• Jiel o Deps

Hur mycket tårta går det åt?

Vi kommer att vara 32 personer med oss inräknat och undrar hur mycket tårta det går åt? Vi ska göra dem själva och funderar på ett göra en liten tårta som bara vi delar på och tre större som resten delar på. En av dem tårtorna måste vara utan gluten, laktos, ägg och nötter, men har tänkt att även andra kanske kan äta av den. Hur stora bör tårtorna vara?

• Svar på tråden Hur mycket tårta går det åt?
  • Jiel o Deps
    nni skrev 2009-07-27 12:27:53 följande:
    Vi var ca 45 st som åt av tårtan och hade till 50 personer. Den var populär men några bitar blev över. Den var i jordgubbsmousse och hade chokladbotten bland annat. Lite marsipanrosor o jordgubbsbitar hade den med. Inte så mäktig kanske.
    Hade ni ett lager med mousse då? Hur mycket fyllning blev det? =)
  • nni

Jiel o Deps skrev 2009-07-27 12:36:30 följande:

Hade ni ett lager med mousse då? Hur mycket fyllning blev det? =)
    Ja ett stort lager med mousse, den var väldigt mjuk o god
  • nni

Vi gjorde den inte själva förresten...

• Fjällbruttan

Lite beror ju på hur "hög" tårtan är, har man mycket fyllning, tex flera mousser så blir den ju högre och räcker till fler
    Vi hade 83 pers, jag jgorde 7 tårtor för att ha en i "reserv" och det blev mycket över... men vi mumsade på dagen efter också
    Det hade räcket med 4 tårtor och en i "nöd", men då var de 10 cm höga. Bilder finns i mitt galleri

• Laguna 2

Sååå fin tårta!!!!!!!!!!!!
    Har du gjort den själv??? , jättefin.

Fjällbruttan skrev 2009-07-27 13:29:24 följande:
    Lite beror ju på hur "hög" tårtan är, har man mycket fyllning, tex flera mousser så blir den ju högre och räcker till fler Vi hade 83 pers, jag jgorde 7 tårtor för att ha en i "reserv" och det blev mycket över... men vi mumsade på dagen efter också Det hade räcket med 4 tårtor och en i "nöd", men då var de 10 cm höga. Bilder finns i mitt galleri
  • Fjällbruttan

Ja, jag gjorde den själv takc för din kmmentar

Den är fylld med limemousse, jrdgubbsmousse och vanilljmarinerade hallon på chokladbottnar, överdraget med chokladsmörkräm och sist Sugarpaste.
    Laguna 2 skrev 2009-07-27 14:00:56 följande:

Sååå fin tårta!!!!!!!!!!!!Har du gjort den själv??? , jättefin.
  • Laguna 2

Var bor du? Jag kommer direkt och bönfaller dig att baka en till mig !!!

Fjällbruttan skrev 2009-07-27 14:02:27 följande:
    Ja, jag gjorde den själv takc för din kmmentar Den är fylld med limemousse, jrdgubbsmousse och vanilljmarinerade hallon på chokladbottnar, överdraget med chokladsmörkräm och sist Sugarpaste.Laguna 2 skrev 2009-07-27 14:00:56 följande:
  • Jiel o Deps

Hm, det måste ju inte vara kärleksmumms som botten, det är bara något jag fick som tips då jag har svårt att baka luftiga, vanliga, bottnar. Vad kan man ha annars?

Fjällbruttan: Vad för sorts chokladbotten hade ni?

• Fjällbruttan

Jag gjorde vanlig lätt sockerkaka med lite kakao i och la tårtorna 2 dagar i förväg så de hann "safta" till sig.
    Fick ett kanontips i en annan tråd att man skulle göra tårtan "uppochner".
    Dva, du skär upp bottnarna, lägger plast i springformen, lägger översta delen i botten på springformen, fyller med den fyllningen du vill ha överst, lägg så nästa lager osv, är det mousse i så låt tårtan stelna över natten, vänd den sedan p fatet du ska ha den och ta bort formen och du har en kanon slät och fin tårta

Smörkräm spritsar man lättast ut med en bred sprits och stryker sedan slät med en spatel..

Och jag bor i Lappland i en liten fjällby... långt ifrån allt och alla

• Jiel o Deps

Vilket bra tips!
    Du råkar inte ha ett superbra recept på smörkräm också? Gärna med smak av vit choklad...

Svar på tråden Hur mycket tårta går det åt?