är inte tjockare än vatten!!!
    Man väljer inte familjen, så inte mycket man kan göra åt det.

Min 'syster' dumpade familjen... Hon träffade en riktig idiot när hon var bara 14, han var 9 år äldre. M&P var inte så glada och minns att dom hade åsikter om att hon t.ex ville flytta hemifrån ett par år senare.
    Hur som helst, hon växte upp med honom och är helt olik oss andra. När hennes man inte var välkommen till farfars begravning sa hon upp kontakten.
    Skiter jag fullständigt i för hon var aldrig som en syster, men M&P tycker det är jobbigt med barnbarnen. Ingen annan bryr sig.

OT, javisst. Men ville bara säga att det faktiskt inte alltid är dåligt. Varför umgås med någon so
    inte är snäll..?

• Betty Boop augusti2009

Men du kan väl inte mena allvar?
    Måste man bjuda hela familjer och släkt när man gifter sig?
    Kan man inte få åka iväg och göra som vi, överraska och TRO att alla ska bli glada för våran skull.
    Och förresten så ville han bara veta om det inte bli bjuden.
    Vi hade blivit över femtio personer, det är ju inte bara han som är familj. Det hade vi aldrig haft råd med.
    Det roliga är att det finns många som står oss närmare än han och alla dom har grattat och blivit glada.
    Varför är det bara en person som vi knappt umgås med som tar illa upp?

Bride in the city skrev 2009-08-31 14:09:44 följande:

Utbrott är alltid chockerande. Men för att vända på steken; om han inte sagt ett ord alls då? Om han struntat helt i att ni gift er? Du skriver att du inte gillar att man bryter kontakten. Naturligtvis är du inte skyldig att upprätthålla någon kontakt, vilket du och din man klart markerade genom att inte bjuda med honom. I mina ögon är det en ganska kraftig markering av ogillande eller ointresse. Men ändå går ni på fest hos honom? Det låter inte konsekvent, precis som någon ovan påtalade. Klart att han tycker att han gjorde rätt, vi har alla ett behov av att försvara oss. Klart att han fattar att gått över gränsen. Klart att han håller fast vid sin linje, att inte bli bjuden på sin brors bröllop är för många en oerhörd skymf. Och känner man dessutom att det finns ouppklarade saker så blir det som att hälla sprit i såren. Hans sätt att hantera saker må vara vansinnig och du ahr all rätt att tycka det. Perosnligen tycker jag att din man ska försöka kommunicera med sin bror så att ni i alla fall får lugn framöver vid släktträffar osv. Det är värt mycket.
  • TinkerBelle

Självklart får man åka iväg som ni gjorde!
    Ni valde att gifta er på det sätt som passade er och eran plånbok.
    Svågern har nog andra problem som gör att det här bubblar upp.

Fundera inte mer på saken.

Det som är viktigt är att NI inte börjar ställa ultimatum till svärmor och andra (typ vi kommer inte om han kommer).
    När ni väl träffas så gäller det bara att vara sockersöt och len som bara den.
    Vill han sen ställa till med mera bråk så straffar han ut sig själv ännu mera.

Betty Boop augusti2009 skrev 2009-08-31 14:22:31 följande:

Men du kan väl inte mena allvar?Måste man bjuda hela familjer och släkt när man gifter sig?Kan man inte få åka iväg och göra som vi, överraska och TRO att alla ska bli glada för våran skull.Och förresten så ville han bara veta om det inte bli bjuden.Vi hade blivit över femtio personer, det är ju inte bara han som är familj. Det hade vi aldrig haft råd med. Det roliga är att det finns många som står oss närmare än han och alla dom har grattat och blivit glada.Varför är det bara en person som vi knappt umgås med som tar illa upp?Bride in the city skrev 2009-08-31 14:09:44 följande:
  • Tessthemess

Men oj... vilken jävla dåre till bror!!! :(

Självklart skall man få åka iväg och gifta sig utan att säga något till någon. Och det är så konstigt med folk som blir sura när dom får vet i efterhand. Ibland blir man mörkrädd.
    Jag har en kusin som bjöd till picnik, där det sedan klev fram en präst och vigde honom och hans fru. Alla som var där blev glada för överraskningen, dom som inte var där (jag till exempel) blev glada för deras skull. Min mamma gifte sig i hemlighet. Bara hon och hennes man, vi såg det via en annons i tidningen dagen efter. Vi blev glada och skrattade! :)
    En annan kusin till mig gifte sig i stadshuset. bara han och hans fru och tvåvittnen. Sedan ringde dom runt och bjöd berättade och bjöd in dom som ville komma på en fika 1 vecka senare.

Det finns hur många varianter som helst och aldrig har jag hört omnågon som blivit arg elelr sur förutom mardrömshistorierna man läser här på Bt förstås. Usch! man blir så ledsen. När skall folk sluta se sig själva som världens mittpunkt!?

Ett giftermål är i slutändan endast mellan 2 personer!

