• MV85

MAJ 2010

Eftersom vår tråd är avstängd startar jag en ny här så vi kan fortsätta vårt härliga tjötande

Här samlas alltså vi som gifter oss i Maj månad 2010, nykomlingar som "gamla" rävar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-03 16:02
    Vår förra tråd:
    brollopstorget.se/Forum-1-22/m3306394.html

• Svar på tråden MAJ 2010
  • Fröken Strössel

Cia - Det är ju egentligen ingen stress med bröllopsresa. Självklart är det ju mysigt att komma iväg tillsammans efter bröllopet men jag tror ändå att man är i ett lyckorus efteråt så att bara gå hemma och mysa är nog underbart det med. När det ordnat upp sig med jobb och er tjej är inskolad på dagis och så kan ni ju se om ni får tillfälle att åka lite senare. En natt på spa med god middag någon vecka efter är ju också bröllopsresa tycker jag!

jaoo - Skickar man inte in namnändringen tillsammans med hindersprövningen? Den gäller inte förrän efter vigsel men man kan nog skicka in de tillsammans, tror jag iaf.

Jag kommer ta min mans efternamn. Vi har båda ett son namn så det blir ingen jätteskillnad

• snuttfia

Vi åker inte på nån bröllopsresa på ett tag iaf. Vi har inte pengar, jag vet inte ens vad jag ska göra till våren, går ut skolan efter jul men eventuellt pluggar jag en termin till medan jag funderar och söker jobb. Men vi har sagt att vi ska spara och åka senare, när barnen är lite större och man vill lämna dem mer än en vecka så man hinner koppla av ordentligt. Vi pratade igår om att efter bröllopet ta in på nåt mysigt hotell och stanna två nätter istället för bara bröllopsnatten som man nog ändå bara sover bort

Vi velar jättemycket med efternamn. Jag har ett jättelångt och svårstavat finskt namn och han har ett -son namn. Jag känner mig inte riktigt bekväm med att bli en -son och han känner sig inte jättesugen på att behöva stava sitt namn jämt. Blir kanske så att vi behåller våra namn båda två. Ungarna heter som jag, jag skojade om det när vi bestämde. Om de ska ha hans efternamn så får han göra en ärbar kvinna av mig först, haha.

• Martinaa

Godmorgon brudar! Jaaa, jag har semester så då är det fortfarande morgon

Bröllopsresa ja. Vi har nog bara tänkt åka på en liten weekend efter bröllopet, till typ Köpenhamn eller Stockholm eller så. Sen tar vi en riktig bröllopsresa längre fram när vi har sparat ihop lite pengar till det. Att spara till både bröllop och resa klarar inte vi av i alla fall. Sen har vi tänkt att önska oss resecheckar i bröllopspresent.

Namnbyte:
    Enklast så skickar man in blanketten för namnbyte samtidigt som hindersprövningen, tidigast fyra månader innan bröllopet. Namnbytet börjar gälla när man får tillbaka papprena från Skatteverket, tror det blir ungefär en vecka efter bröllopet (men är inte alls säker på det här nu).
    Ska man ut och resa och inte har hunnit fixat nytt pass så tror jag det ska gå bra att använda sitt gamla (så länge det fortfarande är giltigt vill säga). Annars får man väl ta med pappret från skatteverket för säkerhetsskull??

Snuttfia:
    Din sits är ju lite knepig. Jag har en kompis som gifte sig bara för nån vecka sen som hade finskt efternamn, men tog hennes mans -sonnamn. Även kompisens kompis bytte bort sitt finska efternamn till mannens -sonnamn i våras. Så de blev två "svennar" av dem båda

Själv väljer jag gladeligen bort mitt -sonnamn till mannens ganska annorlunda efternamn, yeeho! Känns dock vääääldigt konstigt att säga mitt namn med hans efternamn. Känns inte som jag. Men jag har ju tid att vänja mig...

Så, dags för frukost, haha (jag sa väl att jag har semester? :P )

• jaao

snuttfia skrev 2009-07-30 10:56:14 följande:

Jag har ett jättelångt och svårstavat finskt namn och han har ett -son namn. Jag känner mig inte riktigt bekväm med att bli en -son och han känner sig inte jättesugen på att behöva stava sitt namn jämt. Blir kanske så att vi behåller våra namn båda två. Ungarna heter som jag, jag skojade om det när vi bestämde. Om de ska ha hans efternamn så får han göra en ärbar kvinna av mig först, haha.
    Min sambo byter sitt untländska efternamn till mitt svenska just för att slippa bokstavera hela tiden, han har nog inte riktigt förstått att även jag alltid får bokstavera mitt efternamn. men det lär han ju märka med tiden
  • snuttfia

