• Lennarts Fru

    Min mans barn är inte accepterade !?

    Jag känner mig lite nere idag. Alltså så här är de:

    Jag är gift med en man som är 15,5 år äldre än jag och han har sedan tidigare 4 barn. I min familj så träffas man ganska ofta och äter middag ochi dom middagarna är de oftast min syster, hennes kille, min moster, henns kille, min morfar, min mamma och min brorsa och är jag och Lennart barnledig så händer de att vi också är inbjudna. Men för att komma till de jag känner är jobbigt så är de så att dom nu för tiden struntar i att ens be oss komma för dom vet att vi har barnen. oftast så infaller deras middagar då vi har barnen. och detta upplever både jag och min man ganska jobbigt. Det känns som om min man är accepterad men inte hans barn. dom ringer och frågar "hej är ni barnledig" säger man då att man har bernen så blir de typ "jaha, jaja.. jag hade tänkt att ni ville komma på midag men då tar vi de en annan gång".

    Jag har pratat med min mamma, min systwer och alla iblandade om detta me dom tycker att han har för många barn och att de blir för dyrt att bjud på middag till alla samtidigt då hans barn är i tonåren och äter rätt så mycket allihopa. Dessutom tycker mamma att hon inte harnågra känslomässiga band till dom på de sättet som om de hade varit mina egna barn. Min moster och dom tycker att dom känner ju inte ens hans barn men och andra sidan så tycker int jag att dom varit så engagerade i att ens försöka lära känna dom. och de är ju verkligen inte rätt sätt genom att strunta i att bjuda hem oss.

    jag kan förstå att man kanske intehar åd att bjuda alla på middag en gång i månaden typ, men och andra sidan så känner jag att hade de varit ombytta roller så hade jag ju adrig bjudit hem min syster men bett dom lämna hemma hennes killes barn om han hade några. jag tycker att istället för att bjjuda på middag 10 gånger om året så kan man spara åpengar och bjuda kanske 5-6 gånger så alla kan vara närvarande.

    nu känner mig mig lite utanför och jag fötsår att min man tycker de känns jobbigt. kul för han att sitta med min familj och äta och i samma sekund veta att hade i haft barnen just då så hade vi inte varit välkommna.

    mamma tycker att jag ska kunnase de från deras synvinkel också, men helt örligt så har jag svårt att göra de för at i mina ögon så är detta så fel, så fel, så fel !

    de känns lite grand som att jag hamnar utanför bara för att våran familj är stor. hade jag och min man fått ett eget brn så hade de varit skilnad tycker mamma, men och andra sidan så kan ju inte jag, lennart och vårat gemensamma barn åka, men inte hans barn sedan tidigare.

    om min systers kille hade haft 4 barn sedan tidigare och jag skulle bjuda hela familjen på middag så skulle jag giovetvis bjuda in hans barn också. hade jag inte haft råd så hade jag inte bjudit hem någon.

    resonerar jag fel och borde jag förstå min mamma i detta läge?????

    (ja, syrran.. jag vet att du är medlem på bröllopstorget, dock så vet jag inte hur aktiv du är och om du ens läser de och du är självklart välkommen att skriva en kommentar här du med)

    btw, jag älskar min familj och dom ställer alltid upp i övrigt och de råder inga problem mellan oss. de är bara jus de här som jag tycker är sååå jobbigt !

  • Svar på tråden Min mans barn är inte accepterade !?
  • Aleta

    Man har inte valt att stoppa in barn (oavsett ålder) de finns redan och kan inte hjälpa att vuxna har skilt sig och bildat ny familj.
    Jag tycker att man ska räkna in dessa nya människor i sin familj och släkt. Man kanske aldrig får känslomässiga band till dem, men de hör till familjen och kan inte uteslutas.

    Och ja, alla barn i samhället är lite vårt ansvar också. Ser man att ett barn behöver hjälp så hjälper man det. Ser man att det gör något dumt så säger man till.
    Samhället, det är nämligen just du och jag.
    "Det krävs en hel by för att uppfostra ett barn."


    MV85 skrev 2009-04-05 13:09:13 följande:
    Nej, jag tycker att det skylls ifrån på "mamma" eller "pappa" eller "svärmor och svärfar" alldeles för mycket istället för att själv ta ansvar för att man valt att stoppa in "barn" i en konstellation vare sig de eller ens föräldrar valt.
  • tonårsmorsa

    Mycket bra skrivet. Tänk om alla kunde se att de är en del av samhället.


    Aleta skrev 2009-04-05 15:21:41 följande:
    Man har inte valt att stoppa in barn (oavsett ålder) de finns redan och kan inte hjälpa att vuxna har skilt sig och bildat ny familj.Jag tycker att man ska räkna in dessa nya människor i sin familj och släkt. Man kanske aldrig får känslomässiga band till dem, men de hör till familjen och kan inte uteslutas.Och ja, alla barn i samhället är lite vårt ansvar också. Ser man att ett barn behöver hjälp så hjälper man det. Ser man att det gör något dumt så säger man till.Samhället, det är nämligen just du och jag."Det krävs en hel by för att uppfostra ett barn."
  • Pärlan2009

    TS: jag förstår absolut att du reagerar som du gör! Jag skulle bli jätteledsen om mina föräldrar gjorde ngt liknande!

