• Telis

Livets viktiga och oviktiga frågor

Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

• Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • muggles
    snaily skrev 2009-09-16 18:31:38 följande:
    MugglesHoppas det är mensen som kommit, det vore ju gubbagrönt!
    El kanske "tantrött"

Piggelin: gubbagrönt betyder tydligen bra, gött typ. Tänkte på att du nog hade en gyn men nu verkar tanten ha kommit så jag avvaktar lite, annars hör jag av mig.

Vänner: nej förstår att ni inte hänger med i alla husturer, det är knappt vi gör själva! Det positiva är väl att vi kommer mer och mer fram till vad vi vill ha, så nu gäller det bara att hitta det.

Frejis: det låter lite läbbigt med alla dina symptom. Jag tycker du ska stå på dig, det där kan vara allvarliga grejer.

Snaily: trist med BOM i så fall, men bra att du har en plan.
  • muggles

Just det Lappis: du missar inte så mkt tycker jag (eftersom jag personligen gillar 1-2-åringar bättre än nyfödingar). Vid åtta mån är det många barn som börjar krypa (el som redan kryper) och vid 1 är det vanligt att de lär sig gå (om inte tidigare). De blir också väldigt sociala där runt 7-8 mån och börjar interagera mer med sin omgivning; mkt leenden mot dem de gillar, kryper efter folk som går iväg, mm. Låter som en perfekt ålder att komma in i ett barns liv...

• muggles

EA: vi hade kompisar som kom hem till oss och hade med sig matvaror och lagade middag till oss - perfekt present!

• muggles

BS: du kan inte ta bort Telis från din vänlista och sedan lägga till henne igen?

• muggles

MrsB: vad härligt med så mkt beröm från eleverna! Antar att du känner att du valt rätt jobb...

• muggles

Ang Anna Anka så tja, vad ska man säga?! Funderade lite på om hon var ironisk... Men eftersom jag såg programmet så tror jag att hon nog inte var det.

Jag är ganska säker på att jag fått tant förresten, så jäkla GUBBAGRÖNT!!!

• muggles

Frejis: jag känner igen de där tankarna. Man har ju målat upp det så himla fantastiskt för sig själv; graviditet och bebis. Och ibland i vissa stunder så ÄR det fantastiskt men ibland är det faktiskt bara vardag...

Kängu: förresten, min länk till sömn hos barn - jag menade inte att du skulle gå på symposium i Malmö utan det var länkar till vänster på sidan ang barns sömn. Du kan börja läsa här: www.growingpeople.se/templates/Overview.aspx

• kängu

Mugglan, tack för tipset. Jag lusläser det mesta på Growing People så jag har läst detta också För oss är det ju mest problem med själva insomnandet och komma ner i djupsömn. Det har varit bättre den senaste veckan dock så det kanske börjar ge sig lite!

• Liten med Mindre

Muggles - har ni fått veta nåt om huset?

• muggles

Kängu: det bästa tipset för att få dem att fortsätta sova och inte vakna igen efter en kort tid, är att skapa en situation som inte ändras. Dvs tex att vagnen ska stå still när han somnar. Om vagnen rör sig när han somnar (tex ni drar den över en tröskel) så kommer han att vakna när han går upp i grundsömn, om vagnen då står still, för då har ngt ändrats. Man kan alltså dra vagnen över tröskeln till han lugnar sig, men somna ska han göra när vagnen står still. Det kan bli samma effekt om han somnar med napp - om han har tappat nappen och går upp i grundsömn, så kan han vakna. Och när de är för små, så kan de oftast inte hålla kvar nappen, el stoppa tillbaka den själva Men sådant löser sig när de blir större (läs ca 6 mån). Men det här vet du säkert redan!

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor