• Nalle Puh 40

Vi som precis har slutat med p-piller och hoppas bli gravida inom det närmsta...

Finns det några fler brudar här som precis har slutat med p-piller och hoppas bli gravida?

Har ätit p-piller i ca 12 år men slutade för två veckor sedan i samband med vårt bröllop...

Tänkte vi kunde dela lite tankar och ge råd till varandra för det är ju mycket som ska stämma...

Har oxå tusen frågor i huvudet som vad som händer i kroppen när man slutar med sina p-piller efter så lång tid, tidiga tecken på att man kanske är gravid och hur lång tid det tar innan mensen blir regelbunden igen...

• Svar på tråden Vi som precis har slutat med p-piller och hoppas bli gravida inom det närmsta...
  • Flisa80

Om 3 tester har visat att du är gravid, du har ont i brösten, mår illa och inte längre vill dricka kaffe, så tror jag nog att du kan vara lugn.

Har många kompisar som sagt precis som du, att det känns ju inte att man är gravid i början, hur ska man då VETA?? Ja...vi får väl lita till testerna helt enkelt.

Imma skrev 2009-08-25 11:30:00 följande:
    Har oroat mig så för att jag inte känner några symptom på min (tidiga) graviditet. Straffet tycks ha kommit direkt. Den senaste veckan har jag mått riktigt rejält illa på mornarna, ont i brösten, trött. Dessutom har jag helt och hållet tappat lusten att dricka kaffe! Det mer än någonting annat tror jag gör mina kollegor misstänksamma. Ska på inskrivning om två veckor (är då i vecka 10). Jag oroar mig för att de inte gör några riktiga tester då, utan man behöver i princip inte ens vara gravid för att bli inskriven på MVC. Stämmer det? Tänk om testerna visat fel (har gjort tre stycken) och jag bara är skengravid nu? Hur vet man att allt står rätt till?
  • passionsblomman

Nej de gör inga tester. De litar på det/de test du gjort själv.
    Som min BM sa: "Vi har inte tillgång till några andra tester än de du redan testat med och de har samma tillförlitlighet"

Imma skrev 2009-08-25 11:30:00 följande:
    Har oroat mig så för att jag inte känner några symptom på min (tidiga) graviditet. Straffet tycks ha kommit direkt. Den senaste veckan har jag mått riktigt rejält illa på mornarna, ont i brösten, trött. Dessutom har jag helt och hållet tappat lusten att dricka kaffe! Det mer än någonting annat tror jag gör mina kollegor misstänksamma. Ska på inskrivning om två veckor (är då i vecka 10). Jag oroar mig för att de inte gör några riktiga tester då, utan man behöver i princip inte ens vara gravid för att bli inskriven på MVC. Stämmer det? Tänk om testerna visat fel (har gjort tre stycken) och jag bara är skengravid nu? Hur vet man att allt står rätt till?
  • jojoånick09

precis som föregående talar sa att om man avviker för att dricka kaffe och man mår illa och ont i bröst kan man faktiskt vara gravid,min barndomsvän kände detta hon blev oehört känslig mot dofter,hennes sambo är rökare och hon tålde inte känna doften eller när han hade kommit in från balkongen kunde hon inte ens pussa honom,stekt bacon och vissa maträtter gjorde henne spy färdig.. hon gjorde ett test från apoteket och det visade + och så gick hon till mvc och där konstaterade de att hon var gravid också.
    men skendräktig tror jag inte man kan bli som människa det står väl bara för djuren...

• 20090801

Inom sjukvården använder man samma tester som vi själva kan ta. Själv har jag ingen lust att äta godis, stekt mat eller dricka kaffe, det äcklar mig. Kan bli lite illamående om maken steker något men så fort det är utvädrat så försvinner illamåendet. Däremot så är jag ständigt sugen på frukt så det går åt i mängder, nektariner och grape är storfavoriter just nu.

• Imma

Nej skendräktig förstår jag ju att jag inte är. Det jag menade var att man kanske inbillar sig en massa gravidsymptom som egentligen inte är riktiga. Dock är det inget snack om saken längre när det gäller mitt morgonillamående. Det är högst verkligt....

Eftersom jag oroar mig så mycket har vi bestämt att försöka få en tid för ett tidigt ultraljud privat. Jag ska ringa och prata med dem idag.

jojoånick09 skrev 2009-08-25 18:30:51 följande:
    precis som föregående talar sa att om man avviker för att dricka kaffe och man mår illa och ont i bröst kan man faktiskt vara gravid,min barndomsvän kände detta hon blev oehört känslig mot dofter,hennes sambo är rökare och hon tålde inte känna doften eller när han hade kommit in från balkongen kunde hon inte ens pussa honom,stekt bacon och vissa maträtter gjorde henne spy färdig.. hon gjorde ett test från apoteket och det visade + och så gick hon till mvc och där konstaterade de att hon var gravid också.men skendräktig tror jag inte man kan bli som människa det står väl bara för djuren...
  • annanilsson78

Jag oroade mig HEMSKT mycket under min första graviditet, allt man kan oroa sig för det oroade jag mig för;)

Se till att få ett tidigt UL, då känns det säkert ännu mer verkligt, bildbevis är alltid bra att ha!

