• Jiel o Deps

Hur mycket tårta går det åt?

Vi kommer att vara 32 personer med oss inräknat och undrar hur mycket tårta det går åt? Vi ska göra dem själva och funderar på ett göra en liten tårta som bara vi delar på och tre större som resten delar på. En av dem tårtorna måste vara utan gluten, laktos, ägg och nötter, men har tänkt att även andra kanske kan äta av den. Hur stora bör tårtorna vara?

• Svar på tråden Hur mycket tårta går det åt?
  • Mrs Baom

Vi har beställt vår tårta och vi är 87gäster, det blir fyta våningar och en tårta bervid som är laktosfri. Det lättaste kanske är att ni ringer å frågar på något bageri hur mycket de rekomenderar er att göra.

• Ab fab

om man gör tårtbotten i en form med diameter 24 brukar man räkna att den räcker till 10-12 personer

• Emmas syster

25-35 kvadratcentimeter per portion beroende på när man ska äta tårtan

en 24cm ger då alltså 12-16 portioner

en 30cm ger 20-28

• Matildatiger

Det beror ju mycket på vad man har för tårta. En mastig chokladtårta räcker till fler än en gräddtårta tex. Jag bakar till min systers bröllop och vi beräknar 12 bitar per tårta på 24 cm diameter. Det är fruktmoussetårtor. När jag bakade till kompisars bröllop i våras räknade vi 12 bitar per tårta men gjorde då mastig chokladmousse och fick mycket över.

• lolca

Vi var 50 gäster och hade fem tårtor med 12 bitar på varje. När bröllopet var över så hade det gått åt fyra tårtor ungefär. Det var en hel tårta kvar, men det gjorde inte så mycket. Den åt vi upp till paketöppningen dagen efter

• Thewedding

Vi blir 61 stycken och har beställt tårta för 70 personer. Vi har ätit rätt mycket innan så jag tror det räcker.

• soon and very soon

vi hade tårta för 46 vi var 58 o lite tårta var över

• soon and very soon

beror ju på tårta iofs vi hade en ganska masstig hallon o chokladmousse från chokladfabriken.

• Jiel o Deps

Vi har tänkt att göra kvadratiska tårtor av kärleksmumms-bottnar med vit chokladmousse-fyllningar. Sedan blir det någon form av smörkräm eller nåt som täcker tårtan innan vi lägger på marsipan och dekoration. Tror ni det blir gott?

Om vu då gör dem ca 25x25 (tre stycken) så kan det bli bra till 30st? Eller ska vi göra tre tårtor och sedan en till, en liten, som bara ska vara till dem med allergi?

Tack för alla svar förresten!

• Ab fab

Jiel o Deps skrev 2009-07-27 11:21:40 följande:

Vi har tänkt att göra kvadratiska tårtor av kärleksmumms-bottnar med vit chokladmousse-fyllningar. Sedan blir det någon form av smörkräm eller nåt som täcker tårtan innan vi lägger på marsipan och dekoration.
    hej- det låter som en smaskig tårta men kanske lite mastigt med mousse och smörkräm. Min idé hade varit att mixa jordgubbar/hallon/mango och lagt mellan bottnarna och sen toppt med vit chokladmousse ovan på
Svar på tråden Hur mycket tårta går det åt?