    Jag brukar vilja försöka se saker från båda hållen men i det här fallet förstår jag verkligen inte vad problemet är för dina släktingar!? De behöver inte börja umgås med sina "styvbarnbarn" varje helg eller utan er vuxna men snälla nån, hela familjen måste ju ändå vara bjuden!

    Håller med tipsen innan om att bjuda in till knytkalas. Visa återigen att ni är villiga att umgås med hela familjen! Förstår att det är tufft men jag hejjar på dig!

  • Lennarts Fru

    jag tror inte att risken för att detta ska komma mellan mig och min man är stor. de är inte varken han eller jag som gör fel. men risken för att de blir slitningar mellan mig och min övriga famij är stor !

    detta kommer ju inte påverka relationen mellan mig och min man. jag älskar ju han och barnen och tänker inte fara på massa middagar utan dom. dom är en del av mig och respekterar inte min övriga familj de så stannar jag hällre hemma.

    det med brev har jag tänkt på. men funder även på att träffa alla inblandade och prata om vad jag känner dom brukar inte ha problem att lyssna, deras problem är att dom kanske är ganska fast beslutna med vad dom tycker. men då har jag i alla fall fått säga de jag känner och stlla lite "krav"


    agtiwi skrev 2009-04-05 13:44:49 följande:
    Vore jag dig skulle jag säga till att om de inte respekterar din nya familj så respekterar de inte dig. Relationer där man inte kan respektera och acceptera varandra har en tendens att inte nå så långt. Tyvärr verkar ju dina släktingar ha bestämt sig. Ska jag vara helt ärlig finns det stor risk att detta gör att det blir slitningar mellan dig och din man, eller att slitningarna mellan dig och släktingarna blir så stor att det blir bråk och osämja.Du kräver ju inte att de måste älska hans barn. Om du känner att släktingarna inte lyssnar på dig så prova att skriva ner allt du känner och vill ha sagt på ett papper. Forma sedan om det till ett brev som förklarar hur du känner och upplever det som sker, skicka sedan ett ex till varje berörd person. I bland går saker och ting in bättre om man får läsa och fundera på det som står, än om någon står och pratar.
  • Lennarts Fru

    jag är som du och brukar verkligen försöka och vara bra på att se saker från två olika håll, men i detta kan jag inte se de från deras synvinkel faktiskt.

    och ja, de blir nog middagsbjudning med eventuellt knytkalas här bara för att visa dom att de finns fler sätt att träffas. å då blir de nog inte bara min släkt utan kanske även min mans föräldrar och syskon :) de kan bli riktit trevligt


    Pärlan2009 skrev 2009-04-05 16:00:03 följande:
    TS: jag förstår absolut att du reagerar som du gör! Jag skulle bli jätteledsen om mina föräldrar gjorde ngt liknande!Jag brukar vilja försöka se saker från båda hållen men i det här fallet förstår jag verkligen inte vad problemet är för dina släktingar!? De behöver inte börja umgås med sina "styvbarnbarn" varje helg eller utan er vuxna men snälla nån, hela familjen måste ju ändå vara bjuden!Håller med tipsen innan om att bjuda in till knytkalas. Visa återigen att ni är villiga att umgås med hela familjen! Förstår att det är tufft men jag hejjar på dig!
  • Pizan

    Jag tycker din familj gör fel, fel, fel. Jag har själv ett barn sen ett tidigare förhållande och jag hade reagerat mkt starkt om han inte hade varit välkommen hem till mina svärisar. Tycker det visar på väldigt lite respekt för att du faktiskt har valt din sambo och hans familj. För mig skulle det påverka mina känslor för svärisarna totalt.

    Måste man bjuda på nått så dyrt då? Köttfärsås och spagetti funkar väl, eller så bjuder man inte alls. Eller så gör man som nån tidigare föreslog knytkalas.

    Nej, din mamma är helt fel ute. Jag sitter faktiskt här och eldar upp mig av ilska, tycker det är så fult gjort.

  • bongen80

    Vi lever i blandfamilj. Jag har 2 egna barn o min m2b har 1 dotter, i somras fick vi 1 gemensamt.

    VI lever som familj när alla är samlade. Om vi åker någonstans så följer de som vill med. Mamma o pappa frågar alltid hur många vi blir (bara för att förbereda sängar o sånt) barnen grattas litegrann (en liten present eller peng) vid födelsedagar o jul av våra respektive föräldrar. MEN jag skulle inte säga att min mamma är "mormor" till min mb2:s dotter. De är inte släkt, kommer aldrig bli. Hon är en del av VÅR familj, o följer ibland med när vi åker. Min mb2:s föräldrar är inte mina barns "farmor o farfar", med de är hjärtligt välkomna när vi kommer.

