• Jiel o Deps

Hur mycket tårta går det åt?

Vi kommer att vara 32 personer med oss inräknat och undrar hur mycket tårta det går åt? Vi ska göra dem själva och funderar på ett göra en liten tårta som bara vi delar på och tre större som resten delar på. En av dem tårtorna måste vara utan gluten, laktos, ägg och nötter, men har tänkt att även andra kanske kan äta av den. Hur stora bör tårtorna vara?

• Svar på tråden Hur mycket tårta går det åt?
  • 4ever2

Tänk på att kärleksmumsbottnat är mycket luftiga och inte mättar så mycket så jag skulle nog inte beräkna så många per tårta. Annars lät det väldigt gott. Ab fab har nog rätt i att lite frukt eller syrligt kan vara bra för att bryta av det söta lite.

• Jiel o Deps

Jag är inte så mycket för frukt i tårtor, men man skulle ju kunna göra det till de andra tårtorna. Smörkrämen har vi tänkt att ha just för att marsipanen (och sugerpasten till de som inte tål nötter) inte ska svettas. Provade hemma en gång och då kom sugerpaste i kontakt med grädden i chokladmoussen vilket fick den att smälta... Finns det något annat man kan ta i stället?

• Tess80

Hej! Åh vad kul att en till ska göra egen bröllopstårta! Det gjorde nämligen jag med he he!

Vi hade också 32 personer på bröllopet! Och jag gjorde tre hjärta tårtor (finns i mitt galleri). Jag gjorde även en annan "vanlig rund" tårta ifall det inte skulle räcka med dessa tre tårtor. Men faktiskt så blev det kvar av hjärta tårtorna! Så det räcker med tre!

• Tess80

Och i våran tårta så hade vi bara mosade bananer på ena lagret och det andra hade vi jordgubbssylt! Och alla tyckte det var så gott (vi ville ha en sommartårta med "sommar smaker", enligt oss)!

• Laguna 2

Konditoriet sa att det räckte med 45 bitar för ca 55 gäster.

Man orkar ju inte vräka i sig tårta efter all den maten

• Jiel o Deps
    Tess80 skrev 2009-07-27 11:35:44 följande:
    Och i våran tårta så hade vi bara mosade bananer på ena lagret och det andra hade vi jordgubbssylt! Och alla tyckte det var så gott (vi ville ha en sommartårta med "sommar smaker", enligt oss)!
    Vilka fina tårtor! Är det sugerpaste eller masipan? Har hört att sugerpaste är smidigare att kavla ut, men marsipan är ju godare...
    Vad är det för blommor på?
  • Jiel o Deps

Laguna 2 skrev 2009-07-27 11:37:34 följande:

Konditoriet sa att det räckte med 45 bitar för ca 55 gäster.Man orkar ju inte vräka i sig tårta efter all den maten
    Så det kanske räcker om vi gör två "vanliga" tårtor (25x25) och sedan en allergivänlig då... Och så den till oss förstås. Gör ju egentligen inget om det blir över.
  • Tess80

Tack! Ja det är sockerpasta, det är som du säger lättare att arbeta med! Jag brukar göra tårtor (min hobby) och har alltid använt sockerpasta!

Jiel o Deps skrev 2009-07-27 11:40:31 följande:

Vilka fina tårtor! Är det sugerpaste eller masipan? Har hört att sugerpaste är smidigare att kavla ut, men marsipan är ju godare... Vad är det för blommor på?
  • Tess80

Oj, jag missade att du frågade om blommorna. Det är nejlikor som vi köpte från ett kontitori faktiskt. Jättefina var dom!

Jiel o Deps skrev 2009-07-27 11:40:31 följande:

Vad är det för blommor på?
  • nni

Vi var ca 45 st som åt av tårtan och hade till 50 personer. Den var populär men några bitar blev över.
    Den var i jordgubbsmousse och hade chokladbotten bland annat. Lite marsipanrosor o jordgubbsbitar hade den med. Inte så mäktig kanske.

Svar på tråden Hur mycket tårta går det åt?