• Betty Boop augusti2009

Skönt att höra någon som tycker likadant!
    Jag vet inom mig att han har gjort fel, stort fel.
    Det är faktiskt han som sa till familjen att han inte vill veta av oss mer. Dom, både hans mamma och son tycker han beter sig för jäkligt. Men visst, vi kommer nog gå på olika firande, frågan är om han dyker upp.
    Det är ju skrattretande. Om någon ska bryta så är det väl vi så fult som han betdde sig mot mig. Stog som en galning och skrek inför folk. Men nä, han tyckte han gjorde rätt. FEGIS.
    Vågade tydligen inte gå på sin bror för då hade han inte mått så bra idag förmodligen.

• Bride in the city
    Tessthemess skrev 2009-08-31 14:56:39 följande:
    Ett giftermål är i slutändan endast mellan 2 personer!
    Så varför bjuder vi gäster då - för att de ska vara statister på vår stora dag? Jag bjuder dem för att de är lika viktiga som jag och min blivande man.
  • Betty Boop augusti2009

Förstår inte var du vill komma?
    Att man "ska" bjuda alla i familj, släkt och vänner. Kan du inte förklara så att det inte blir missförstånd i diskussionen.
    Bride in the city skrev 2009-08-31 15:00:50 följande:

Så varför bjuder vi gäster då - för att de ska vara statister på vår stora dag? Jag bjuder dem för att de är lika viktiga som jag och min blivande man.
  • Betty Boop augusti2009

Två år sen läste jag plötsligt en dag i tidningen - Idag gifter vi oss! och det var min syster och hennes man.
    Jag blev jätteglad! Ringde min mamma, hon blev jätteglad!
    Vi grattade dem på deras stora och lyckliga dag, de gifte sig i Västindien.
    Vi ordnade en liten överraskningsfest när de kom hem.
    Ja....så kan man reagera och så kan man bli fly förbannad.

• Sonja68

Bjuda eller inte bjuda...? Det är frågan...
    Såklart man kan göra som ni gjorde.
    Ni bjöd de som ni känner står er allra närmast och varför kan folk inte förstå att man inte har råd att bjuda alla. Nånstans måste man sätta en gräns och då blir det oftast vid de allra närmaste.
    Jag tror nog brorsan själv förstår att ni inte är speciellt nära, kanske det är hans egna dåliga samvete som gör sig påmint här?
    Men jag håller med Tinker här ovan; börja inte med ultimatum och tjafsande inom släkten, utan visa er goda vilja, var glad och trevlig och visa att ni står över såna här dumheter. Att åtminstone NI har vett att bete er normalt, trots sårade känslor (vilket förmodligen brodern också har).
    Släktgorm är aldrig roliga och ibland får man bara bita ihop för att inte resten av familjen ska bli lidande. Men ni ska inte känna dåligt samvete för att ni inte bjöd honom om ni inte är nära varann alls. Hans uppträdande visar att ni gjorde rätt.

Vid vårt bröllop bjöd vi inte heller alla våra vänner och gifte oss lite i smyg. Efteråt gratulerade mina vänner och var glada för vår skull. Endel av min mans vänner, som han SJÄLV valde att inte bjuda, har betett sig illa efteråt, gnällt och visat sitt missnöje, krävt förklaringar varför den var bjuden och inte dom. Endel t.o.m insinuerar att JAG är orsaken till att de inte var bjudna. Men vi vet att så inte är fallet och nu ser man ju som sagt att man gjorde rätt som inte bjöd dem.

• Bride in the city

Jag är ledsen att jag inte kunde förmedla min syn på saken och därmed hjälpa dig att komma vidare. Jag förstår att du är arg. Men här finns en komponent till; hans syn på saken. Och ska situationen lösas så måste den få finnas med. Om den får vi inget veta. Han kan förstås vara världens sämsta person. Eller som de flesta av oss.... Vill du veta varför han reagerade så starkt får du väl fråga. Eller så kan du utgå från att han gjorde det för att vara elak. Eller så frågar du och ger honom en chans att be om ursäkt. Du måste inte. Men det är en möjlighet med potentiell bra utgång. Eller så leder det till en brytning. Allt är bättre än att alla är arga kan jag tycka. Ha det gott och grattis återigen.

Betty Boop augusti2009 skrev 2009-08-31 14:22:31 följande:

Men du kan väl inte mena allvar?Måste man bjuda hela familjer och släkt när man gifter sig?Kan man inte få åka iväg och göra som vi, överraska och TRO att alla ska bli glada för våran skull.Och förresten så ville han bara veta om det inte bli bjuden.Vi hade blivit över femtio personer, det är ju inte bara han som är familj. Det hade vi aldrig haft råd med. Det roliga är att det finns många som står oss närmare än han och alla dom har grattat och blivit glada.Varför är det bara en person som vi knappt umgås med som tar illa upp?Bride in the city skrev 2009-08-31 14:09:44 följande:
Svar på tråden Min mans bror blev vansinnig för att vi gifte oss hemligt!!!!