Sesamy skrev 2009-06-08 17:18:04 följande:
Hehe.... Förstår verkligen att det kan te sig så. Det stämmer inte i mitt fall - skulle jag starta en tråd om en fråga skulle jag vilja ha åsikter om frågan - klänning, betalbar, vad det nu kan vara - så skulle jag vilja ha folks åsikter - inte att folk höll med. Dock tycker jag det är jobbigt att bli sågad med fotknölarna om man uttrycker en åsikt som inte stämmer överens med den generella åsikten i tråden - inte för att det skadar mitt självförtroende - utan för att det blir så trist i min mening. Om man svarar i en tråd och inte håller med och då bli ignorerad eller dumförklarad är inte heller kul. Jag diskuterar gärna... Högt och lågt! Men när det blir rätt eller fel - då blir det ointressant för mig. Då stannar ju diskussionen om någon ska ha rätt och någon fel... Man kan tycka olika disktuera fritt och diskutera varför man tycker som man tycker. Men om det blir - fy vad dumt/korkat/dåligt att du tycker som du gör.... I ämnen som är extremt subjektiva...Då finns två alternativ.... Jag smyger undan - fortsätter tycka samma saker men håller käft om det inte känns tillräckligt viktigt. Eller så argumenterar jag till döddagar för att nå en mer konstruktiv diskussion. BT är helt enkelt inte tillräckligt viktigt för att orka ta en riktig diskussion. Men det vore ljuvligt om det fanns ett öppet disskussionsklimat där man fick tycka gruvligt olika utan att det blir att - "korkat, dåligt" osv. Nästan allt som diskuteras här är ju subjektivt... Så varför försöka döda argument eller åsikter?
Håller verkligen med dig i mycket. Det svåra är nog att alla inte har samma uppfattning om vad som är att bli sågad vid fotknölarna och vad som är konstruktiv argumentation. Vissa tar det som ett påhopp bara man säger emot, medan andra bara tycker att det är roligt att prova sina argument mot andras trots att tonen blir hetsig.
Min uppfattning är ändå att om man uttrycker en åsikt som avviker från majoritetens uppfattning så får man ju vara beredd på att förklara/försvara. Det är inget fel med det, tvärtom!
Det blir ju tråkigt om det bara går ut på att tycka för tyckandets skull. Om ingen reagerar på min åsikt (tycker att den är bra eller dålig eller om jag har felaktiga grunder för min ståndpunk osv.) då är den ju helt värdelös!