Haha, man ska inte berätta mer än man behöver Ska jag vara riktigt ärlig så har jag alltid viljat byta mitt efternamn, sa att jag ska hitta en karl som heter Ek i efternamn eller nåt kort och lättstavat. Men sen vet jag inte vad som hände, nu är jag plötsligt väldigt fäst vid namnet. Folk tenderar att lägga märke till namnet och kommer ihåg en sen (just ja, det var du som hade så konstigt efternamn). Ja, jag vet inte. Antar att jag skulle kunna bli en -son utan att vara allt för ledsen men samtidigt undrar jag om det egentligen spelar nån roll om vi alla heter samma? Fast vi skojade om att skaffa dubbelnamn, mitt namn har 12 bokstäver och hans 8, det blir väl typ världens längsta efternamn

jaao skrev 2009-07-30 12:27:15 följande:
    snuttfia skrev 2009-07-30 10:56:14 följande:
    Min sambo byter sitt untländska efternamn till mitt svenska just för att slippa bokstavera hela tiden, han har nog inte riktigt förstått att även jag alltid får bokstavera mitt efternamn. men det lär han ju märka med tiden
  • Martinaa
    snuttfia skrev 2009-07-30 12:32:46 följande:
    Ska jag vara riktigt ärlig så har jag alltid viljat byta mitt efternamn, sa att jag ska hitta en karl som heter Ek i efternamn eller nåt kort och lättstavat.
    Haha, jag känner en singelkille med just det efternamnet om du skulle ångra dig om din nuvarande, haha
  • snuttfia

*asg* Jag ska tänka på saken Om inte det här funkar vet jag vem jag ska prata med iaf :-P

Martinaa skrev 2009-07-30 12:38:07 följande:
    Haha, jag känner en singelkille med just det efternamnet om du skulle ångra dig om din nuvarande, haha
  • johi77

Oj, ni skriver på bra!

Vi kommer inte heller att åka på en lång bröllopsresa. Det vi senast pratade om är att kanske dra på en weekend till Barcelona eller kanske nåt fint spa. Egentligen skulle jag vilja åka direkt efter bröllopet, typ måndag, men jag undrar om jag kommer ha tid att tänka på en resepackning med? Samtidigt vill man säkert åka iväg för att viiiiiiila!

Efternamn - vi har båda son-namn men hans är bättre än mitt Vi funderar dock på att ta ett gammalt släktnamn, vi har flera soldatnamn tillbaks i tiden som vi klurar på. Men jag är rädd för att det ska uppfattas som att man gör sig till.... svårt att förklara. Men det namn som ligger bäst till är ett adjektiv, alltså t ex som snäll, snygg. Fattar ni? Tänk om man heter Johi Snäll och snäll är man ju inte alltid liksom

• Martinaa

Jaa!
    Jag vet hur våra inbjudningskort kommer bli, på ett ungefär! Nu har jag gjort min första "prototyp" av kortet, och vi är nöjda båda två! Så skoj att få se hur det kommer se ut, mer än på en ritad bild i Photoshop! Ser redan fram emot att få pyssla ihop alla kort i höst nån gång, hehe.

Har som sagt använt mig av en silvertapet (nr 3603 av Eco Metallic om nån skulle vara supernyfiken) som jag gjort till ett dubbelvikt kort i formatet 15x15cm. På framsidan har jag klippt ut ett fönster i tapeten på 6x9cm där jag sedan ska ha embossing-stämpeln med våra namn i glittrigt blått på ett papper som jag klistrar fast på insidan. Under "fönstret" ska jag klistra fast två små silverpaljetthjärtan.
    Längst till vänster har jag limmat fast ett brett blått tygband, lodrätt utmed mittenvikningen. Är det nån som fattar nånting?? Haha. Jag kommer visa bilder på det längre fram (när jag slipper vara anonym på min presentation).

• jaao

Ja, haha jag röstar för dubbelnamn! Hoppas ni har långa förnamn också

Inte spelar det någon roll om man har samma egentligen men för mig känns det självklart, man blir en enhet. (usch jag ser hur löjligt det låter)

Just nu hoppas jag på att mina svärföräldrar inte blir alltför ledsna för att vi dissar deras släktnamn, de är de sista i släkten med det namnet.

snuttfia skrev 2009-07-30 12:32:46 följande:
    Haha, man ska inte berätta mer än man behöver Ska jag vara riktigt ärlig så har jag alltid viljat byta mitt efternamn, sa att jag ska hitta en karl som heter Ek i efternamn eller nåt kort och lättstavat. Men sen vet jag inte vad som hände, nu är jag plötsligt väldigt fäst vid namnet. Folk tenderar att lägga märke till namnet och kommer ihåg en sen (just ja, det var du som hade så konstigt efternamn). Ja, jag vet inte. Antar att jag skulle kunna bli en -son utan att vara allt för ledsen men samtidigt undrar jag om det egentligen spelar nån roll om vi alla heter samma? Fast vi skojade om att skaffa dubbelnamn, mitt namn har 12 bokstäver och hans 8, det blir väl typ världens längsta efternamn
Svar på tråden MAJ 2010