• Mamli

Vilket namn tycker ni?

Sätt gärna 1,2,3 vilken ordning ni tycker vilket namn som är fin.

de står mellan:
    Bergman
    Sloberg
    Bernson

• Svar på tråden Vilket namn tycker ni?
  • Mamli

Åh, hade vart otroligt glad om han hade hetat jacobsson.
    Åh jag vet inte, känns sådär..de är svårt att säga med..sl...sl..

+ att de är en till sak som håller mig tillbaka..hans föräldrar..de är inte de vänligaste personerna i världen. allt blir bara tjat och de mesta om pengar. berätta att vi ska gifta oss ida, de vänder bara bort huvena. Så att ta deras namn...eller ja..hans pappas namn känns sådär..för bröllop är tydligen så onödigt

• Mamli

Ån..nu är jag tjatid, men om ni väljer mellan Bergman, Sloberg, Berg, Brügg och Bernson.

1-5

• högstavinsten

Bergman igen
    Berg
    Benrson
    Brugg
    Sloberg

• didis

Det låter som om flera namn ger dig dåliga vibbar.

Sloberg är det enda namnet som jag inte gillar och det mest för att man lätt låter lite berusad när det uttalas (eller är det bara jag?)

Ta det namn som ger bäst magkänsla (enkelt att säga!). Det skall kännas trevligt att presentera sig.

Själv har jag svårt för att byta namn, mitt namn är ju JAG, så vi behåller våra efternamn även som gifta men jag förstod detsom att det inte var ett alternativ för er.

• ElevenSeven

Bergman, Berg, Bernson, Brügg, Sloberg.

• högstavinsten
    Mamli skrev 2009-05-17 21:43:56 följande:
    vet inte om bergman längre...de är min pappas namn. jag bytte till Brügg (min mammas gifta namn) för jag ville bara...byta. pappa är alkolist..har sårat mig så och ville "ge" igen..om man kan säga så. har saknat de och vilja byta tillbaka...men nu har han hört av sig igen, full.Han heter Bergman, sambon sloberg..fult?Jag och mamma Brügg men sambon känner inte att han vill ha de då de egentligen kommer från min styvpappas pappa.Berg är farmor, Bernson är mormor.ÄH, vi blir galna..båda vill heta samma efternamn, sen tar de stopp. Var mest inne på bergman men nu blir jag osäker.
    Efter att ha läst detta hade jag def. tagit Bernson. Det är ovanligt, lätt att säga och hyfsat att stava.
  • Nippran

okej:
    1, Bernson
    2, Brügg
    3, Bergman
    4, Berg
    5, Sloberg

• Mamli

tack, underbara människor!

Ja sambon behåller ju sloberg som mellannamn. Men jag känner att jag kan byta, jag är bergman..men jag har ju bytt en gång..och jag överlevde
    Känner ju att jag vill bli hans fru, och han är sloberg..men gillar de inte alls. får väl tänka lite till.

• Mamli

Det här kommer kanske låta lite barnsligt, men hans föräldrar tror fortfarande att sambon är ett barn, mamman är kontrollberoende och måste ha koll på allt.
    Vi får inte tänka elelr göra saker själva.
    När vi fick vår son, fick han mitt namn. Ochd e var inte populärt! De minerna glömmer jag aldrig. Hon har inte ens samma efternamn eftersom de inte är gifta.
    Men att ta deras namn...känns inte kul. + att jag vill faktiskt inte direkt göra henne nöjd heller efter allt jag fått stå ut med.

• 09brollop

Mamli skrev 2009-05-19 13:00:18 följande:

Det här kommer kanske låta lite barnsligt, men hans föräldrar tror fortfarande att sambon är ett barn, mamman är kontrollberoende och måste ha koll på allt.Vi får inte tänka elelr göra saker själva.När vi fick vår son, fick han mitt namn. Ochd e var inte populärt! De minerna glömmer jag aldrig. Hon har inte ens samma efternamn eftersom de inte är gifta.Men att ta deras namn...känns inte kul. + att jag vill faktiskt inte direkt göra henne nöjd heller efter allt jag fått stå ut med.
    Kikar in i tråden då jag själv velar mellan efternamn.

Tycker i denna ordning

1. Bernson
    2. Berg
    3. Bergman
    4. Brügg
    5. Sloberg

Det där om att folk blir griniga när man väljer att ens barn ska ha ens efternamn känner jag lite igen. Har inte fått det rakt utsagt av min sambos släkt. Men min svärmor säger sambons efternamn till vår son. Sambons mormor gav en peng nyligt med ett kort åt vår som och i den stod det sambons efternamn på honom. När jag påpekade till svärmor att han har mitt efternamn säger hon bara "ja ja det kanske står så på dörren, men så är det inte"... Suuuck?!

Svärmor tycker alla ska ha samma efternamn i familjen och har "bestämt" att jag ska byta. Eller bestämt och bestämt, hon pratar hela tiden om att jag ska byta och ser irriterad ut när jag säger att INGET är bestämt.

Före allt detta funderade jag LIITE på byta till sambons namn. Nu känner jag för att inte göra det pga hennes tjat :(
Svar på tråden Vilket namn tycker ni?