• Jiel o Deps

Hur mycket tårta går det åt?

Vi kommer att vara 32 personer med oss inräknat och undrar hur mycket tårta det går åt? Vi ska göra dem själva och funderar på ett göra en liten tårta som bara vi delar på och tre större som resten delar på. En av dem tårtorna måste vara utan gluten, laktos, ägg och nötter, men har tänkt att även andra kanske kan äta av den. Hur stora bör tårtorna vara?

• Svar på tråden Hur mycket tårta går det åt?
  • Fjällbruttan

Smörkrämsrecept ahr jag men inte med vit choklad... då tror jag det är bättre att göra fluff, det stelnar ju också så inte SP smälter!

3 dl grädde, 180g smältbart godis ( shoklad, riesen, bilar, center, dumle... finns massor)

Smält tillsammns på LÅG värme (typ 1) och rör försiktig, låt svalna och bli iskallt(över natten kanske), vispa till fluff och bre på tårtan

• Piggelinlover

Vi var 37 personer+ 10 "övriga" person(fotograf, bar och band), vi hade tårta till 50 personer och fick 1½ tårta över...

• Jiel o Deps

Fluffet kommer inte bli för hårt då? Vill ju inte att det ska krackelera när man skär...

Usch, så svårt att beräkna tårta! Det bästa är kanske att ta i, finns väl alltid någon som kan tänka sig att ta hem lite.

• Fjällbruttan

Jag lägger alltid Sugarpaste ovanpå smörkräm eller fluff...
    Men det borde inte krackelera. fast ska du ha moussetårtor utan SP ovanpå så behövs ju det inte heller smörkräm eller fluff

• Jiel o Deps

Kan man blanda mousse och fluff? Vi ska vara så lata och beställa färdigt mousse-pulver, men när vi skulle det så upptäcker vi att den i vit choklad är slut. Så då tänkte vi att vi beställer tropisk mousse till en av lagerna och gör fluff med vit choklad till det andra. Sedan vill vi nog ha fluff runt tårtan också, tycker det blir snyggare med marsipanen ovanpå sen.

• Fjällbruttan

Man kan ha det samma tårta men inte röra ihop dem...
    Fluff är bra att ha under för då blir det ju slätare och snyggare, om man är noga med spcklingen förstås

• Jiel o Deps

Hur högt kan man bre på med fluff på en fyllning? Och om man gör en sats med 3dl grädde och 180g godis, till hur mycket räcker det?

Jösses vad många frågor jag ställer!

• Fjällbruttan

Oj.. jag tycker ju inte "fluffet" blir så fluffigt , men ett par centimeter gör det ju... en sats räckergott och väl till en tårta, ev 2 om man bara ska ha för att täcka för SP...
    Sen beror det ju på fluffsmaken, är den jättesöt blir det för sliskigt med mycket..
    Provbaka! Bästa råd jag kan ge
    Jiel o Deps skrev 2009-07-30 10:27:13 följande:

Hur högt kan man bre på med fluff på en fyllning? Och om man gör en sats med 3dl grädde och 180g godis, till hur mycket räcker det? Jösses vad många frågor jag ställer!
  • Jiel o Deps

Ok, ja jag får nog ta och provbaka lite. =)
    Är det krångligt att göra vit chokladmousse? Har någon ett bra recept?

• Fjällbruttan

200 g vit choklad
    2 äggulor
    3 dl vispad grädde
    en skvätt likör eller whisky o man vill...
    2 gelatinblad

Smält chokladen (försiktigt i micro går bra)
    Vispa grädden hårt men lämna en liten skvätt till gelatinet

Lägg gelatinbladen i iskallt vatten 5 minuter, krama sen ur vattnet och smält på låg värme med skvätten grädde.

Ta den smälta chokladen, rör ner äggulorna 1 i taget, i med ev. sprit, rör ner grädden i omgångar och rör försiktigt i det smälta gelatinet, låt stelna i kyl

• Jiel o Deps

Nu har jag inga fler frågor...

Tack så hemskt mycket för hjälpen, allihop!

• Fjällbruttan

Lycka till

Jag håller precis på att baka min helt första mjölkproteinfria tårta Känns spännande!

• Jiel o Deps

Hur gick det då?

Jag har provat att göra fluff och mousse nu. Blev riktigt gott båda två, men tyckte nog att den vita chokladmoussen var lite godare. Dock tror jag att jag gjorde något fel, konsistensen blev lite grynig... Vad blev fel då?

• Emmas syster

ibland går det åt mer än man räknar med oxå...

Hade gjort fem st runda 30 cm som var 13-14 cm höga med andra ord borde de räckt till 125 pers ungefär det var 90 gäster
    och jäääklar i min lilla låda vad de åt

efter att flera backat 2-3-4 ggr så var tårtan borta!

• Fjällbruttan

Jiel o Deps skrev 2009-08-02 06:26:11 följande:
    Hur gick det då?Jag har provat att göra fluff och mousse nu. Blev riktigt gott båda två, men tyckte nog att den vita chokladmoussen var lite godare. Dock tror jag att jag gjorde något fel, konsistensen blev lite grynig... Vad blev fel då?

Då skar den sig... fast den är ju ätbar ändå..
    För varm choklad förmodligen.

• Jiel o Deps

Ok. Ja god var den iaf. Jag får prova att låta chokladen svalna lite mer då. Tack!

Svar på tråden Hur mycket tårta går det åt?