• Heloise

Vad ska ni äta idag?

Det fanns en vad-ska-ni-äta-idag tråd förut som var jätteinpirerade.
    Det är dags för en till sådan tråd tycker jag, så vad ska ni äta idag?

• Svar på tråden Vad ska ni äta idag?
  • Sonja68

Maken har lovat göra nåt av kycklingfiléerna jag tog fram ur frysen i morse.

• Tausen

Köttfärslimpa med fetaost och soltorkade tomater.
    Potatis och nån sås

• Sara W

Spaghetti bolognese med rikligt med parmesan till.

• sunzhine

Här blev det lasagne och rårivna morätter till det, himla gott!

• Tess80

Idag blir det oxstek med klyftpotatis och svampsås

• Imma

Det var det receptet som jag trodde. Jag dubbelkollade när vi gjorde gratängen i helgen.

Idag ska maken äta älgfärs. Då kontrar jag med en färdig arlasoppa som jag "pimpar" med räkor och gröna bönor.

Imma skrev 2009-10-02 15:49:31 följande:
    Jag kan faktiskt rekommendera hela "Mina fastrars mat" som jag tycker är en väldigt trevlig receptbok.Jag googlade efter receptet och tycker mig känna igen det här (jag kan dubbelkolla i boken när jag kommer hem ikväll för säkerhets skull). Det är en del steg man ska igenom, men resultatet blir väldigt bra (tror dock att vi tar i lite mer på parmesanen. ):Ingredienser3 st medelstora auberginer2 st ägg1.5 dl vetemjöl1 dl parmesanost, riven125 g mozzarella, i små bitarolivolja till stekning0.75 tsk saltTomatsås250 g krossade tomater0.5 st gul lök1 st vitlöksklyfta5 st strimlade basilikablad3 msk olivoljaca 0.5 tsk salt1 nypa sockerparmesanost till serveringGör så här1. Sätt ugnen på 225°.2. Skala auberginerna och skär i 0.5 cm tjocka skivor på längden. Lägg skivorna på en lutande skärbräda, strö över salt och låt stå i ca 30 minuter, så att den bittra saften rinner ut. Torka av aubergineskivorna lite lätt med hushållspapper.3. Värm upp olivoljan till tomatsåsen i en kastrull. Hacka lök och vitlök och fräs försiktigt i kastrullen. Tillsätt krossade tomater, basilika, salt och socker. Låt puttra under lock på svag värme i 30 minuter.4. Vispa hastigt upp äggen i en stor djup tallrik, och häll upp mjölet i en annan. Vänd först aubergineskivorna i äggvispet och därefter i mjölet. Smörj en ugnsfast form med lite olja, lägg i skivorna och ugnsstek i ca 10 minuter, vänd skivorna efter halva tiden.5. Dela aubergineskivorna i två eller tre bitar på tvären. Varva aubergine, tomatsås, parmesanost och mozzarella i en liten ugnsfast form. Avsluta med tomatsås.6. Gratinera i ugn i ca 15 minuter.7. Strö över riven parmesanost och servera.
  • MV85

Idag blir det så enkelt som hemlagat potatismos och stekt korv. Har varit sugen på det i snart en vecka så nu ska det göras något åt det hela!

Svar på tråden Vad ska ni äta idag?