• Söderlundskan

Presentöppnandet på bröllopet??

Tänkte bara,jag vet inte hur vi ska göra me presentöppnandet..

Jag vill helst inte stå inför alla o öppna presenter, då jag tycker det e en av de värsta sakerna att stå inför folk (även om det e släkt) å man ska stå där o läsa korten och visa presenter för alla, försöka göra sig hörd, vilket fungerar i typ 10-20 minuter till alla tröttnar o pratar med varann igen.. Nej hua..

Men så känsn det som att jaa, ta med alla presenter o öppna i lugn o ro bara m2b skulle vara underbart mysigt, men samtidigt så förstår jag att alla e nyfikna då på o se vad vi fått av andra..

Hur gör man?? Kan man stå i ett annat rum o öppna? Någon som har en bra lösning??

• Svar på tråden Presentöppnandet på bröllopet??
  • Martinaa

Jag har aldrig varit på ett bröllop med presentöppning, och vad jag förstått av många andra trådar så är presentöppning den största partydödaren there is...

Nä, öppna ni dem hemma i lugn och ro. De som är nyfikna får väl fråga er sedan!

• KatjaB

problemet är nog bara att många äldre gäster kan ta illa vid sig av att man inte öppnar presenterna. De vill ju gärna se reaktionen när man öppnar den ochom man tyckte om den o så.
    Förstår inte riktigt hur du menar med att öppna dem i ett annat rum? Ska ni gå och gömma er i ett annat rum udner festen medan alla andra får vänta utanför?

En variant kan ju vara att ha en gemensam frukost/brunch dagen efter bröllopet och då öppna alla presenter. De som vill får komma och då får chansen att se reaktionen när ni öppnar dem osv.
    Jag kan tycka att det är lite småjobbigt att öppna presenter inför "publik" sådär, men just av hänsyn till våra gäster, framförallt de äldre, så kommer vi öppna dem där. De har ju förmodligen lagt ner lite möda och tid på att köpa något som de tror att vi vill ha och då känner jag mig lite skyldig att visa min uppskattning genom att öppna och tacka på plats.

Nu inte sagt att mitt sätt är det enda rätta, alla gör ju såklart som de vill.

• 091128

Vi gjorde så att våra värdinnor öppnade presenterna och la korten brevid (skrev också på vad vi fått) så alla kunde se vad vi fått utan att vi behövde stå i rampljuset.

• Bride in the city

Den människa som kräver att få se brudparet klippa loss snören, dra bort tejp osv osv om och om igen har nog inte tänkt igenom graden av svettighet som inträder utöver det totala sömnpiller detta innebär. Personligen gillar jag inte känslan av jämförelse mellan preenter som dessutom kan uppstå.

Har varit på bröllop där man inte öppnat paketen förrän senare, där man öppnat till frukost dagen därpå och där man öppnat efter bröllopsmiddagen. Kan verkligen avråda från det sistnämnda om det inte är ett litet bröllop eller ett där man gått ihop och köpt ett fåtal, större presenter. Först sitter man och äter och det hålls tal, sen ska man lyssna på pappersprassel och kort som läses upp..man växer fast i stolen och vill bara gå hem och sova direkt efteråt.

Presentöppnande i stor skala är för mig helt enkelt utrtist och jag minns fortfarande hur jag under min 40-årsdag inte gjorde annat än att öppna paket och ta emot blommor. Ja, rart att alla ville uppvakta mig, men vart festen försvann undrar jag fortfarande, fast de som var där hade visst trevligt så det var ju bra.

Så; antingen till frukost dagen därpå eller så ber man om hjälp och ber hjälpredorna tjuvöppna lite under kvällen.

Tänker att det nog ändå vcar bättre förr; lysningspresenter på lysningsmottagningen. Dels var man hemma, i brudens föräldrars hem ofast tror jag, så man slapp släpa på alla presenter fårn någon hyrd festlokal, och dels hann man nog prata med alla sina gäster och tacka på ett civiliserat sätt utan manssa stoj och musik i bakgrunden. Återinför traditionen lysningsmottagning?!

Bride in the city - som inte kommer att öppna ev presenter på den stora dagen.

• Maybe2010

Vi kommer inte att öppna några presenter under bröllopsfesten, never!
    Dels känner jag som du att jag får rampfeber enbart av tanken på det och dels har jag upplevt det som otroligt tröttsamt när jag varit gäst på bröllop och det är dags för paketöppning.

Därför kommer vi att hålla vårt bröllop otroligt litet och intimt för jag vill verkligen inte ha en massa tal och presenter som ska öppnas. Vi kommer att skriva ihop någon fin text på inbjudan om att vi levt tillsammans så länge och inte önskar oss något utan att det är en gåva nog för oss om de inbjudna bara vill komma och dela vår dag. Får vi presenter ändå så tar vi dem dagen efter... eller nåt!

• emi82

Öppna dagen efter inför de som är intresserade.
    Eller, be gästerna slå in preseterna i cellofan istället för omslagspapper så kan de beskådas av alla utan öppningsceremoni!

• Maalina

Jag röstar på frukost dagen efter eller att låta några utvalda öppna presenterna och lägga upp dom på ett presentbord! Jag har varit med om båda delarna och båda dom funkade fint! ;)

• allehanda

Bride in the city skrev 2009-08-03 15:16:03 följande:

.Tänker att det nog ändå vcar bättre förr; lysningspresenter på lysningsmottagningen. Dels var man hemma, i brudens föräldrars hem ofast tror jag, så man slapp släpa på alla presenter fårn någon hyrd festlokal, och dels hann man nog prata med alla sina gäster och tacka på ett civiliserat sätt utan manssa stoj och musik i bakgrunden. Återinför traditionen lysningsmottagning?!Bride in the city - som inte kommer att öppna ev presenter på den stora dagen.
    Sist jag var på lysning öppnades presenten där och när vi kom på bröllopet så stod hela presentbordet där till beskådan också.Så det är nog olika hur man går tillväga, jag för min del har ALDRIG varit på bröllop eller annan fest med presentöppning som en punkt på programmet, brudparen har öppnat paketen efterhand som de fick dem och detta har alltid gjorts under minglet och tar högst en halvtimme och ingen känner sig tvingad att stå och titta på utan somliga passar på att gå en rökrunda ,andra går och pudrar näsan och resten minglar runt. Inget OOOO och AAAAAAA behövs och det hinner inte bli tråkigt, påtår och snittar serveras under tiden.
  • KatjaB
    allehanda skrev 2009-08-03 17:27:54 följande:
    Bride in the city skrev 2009-08-03 15:16:03 följande:
    Sist jag var på lysning öppnades presenten där och när vi kom på bröllopet så stod hela presentbordet där till beskådan också.Så det är nog olika hur man går tillväga, jag för min del har ALDRIG varit på bröllop eller annan fest med presentöppning som en punkt på programmet, brudparen har öppnat paketen efterhand som de fick dem och detta har alltid gjorts under minglet och tar högst en halvtimme och ingen känner sig tvingad att stå och titta på utan somliga passar på att gå en rökrunda ,andra går och pudrar näsan och resten minglar runt. Inget OOOO och AAAAAAA behövs och det hinner inte bli tråkigt, påtår och snittar serveras under tiden.
    det lät ju bra, att öppna presenterna alltmedan man får dem.. visst ät det så att långdragna presentöppningar känns tråkiga och lite av festdödare
  • MammaMiaa

Vi ska öppna under festen. Men vi har önskat oss pengar utav våra gäster. Så de bör inte ta så hemskt lång tid att öppna. Hoppas jag

Svar på tråden Presentöppnandet på bröllopet??