Imma skrev 2009-08-26 08:35:10 följande:
    Nej skendräktig förstår jag ju att jag inte är. Det jag menade var att man kanske inbillar sig en massa gravidsymptom som egentligen inte är riktiga. Dock är det inget snack om saken längre när det gäller mitt morgonillamående. Det är högst verkligt....Eftersom jag oroar mig så mycket har vi bestämt att försöka få en tid för ett tidigt ultraljud privat. Jag ska ringa och prata med dem idag.
  • Imma

Tack!

Jag vet inte egentligen varför jag oroar mig så. Jag tenderar ju att vara en väldigt teoretisk person och det här är så långt ifrån teori man kan komma. Tror att det är det som är problemet.

Först oroade jag mig för att inte kunna bli med barn. Det är nämligen någonting jag har fått för mig att jag skulle ha svårt för. Nu gick det ju på typ första försöket, så det är som att jag måste oroa mig för någonting annat nu.

Jag fattar ju att jag ÄR med barn, men jag oroar mig massor för att något ska hända. Jag är ju (relativt) ung, så jag har ju oddsen på min sida.

Jag tror också att ett UL är precis vad jag behöver. Att de kan höra ett litet hjärta där inne.

annanilsson78 skrev 2009-08-26 08:55:51 följande:
    Jag oroade mig HEMSKT mycket under min första graviditet, allt man kan oroa sig för det oroade jag mig för;) Se till att få ett tidigt UL, då känns det säkert ännu mer verkligt, bildbevis är alltid bra att ha!
  • Mammilon

Imma: Jag tror verkligen inte att du har något att oroa dig för. Vilka mer tecken vill du ha? Det känns inte så himla mycket i början, de börjar ju tyvärr (eller som tur är) inte sparkas med en gång. Jag är i v. 11 av min andra graviditet nu och känner ingenting, lite större runt magen och har varit lite öm i brösten, inget annat. Likadant förra gången. Att de inte kollar alls på MVC kan jag hålla med om känns lite konstigt, i alla fall första gången. Gör absolut ett UL om det känns bättre, men försök att släppa din oro, den är inte nyttig... Skaffa en bok och följ med i veckorna, det känns mer verkligt då. Lycka till!

• Imma

Haha, jag förstår att jag låter helt hysterisk. Det är jag inte... riktigt.

Jag behöver inga fler tecken på att jag är gravid. Det framgår med all önskvärd tydlighet just nu . Det jag helst vill är att någon tittar på min mage och garanterar att jag kommer att föda ett friskt barn. Det förstår jag att de inte kan garantera. Däremot tror jag, som annanilsson78 skriver, att ett UL skulle hjälpa mig att fatta att det här är på riktigt.

Mammilon skrev 2009-08-26 09:19:31 följande:
    Imma: Jag tror verkligen inte att du har något att oroa dig för. Vilka mer tecken vill du ha? Det känns inte så himla mycket i början, de börjar ju tyvärr (eller som tur är) inte sparkas med en gång. Jag är i v. 11 av min andra graviditet nu och känner ingenting, lite större runt magen och har varit lite öm i brösten, inget annat. Likadant förra gången. Att de inte kollar alls på MVC kan jag hålla med om känns lite konstigt, i alla fall första gången. Gör absolut ett UL om det känns bättre, men försök att släppa din oro, den är inte nyttig... Skaffa en bok och följ med i veckorna, det känns mer verkligt då. Lycka till!
  • jojoånick09

20090801-
    det stämmer att man kan bli väldigt sugen på vissa frukter.. min mamma käkade kg vis med apelsiner när hon väntade mig.. även vindruvor..
    en kompis mamma åt också tomater hur mycket som helst...
    och min syster blev godisfreak hon fick pippi på en glass "banana joe" om någon kommer ihåg den glassen,hon kunde bli rent av vansinnig om glassen var slut både hemma och i mataffären så min svåger fick resa land och rike runt i Sthlm bara för att få tag på den jäkla glassen...

lakrids har jag ju hört att man kan bli små sugen på med... och man får oftast banner från barnmorskan..

jag längtar oehört att få sätt i gång snart... jag fortsätter och läser om er girls..

Imma hoppas det löser sig och att du snart får ett UL.

Svar på tråden Vi som precis har slutat med p-piller och hoppas bli gravida inom det närmsta...