    Vuxna människor är tvungna att acceptera om det finns andra barn med i förhållandet, men man kan inte förvänta sig att de ska räknas in i släkten. Föräldrar ska inte påtvingas "extra barnbarn" bara för att någon part redan har barn. Man kan inte knyta an till andras barn o barnbarn, men de kan ha en bra relation ändå.

    Mycket fult att utesluta dem helt från alla middagar tycker jag. Stackars barn! Men som några sagt, bjud hem de till er, då kommer de ju inte undan med att det blir dyrt. Väljer de ändå bort er pga barnen, så är det nog mycket djupare problmen än pengar.

  • anne på grönkulla

    Näe så är det förstås. Men det är en himla skillnad på att inte göra dem till sina egna barn eller barnbarn och att närmast frysa ut dem från umgänge i familjen för att man inte är släkt "på riktigt". Som vuxen tycker jag man har ett extra ansvar för relationen med barn i sin närhet - med ett barn kan man aldrig förvänta sig en helt jämställd eller ömsesidig relation på det sättet utan den vuxne får ta mer ansvar helt enkelt. Om man sen inte känner att man orkar med fler personer i sitt liv får det ändå inte gå ut över barn som inte förstår vad de gjort för fel...


    bongen80 skrev 2009-04-05 21:40:41 följande:
    De är inte släkt, kommer aldrig bli.

    Föräldrar ska inte påtvingas "extra barnbarn" bara för att någon part redan har barn. Man kan inte knyta an till andras barn o barnbarn, men de kan ha en bra relation ändå. [/citat]
  • bongen80

    anne på grönkulla skrev 2009-04-05 21:47:59 följande:


    Näe så är det förstås. Men det är en himla skillnad på att inte göra dem till sina egna barn eller barnbarn och att närmast frysa ut dem från umgänge i familjen för att man inte är släkt "på riktigt". Som vuxen tycker jag man har ett extra ansvar för relationen med barn i sin närhet - med ett barn kan man aldrig förvänta sig en helt jämställd eller ömsesidig relation på det sättet utan den vuxne får ta mer ansvar helt enkelt. Om man sen inte känner att man orkar med fler personer i sitt liv får det ändå inte gå ut över barn som inte förstår vad de gjort för fel...
    De är inte släkt, kommer aldrig bli. Föräldrar ska inte påtvingas "extra barnbarn" bara för att någon part redan har barn. Man kan inte knyta an till andras barn o barnbarn, men de kan ha en bra relation ändå. [/citat]
    Ja men jag skrev ju inte att det var ok att utesluta barnen????
    Jag skrev att vuxna är tvungna att acceptera om det finns andra barn. Att de kan ha en bra reslation ändå. Eller?
  • anne på grönkulla

    Sorry, jag menade inte så heller - det var mer en reflektion över diskussionen som helhet än riktat direkt till dig - ditt inlägg var mer utgångspunkten för resonemanget.

  • bongen80

    anne på grönkulla skrev 2009-04-05 22:01:11 följande:


    Sorry, jag menade inte så heller - det var mer en reflektion över diskussionen som helhet än riktat direkt till dig - ditt inlägg var mer utgångspunkten för resonemanget.
    aha okey.... tänkte att det uttryckt mig så luddigt att det inte framgick vad jag tyckte...börjar bli trött nu...
  • Taha

    Eftersom du har valt att leva med din man och han har 4 barn sedan tidigare är de nu även din släkts familj. Man kan inte utesluta dem pga av att man inte har blodsband.
    Det där med att din släkt inte anser att de känner barnen är ingen ursäkt. Man måste ju anstränga sig för att få till en relation. Mina föräldrar bjuder t.o.m min m2b:s systers styvsöner trots att de endast träffats en gång på fyra år. Naturligtvis inte på varje middag men om deras föräldrar blir bjudna är barnen bjudna. Enda undantaget är om man vill ha en vuxenfest.

  • stressad bride2b

    Du måste uppdatera oss om hur det där knytiskalaset går :) Stor kram!

  • Petronella01

    Jag har samma problem själv. jag har en son innan som är 14 i sommar och min bm har en som är 15 år ...gemensamt har vi en som är 4. Hans dotter blir fullt ut behandlad som mina andra barn när det gäller min släkt och presenter m.m. medans min son inte får något utav någon från hans sida. Detta har tärt på oss väldigt mycket och min bm har inte vågat säga ifrån innan eller snarare så såg han inte problemet som jul m.m. Vi separerade med stor del av att jag och min son (14 åringen ) inte alls...överhuvudtaget var accepterade av hans familj....och att min bm inte stod bakom oss...men nu är det andra bullar och det retar nog gallfeber på bla min bl svärmor att vi ska gifta oss. Hon menar på att det är lika väl onödigt.*skrattar* nu kan jag inte låta bli att skratta åt...*svärmor* det kunde jag inte innan...och det berör mig inte alls som innan..för nu är det vi och VI är starka tillsammans....Ler

Svar på tråden Min mans barn är inte accepterade !?